شناسهٔ خبر: 76277170 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

یک عامل پنهان که مانع رشد شناختی در کودکان می‌شود

صاحب‌خبر -

شفقنا- مجله JCPP نتایج یک مطالعه تازه را منتشر کرد که نشان می‌دهد یک عامل پنهان، رشد توانایی‌های شناختی و ادراکی کودکان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و آن، قرار گرفتن در معرض موج‌های گرما در سنین پایین است.

به گزارش شفقنا؛ وبگاه آرتی عربی نوشت: «براساس این مطالعه، پژوهشگران داده‌های ۱۹۶۰۷ کودک ۳ تا ۴ ساله از جورجیا، گامبیا، ماداگاسکار، مالاوی، سیرا‌لئون و فلسطین را با اندازه‌گیری‌های دقیق اقلیمی در بازه زمانی ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ مقایسه کردند. نتایج نشان داد کودکانی که به‌طور مداوم در دماهای بالای ۳۲ درجه سانتی‌گراد زندگی می‌کنند، کمتر قادر به دستیابی به مهارت‌های پایه‌ای شناختی هستند».

مطالعه همچنین نشان داد که اثر گرما بیشتر در کودکانی از خانواده‌های کم‌درآمد، ساکنان مناطق شهری و خانه‌هایی که از آب سالم برخوردار نیستند، مشاهده می‌شود و این عوامل اثرات گرما را تشدید می‌کنند.

پژوهشگران توضیح دادند که گرما می‌تواند از طریق چند مکانیسم همزمان شامل کم‌آبی، استرس مزمن، التهاب عصبی، اختلالات خواب و کاهش فعالیت بدنی بر رشد ادراکی کودکان تأثیر بگذارد.

دانشمندان تأکید کردند که این نتایج نشان‌دهنده نیاز فوری به اقدامات حمایتی است؛ اقداماتی که از تعدیل محیط شهری تا ارائه حمایت‌های اجتماعی را در بر می‌گیرد تا از کودکان محافظت شود و رشد توانایی‌های ادراکی آن‌ها در دنیایی که با افزایش سریع دما مواجه است، تضمین گردد.

این خبر را در آرتی عربی ببینید