شناسهٔ خبر: 76275622 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عیسی بهادری؛ مردی که فرش اصفهان را به روایت و هویت رساند

اصفهان- ایرنا- نام عیسی بهادری با هنر اصفهان گره خورده است، هنرمندی که نه‌تنها طراحی فرش را از تکرار نقش‌های تزیینی نجات داد، بلکه با نگاهی روایت محور، آن را به محملی برای بیان اندیشه، جهان‌بینی و هویت ایرانی بدل کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، استاد عیسی بهادری از چهره‌های ماندگار هنرهای تجسمی ایران و از تأثیرگذارترین هنرمندان اصفهان در قرن معاصر به شمار می‌رود، هنرمندی که نامش با طراحی فرش، نگارگری و آموزش هنرهای سنتی پیوند خورده است.

عیسی بهادری؛ مردی که فرش اصفهان را به روایت و هویت رساند

او متولد ۱۲۸۴ شمسی در روستای «آقچه‌کهریز » از توابع اراک است که پس از آشنایی اولیه با طراحی فرش در زادگاهش، مسیر زندگی او به مدرسه صنایع مستظرفه کمال‌الملک رسید، جایی که اصول نقاشی، طبیعت‌سازی و طراحی را نزد استادانی چون «اسماعیل آشتیانی»، «علی‌محمد حیدریان» و «حسین شیخ» فرا گرفت و سپس از آموزه‌های «حسین طاهرزاده بهزاد» در مینیاتور و نقشه قالی بهره برد اما نقطه عطف زندگی هنری او، سال ۱۳۱۵ شمسی بود، زمانی که سرپرستی هنرستان تازه‌ تأسیس هنرهای زیبای اصفهان را پذیرفت و بیش از ۳۰ سال ریاست آن را بر عهده داشت، هنرستانی که بعدها به مهم‌ترین مرکز آموزش هنرهای سنتی ایران تبدیل شد.

عیسی بهادری؛ مردی که فرش اصفهان را به روایت و هویت رساند

عیسی بهادری در سال ۱۳۶۵ در پاریس درگذشت و در گورستان پرلاشز به خاک سپرده شد اما تربیت نسلی از مفاخر هنر ایران و جهان چون « محمود فرشچیان»، «امیرهوشنگ جزی‌زاده»، «عباسعلی پورصفا» و «جواد رستم شیرازی» بخشی از میراث آموزشی اوست.

نام او همچنان در تار و پود هنر اصفهان زنده است و نمایشگاه «فرش به روایت عیسی بهادری» بار دیگر عنر وی را پیش چشم مخاطبان آورده است.

این نمایشگاه که شامل ۲ فرش فاخر طراحی شده توسط این هنرمند برجسته است ۱۹ آذر در گالری بوستان عمارت سعدی افتتاح شد، آثاری که با چیدمانی هدفمند نگاه تماشاگر را به جزئیات ظریف، ترکیب بندی سنجیده و طراحی بی‌نظیر استاد هدایت می‌کنند.

عیسی بهادری؛ مردی که فرش اصفهان را به روایت و هویت رساند

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری اصفهان معتقد است این نمایشگاه تنها یک رویداد نمایشی و یادآوری گذشته نیست، بلکه بازخوانی میراث هنری برای ایجاد ارتباطی روشن میان نسل امروز و ریشه‌های اصیل هنر اصفهان را دنبال می‌کند.

مجتبی مجلسی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: نمایشگاه «فرش به روایت عیسی بهادری» در چارچوب برنامه «نام‌ها» شکل گرفت و «نام‌ها» مجموعه‌ای از رویدادها یا هدف بزرگداشت چهره‌هایی است که در شکل‌گیری هویت فرهنگی و هنری اصفهان نقشی ماندگار داشته‌اند.

وی درباره نگاه هنری عیسی بهادری توضیح داد: در هنر فرش، طرح تنها به فرم و رنگ محدود نمی‌شود و در پس هر نقش، روایتی نهفته است که معنا و اندیشه هنرمند را منتقل می‌کند و این عنصر روایت در آثار عیسی بهادری به‌شکلی برجسته حضور دارد.

مجلسی افرود: آثار یهادری در کنار زیبایی، داستان دارند، مخاطب را به تأمل و مکاشفه دعوت می‌کنند و نشان می‌دهند چگونه می‌توان با حفظ اصالت سنتی، نگاهی نو و معناگرا به هنر فرش داشت.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری اصفهان یکی از مهم‌ترین آسیب‌های هنرهای سنتی را تکرار بی‌وقفه گذشته دانست و افزود: بسیاری از هنرمندان از ترس گسست از اصالت در حاشیه امن تکرار باقی می‌مانند اما عیسی بهادری با جسارت، سنت را نه بازتولید بلکه بازخوانی کرد.

وی افزود: عیسی بهادری از هنرمندانی است که نقش او در آموزش، تداوم سنت‌های هنری و شکل‌گیری نگاهی نو در هنر اصفهان، انکارناپذیر است.

مجلسی با اشاره به انتخاب عنوان «فرش به روایت عیسی بهادری» گفت: در هنر فرش، آنچه کمتر دیده شده، عنصر «روایت» است اما در آثار استاد بهادری، فرش تنها مجموعه‌ای از نقش و رنگ نیست، بلکه حامل معنا، اندیشه و جهان‌بینی هنرمند است و همین روایت‌ها به نقش‌ها جان می‌بخشد و آن‌ها را از سطح تزیین فراتر می‌برد.

طراحی فرش از مهجورترین هنرهای اصفهان است

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری اصفهان با بیان اینکه طراحی فرش از مهجورترین هنرهای اصفهان است، خاطرنشان کرد: شرایط اقتصادی و حذف فرش دستباف از سبد خرید خانواده‌ها به این مهجوریت دامن زده است و در چنین وضعیتی، بازخوانی آگاهانه میراث طراحانی مانند استاد بهادری می‌تواند نگاه تازه‌ای به این هنر ببخشد و آن را دوباره وارد گفت‌وگوی فرهنگی امروز کند.

وی با تأکید بر پیام این نمایشگاه برای نسل جوان گفت: یکی از آسیب‌های جدی هنرهای سنتی، تکرار بی‌وقفه گذشته و پرهیز از نوآوری است و این رویکرد هرچند به ظاهر حافظ سنت است اما در عمل هنر را به امری ایستا تبدیل می‌کند اما آثار عیسی بهادری، نمونه‌ای روشن از عبور آگاهانه از این چرخه تکرار است، آثاری که با وفاداری به سنت، زبانی تازه و پویا خلق کرده‌اند.

این هنرمند تصریح کرد: نوآوری‌های بهادری در طراحی نقوش، ترکیب بندی و جان‌انگاری نقش‌ها نشان می‌دهد که می‌توان بدون گسست از گذشته، بیانی نو آفرید و همین نگاه است که آثار او را به درسی ارزشمند برای هنرمندان جوان تبدیل می‌کند.

مجلسی تمایز در ترکیب خلاقانه نوآوری و روایت را ویژگی شاخص نگاه هنری عیسی بهادری در طراحی فرش دانست و گفت: شاید هنرمندانی از نظر مهارت اجرایی یا قدرت طراحی قوی‌تر باشند اما او توانست فرش را به رسانه‌ای برای بیان اندیشه و روایت تبدیل کند، امری که جایگاه او را در تاریخ طراحی فرش تثبیت کرده است.

عیسی بهادری؛ مردی که فرش اصفهان را به روایت و هویت رساند

وی با اشاره به آثار ارائه‌شده در نمایشگاه افزود: دو تخته فرش «پروانه» و «ستاره دریایی» از آثار اصلی خود استاد هستند و امضای عیسی بهادری در آن‌ها دیده می‌شود، فرش «پروانه» که در اواخر دهه ۴۰ شمسی طراحی شده با بهره‌گیری از موتیف پروانه، روایتی شاعرانه از زندگی و دگرگونی ارائه می‌دهد و از نظر فنی نیز با کرک مرینوس، رنگرزی طبیعی و چله ابریشم، اثری کم‌نظیر است.

مجلسی ادامه داد: فرش «ستاره دریایی» نیز نمونه‌ای شاخص از نگاه خیال‌پردازانه بهادری است که در این اثر، مخاطب از ظاهر یک فرش سنتی به تدریج وارد جهانی دیگر می‌شود، جهانی که نقوش آن جان‌انگاری شده و یادآور عناصر و موجودات دریایی است، این فرش تجربه‌ای روایی و تصویری را پیش روی مخاطب قرار می‌دهد.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری اصفهان به نقش جمعی در خلق فرش دستباف اشاره کرد و گفت: فرش حاصل همکاری طراح، تولیدکننده و به‌ویژه بافنده است، با این حال بافندگان اغلب نادیده گرفته می‌شوند و از همین رو در آیین افتتاح این رویداد هنری تلاش کردیم بخشی از این خلأ را جبران کنیم و از بیش از ۳۰ بانوی بافنده تجلیل به عمل آمد، بانوانی که نقش اساسی در تداوم هنر فرش دستباف دارند.

وی درباره اکران مستند «راز عیسی» که هم‌زمان با نمایشگاهش انجام شد گفت: این مستند به سفارش استاد محمود فرشچیان ساخته شده و روایتی پژوهش محور از زندگی، اندیشه و تأثیر عیسی بهادری بر هنر اصفهان ارائه می‌دهد، «راز عیسی» مکمل نمایشگاه است و به لایه‌های پنهان شخصیت و جریان‌سازی هنری او می‌پردازد.

مجلسی استقبال مخاطبان از این نمایشگاه را چشمگیر توصیف کرد و گفت: یکی از پرمخاطب‌ترین افتتاحیه‌های حوزه هنری در این رویداد رقم خورد و حضور گسترده هنرمندان، پژوهشگران و علاقه‌مندان نشان داد که پرداختن آگاهانه به چهره‌های اثرگذار هنر همچنان برای جامعه جذاب و ضروری است.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری اصفهان با انتقاد از کم‌توجهی نهادهای فرهنگی و هنری اظهار داشت: غیبت مسوولان و مدیران فرهنگی در افتتاحیه این رویداد، نشان‌دهنده مظلومیت صنایع دستی و هنرهای اصیل اصفهان است و اگر با نگاه مسوولانه وارد این عرصه نشویم، بسیاری از هنرهای ریشه‌دار این شهر به تدریج به فراموشی سپرده خواهند شد.

به گزارش ایرنا، نمایشگاه «فرش به روایت عیسی بهادری» در حقیقت روایتگر سنت، نوآوری و فرم با نگاه خلاقانه و جان‌انگار این هنرمند و سفری به دنیای فرش ایرانیست که تا پایان آذر ماه در گالری بوستان عمارت سعدی به نمایش گذاشته شده است.