شناسهٔ خبر: 76268793 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آیین رونمایی و اعلام برنامه اجراهای سمفونی «نفس‌های سوخته» ؛

«نفس‌های سوخته» به یاد قربانیان بمباران‌های شیمیایی در دهه ۸۰ میلادی ساخته شد

تهران- ایرنا- مدیر تولید سمفونی «نفس‌های سوخته» با بیان اینکه این اثر به یاد قربانیان بمباران‌های شیمیایی در دهه ۸۰ میلادی توسط صدام ساخته شده است، ادامه داد: سمفونی به یاد کودکان و خانواده‌هایی که در کوچه‌ها و باغچه‌های شهر کردنشین «سردشت» در استان آذبایجان غربی نفس‌هایشان سوخت و در ادامه هم این اتفاق در شهر «حلبچه» در اقلیم کردستان عراق تکرار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از روابط عمومی خانه هنرمندان، در آیین رونمایی و اعلام برنامه اجراهای سمفونی «نفس‌های سوخته» که به میزبانی مجله فرهنگی هنری «عصر روشن» برگزار شد، علیرضا بهرامی شاعر بخش آوازی و مدیر تولید سمفونی «نفس‌های سوخته» گفت: هر جنگی که حادث می‌شود، اهالی فرهنگ و هنر بیش از هر وجهی، جنبه‌های کرامت انسانی و اصل انسانیت برایشان اهیمت دارد. از این رو، هنرمندان همیشه نسبت به هر اقدامی علیه انسانیت که توسط سیاست‌مداران واقع می‌شود، حساسیت خود را نشان می‌دهند.

او افزود: یکی از اتفاق‌های هولناک در پایان هزار دوم و آغاز هزاره سوم، تداوم پاکسازی‌ نژادی با استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی، بمب شیمیایی و سلاح‌های میکروبی است. سمفونی «نفس‌های سوخته» به یاد قربانیان بمباران‌های شیمیایی در دهه ۸۰ میلادی توسط یکی از دیکتاتورهای قرن، صدام است. کودکان و خانواده‌هایی که در کوچه‌ها و باغچه‌های شهر کردنشین «سردشت» در استان آذبایجان غربی نفس‌هایشان سوخت و در ادامه هم این اتفاق در شهر «حلبچه» در اقلیم کردستان عراق تکرار شد.

بهرامی همچنین با تاکید بر اینکه سمفونی «نفس‌های سوخته» می‌خواهد صدای بخشی از بی‌صدایان جهان پس از ۴۰ سال باشد، ادامه داد: با وجود پرداختن به موضوعی تراژیک، اصول زیبایی‌شناسی را در شعر، ملودی و اجرا، با هدف ایجاد حس امید به تغییر جهان برای زندگی بهترِ نوع بشر، مد نظر داشته است، گفت: در جهانی زندگی می‌کنیم که آبستن حوادث است و به خاطر میل سیری‌ناپذیر سیاست‌مداران، هر آن ممکن است چنین فاجعه‌هایی تکرار شود. بر ما اهالی فرهنگ، هنر و رسانه فرض واجب است که اعتراض خود را بارها و بارها در این زمینه‌ها اعلام کنیم، شاید مانع و دست‌اندازی در مسیر تکرار فاجعه باشد. این یکی از ملی‌میهنی‌ترین اقدام‌هایی است که می‌توانیم پیگیری کنیم و رقم بزنیم.

بر ما جامعه هنری واجب است که «شخصیت مسئول» داشته باشیم

در ادامه، حمید اسماعیل‌زاده آهنگساز سمفونی «نفس‌های سوخته»، نیز با ارایه توضیحی درباره ملودی این سمفونی، رویکردها و اولویت‌های آن، گفت: شخصا این کار را با افتخار و کمال میل انجام دادم. نه فقط به خاطر هم‌ذات‌پنداری که به دلیل خاطرات دوران جنگ عراق داشتم، بلکه به خاطر باوری که به دغدغه‌مندی هنر در قبال اجتماع دارم.

او افزود: بر ما جامعه هنری واجب است که «شخصیت مسئول» داشته باشیم؛ که یکی از نمودهای آن، در مخالفت جدی با جنگ و پیامدهای آن است.

در تازه‌ترین اقدام نیز تولید سمفونی را در دستور کار قرار دادیم

در بخش دیگری از این نشست، عبدالرحیم کریمی واحد رییس انجمن دفاع از حقوق مصدومین شیمیایی سردشت، که ۱۱ عضو خانواده خود را در بمباران سال ۱۳۶۶ شمسی از دست داده است، در سخنانی که جمع حاضر را تحت تاثیر قرار داد، از وجوه کمتر دیده و شنیده شده این واقعه سخن گفت.

او با اشاره به شهرت جهانی شعر سعدی تصریح کرد: یا مردم سردشت جزو پیکر واحد بنی‌آدم نبودند، یا این پیکر، درد مردم سردشت را خیلی حس نکرد. شاید اگر آن موقع رسانه‌ها به شکلی درست به بمباران شیمیایی سردشت می‌پرداختند، بمباران شیمیایی حلبچه در وسعتی بزرگتر حادث نمی‌شد. از این رو ما بازماندگان آن فاجعه، اقدام‌هایی را پی گرفتیم. علاوه بر تولید محتوای تکرارپذیر رسانه‌ای، تولید فیلم‌های مستند و تاریخ شفاهی و کمک به تولید فیلم سینمایی، تلاش کردیم موضوع بمباران شیمیایی سردشت در پایان‌نامه‌ها و تزهای دکتری متعددی مورد توجه و بررسی قرار گیرد. در تازه‌ترین اقدام نیز تولید سمفونی را در دستور کار قرار دادیم. اکنون پس از بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی، بمباران شیمیایی سردشت دومین فاجعه از این دست است که صاحب سمفونی می‌شود.

سمفونی «نفس‌های سوخته» به توسعه امید در میان رنج‌دیدگان توجه داشت

همچنین رحیم نریمانی مدیرکل دفتر دانش‌پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر، هم که در نشست حضور داشت، در سخنانی با ابراز خرسندی از حضور در جمع شاعران و هنرمندان موسیقی، گفت: کشور عزیز ما ایران، پر از تراژدی‌ها و رنج‌ها و در کنار این‌ها، حماسه‌هاست. این تلفیق، شکل‌دهنده هویت ایرانی است که برگرفته از مصیت‌ها و در عین حال، حماسه‌هاست که شیرمردان و شیرزنان ایرانی رقم زدند.

او با اشاره به این‌که زبان هنر این غربت را روایت می‌کند و روایت هویت ایرانی را در جهان می‌تواند رقم بزند، گفت: جنگ برای ما و چون منی، حافظه ذهنی نیست؛ بلکه در ما مانده است. پس آثار این ماندگاری را باید به بهترین و مؤثرترین شکل رقم بزنیم.

فاضل جمشیدی خواننده پیشکسوت ارکستر ملی ایران و ارکستر سمفونیک تهران که بخش تصنیف سمفونی «نفس‌های سوخته» را خوانده است، در سخنانی، به تشریح مسئولیت اجتماعی هنرمندان پرداخت و گفت: خیلی خرسندم که شعر تصنیف این سمفونی، علاوه بر بیان وجه تراژیکِ اتفاق و با یادآوری جهان زیستی پیش از آن، به توسعه امید در میان رنج‌دیدگان توجه داشت. خود این یک پیشنهاد مساعد است به انسان معاصر.

در ادامه، فیلم کامل سمفونی «نفس‌های سوخته» برای حاضران در نشست به نمایش گذاشته شد.

طبق اعلام، عوامل سمفونی «نفس‌های سوخته»، اجرای صحنه‌ای را در شهرای تهران (جشنواره موسیقی فجر)، سردشت، ارومیه، سنندج و برخی شهرهای جنوبی کشور در برنامه دارند.

در نشست عصر روشن که برای معرفی این سمفونی برگزار شد، علاوه بر هنرمندان عرصه موسیقی، جمعی شاعران همچون ماریا سلمانی، آرش دلاور، محبوبه راد، صدف درخشان، مهدیه رشیدی، نیلوفر بخیتاری، فائزه عبدی، پرشنگ صوفی‌زاده، محمود جعفری دهقی، سعید فلاح‌فر، سیدمحمد طباطبایی و اکبر میرجعفری حضور داشتند و به شعرخوانی پرداختند.