
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری دانشجو، غلامحسین محمدی، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور در سومین کارگروه شورای مهارت استان با بیان اینکه آموزش مهارت در ایران دچار انزجار است، گفت: اختلاف بین بازار، حرفه و آموزش علت اصلی این موضوع است یعنی ما مسئله اشتغال را از سمت بازار حل نکردیم که در آموزش هم در همین راستا برنامهریزی کنیم بلکه ابزارهای آموزش را توسعه دادیم و مهارتافروزان در کشور رها آموزش میبیند و بعد به دنبال ایجاد زمینه اشتغال برای او هستیم.
وی افزود: در دنیا آموزش با سفارش ایجاد میشود، ما نیز نباید دنبال آموزش مازاد باشیم بلکه فرد همزمان باید صلاحیتهای فنی و علمی را برای ایفای یک شغل کسب کند اما عدم انجام این عوامل سبب شده که نرخ بیکاری بالای ۴۰ درصد برسد.
۴۰ درصد انسانها در دنیا مهارت محور هستند
محمدی بیان کرد: ۸۰ درصد انسانها در دنیا مهارت محور هستند اما این نظام در کشور شکل نگرفته است و تنها راه ایجاد این نظام نگاه کردن به این موضوع از حوزه بازار است. معاون وزیر با بیان اینکه فرهنگ کار و تلاش باید در دستور کار قرار گیرد تا ذهنها تغییر کند که مرجع این تغییرها بازار است، ادامه داد: یک میلیون و ۴۰۰ عرضه نیروی کار به بازار در کشور وجود دارد اما تنها ۹۹۰ هزار فرصت شغلی ایجاد شده که طبیعی است با این آمار عرضه بیشتر از تقاضا است.
-
در ادامه حتما بخوانید
مهارت افزایی کارگزاران فرهنگی دانشگاهها از اولویت ویژهای برخوردار است
وی گفت: دنیا میگوید اگر میخواهید کارآموز به نیروی کار تبدیل شود باید ۱۵ درصد برنامه آموزشی با حمایت کارفرما، ۲۳ درصد در کارگاهها، ۱۲ درصد توسط انجمنها، ۲۶ درصد توسط منتورینگ، ۱۱ درصد توسط پلتفورم آنلاین و در نهایت ۱۰ درصد توسط آموزشگاه و دانشگاه انجام شود یعنی آموزش باید در صنعت ایجاد شود و با پرسههای گذشته نمیتوان این مسیر را ادامه داد.
بزرگترین عامل خلق رشد اقتصادی بهرهوری نیروی انسانی است
معاون وزیر با اشاره به اینکه کارگروههای مهارت استانها آمایش ظرفیت توسعه و اشتغال استانها هستند، افزود: سرمایه انسانی اهرم پیشرفت ایران است و بزرگترین عامل خلق رشد اقتصادی بهرهبری به ویژه بهرهبری نیروی انسانی است که همه خلاها را پر میکند.
وی ادامه داد: استانهای محروم در اولویت دریافت منابع هستند که بودجه تملک این استان از ۱۲ میلیارد تومان به ۲۰ میلیارد تومان ارتقاء خواهد یافت تا مراکز آموزشگاهی استان تجهیز شوند البته که روشهای آموزشی در کنار ساختمانها نیز باید بهروز شوند.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور در پایان گفت: از استان چهارمحال و بختیاری تا کنون کسی به سفرهای خارجی نرفته است که مصوب میکنیم این نیز در استان رخ دهد تا مدرسان و روشهای آموزشی نیز بروز شوند.
لازم به ذکر است که در این جلسه اجرای طرح «به سوی ایران ماهر» که وضعیت حال و مسیر مهارتی کشور را تبیین کرده است و با کمک این طرح در هر استان برنامهریزی و آمایش مهارتی میشود و در استان چهارمحال و بختیاری با عنوان «وفاق» وارد عمل میشود نیز مصوب شد. همچنین در پایان این جلسه تفاهمنامه همکاری ادارهکل فنی حرفهای و کارخانه فولاد استان منعقد شد.
جعفر مردانی، استاندار چهارمحال و بختیاری نیز در ادامه با بیان اینکه مهارت آموزی امروز یک مسئله راهبردی در توسعه همه استانها است و هرجا آموزش مهارتی به صورت هدفمند به بازار کار متصل شود شاهد کاهش بیکاری و افزایش بهرهوری هستیم.
وی افزود: چالش اصلی ما شکافت میان مهارتهای موجود و نیاز واقعی اقتصاد استان است که بدانیم جوان تحصیل کرده که مهارت مناسب با اقتصاد، گردشگری و کشاورزی را ندارد از چرخه تولید کنار میرود و اینجاست که اتاق بازرگانی و سازمان فنیحرفهای باید وارد میدان شوند.
مردانی با بیان اینکه برگزاری دورههای آموزشی باید چند فاکتور داشته باشند، ادامه داد: دورههای مهارتی مبتنی بر نیازهای واقعی پروژههای سرمایهگذاری طراحی شود نه بر اساس الگوهای کلی، همچنین متناسب با پتانسیل شهرستانها در هر بخش نقش آفرینی کنند تا که این حرکت به سمت آموزش تقاضا محور شهرستان باشد.
وی با بیان اینکه مهارت آموزی زمانی موفق است که به استخدام و خود اشتغالی منجر شود، گفت: توانمندسازی مهارتی در کنار سرمایهگذاری برای تولید است که هیچ سرمایهگذار بدون نیروی ماهر به بهروری نخواهد رسید .
استاندار در پایان گفت: هماهنگی و هم افزایی همه دستگاهها لازم است که دستگاهای مختلف در کنارشان بخش خصوصی اتاق بازرگانی حرکت کنند و نباید موازی کاری در این زمینه باشد.
همچنین لازم است نقشه مهارتی متناسب با ظرفیت نیازهای استان تدوین و اجرا شود. سید محمد علوی سامانی، مدیرکل آموزش فنی و حرفهای استان چهارمحال و بختیاری در ادامه گفت: سه مرکز شهرکرد، فارسان و بروجن تا پایان سال به صورت هیئت امنایی اداره خواهند شد.
وی با بیان اینکه ۳۹ میلیارد تومان اعتبار برای ادارهکل فنیحرفهای استان جذب شد، افزود: هماهنگی با دانشگاه شهرکرد به منظور استفاده از ظرفیتهای دانشگاه و تلاش برای استفاده از کارگاههای هوش مصنوعی از جمله اقدامات در حال انجام است که بتوانیم این کارگاه را در دو شهرستان شهرکرد و بروجن به صورت پایلوت انجام دهیم و سپس در کل استان توسعه پیدا کند. علوی بیان کرد: فاصله بین تولید کننده و مصرف کننده به واسطه دیجی کالا کم شده که استفاده از این پلتفرم برای تولید کنندگان فنیحرفهای رایگان است.
مدیرکل آموزش فنی و حرفهای استان بیان کرد: تا کنون چندین نمایشگاه توانمندی و مهارت آموزی در سطح استان برگزار شد تا هنر و توانمندی تولیدکنندگان استان را به رخ بکشانیم. وی ادامه داد: مجری برگزاری دورههای مهارتافزایی اداره فنیحرفهای است که امیدوارم سازمانهای که میخواهند دوره برگزار کنند با محوریت این اداره برگزار کنند تا بتوانیم مدارک و مجوزها را ارائه دهیم.
علوی گفت: کارگاههای انرژیهای نو در لردگان، مرکز تخصصی بادام در سامان، تجهیز کارگاه تهویه در شهرکرد، بهسازی و بروز کردن تجهیزات کارگاههای آموزشی در مراکز استان و ... از جمله پروژههایی است که برای ادامه آنها نیاز به اعتبار داریم. وی در پایان افزود: برش شهرستانی در استان ایجاد شده و ظرفیتهای آموزشی و مهارتافزایی در هر منطقه مشخص شده که اجرای آنها همکاری استانداری را میطلبد .
یحی رمضانی، رئیس سازمان برنامه بودجه در ادامه گفت: اساس نامه فنیحرفهای قانون است بخشی از این مطلب نیاز به اصلاح دارد چراکه در استان نمیتوانیم کار ۲ درصد را کسب و روی آن موافقتنامه بگذاریم همچنین بخش قاچاق کالا نیز باید ملی اجرا شود در اصل پروژههای استانی را نمیتوانیم در سطح ملی انجام داد.
رستم قنبری به عنوان مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان چهارمحال و بختیاری، گفت: ناهماهنگی بین آموزشها و بازار کار یکی از مقولههای مورد توجه است که میطلبد آموزشها بر اساس بازار کار طراحی شوند لذا پیشنهاد میشود نشستی با تشکلهای کارآفرینی و کارپردازان فراهم شود تا توازن میان این دو گروه ایجاد شود.
۵ مرکز قطب صنعتی استان با مشکلات جامعه بیگانه هستند
غلامرضا میرزایی نماینده مردم شهرستان بروجن در مجلس گفت: ۵ قطب صنعتی و ۲ فولاد در استان ظرفیتهای خوبی هستند و ظرفیت پتروشیمی هم در حال ایجاد است، اما متاسفانه این صنعت نتوانسته با مهارت افزایی و فنی حرفهای همراه شود و این ۵ مرکز قطب صنعتی با مشکلات جامعه بیگانه هستند.
وی افزود: صنعتهای یاد شده از آموزش استفاده نمیکنند و بعضاً گاهی فقط برای درون سازمان خود انجام میدهند در صورتی است که باید برایشان تکلیف شود از این حوزه به صورت گسترده استفاده کنند.
میرزایی با بیان اینکه مجموعههای صنعتی استان فقیر هستند اما افراد توانمندی در آنها فعالیت میکنند، ادامه داد: صنعت ما در حد مهارت آموزی نیست و باید میان صنعت و آموزش تعادل و اتصال برقرار کرد.