رحیم عبدالرحیمزاده روز شنبه در گفت و گو با ایرنا، حضور در جشنواره تئاتر کُردی سقز را مایه افتخار دانست و اظهار کرد: هنرمندان این جشنواره را بخشی از تاریخ تئاتری خود میدانند و در طول سالهای گذشته، این رویداد تاثیرگذاری عمیقی بر مسیر هنری فعالان تئاتر کُرد داشته است.
وی با اشاره به گره خوردن هویت جشنواره با «کُردی بودن» افزود: جشنواره به سطحی رسیده که دیگر تنها محل اجرا نیست، بلکه باید ماهیت، کارکرد و تاثیر آن مورد تحلیل قرار گیرد، چراکه پس از بیست دوره، میراثی شکل گرفته که شایسته توجه جدی است.
این داور جشنواره، زبان را نخستین رکن تئاتر کُردی دانست و گفت: زمانی که یک جشنواره صفت کُردی بودن را به خود میگیرد، در مرحله اول زبان اهمیت پیدا میکند؛ نمایشی که به زبان کُردی اجرا میشود، نقطه آغاز این هویت است.
عبدالرحیمزاده جغرافیا را دومین مولفه مهم خواند و ادامه داد: تئاتری که در جغرافیای کُردی شکل میگیرد، از بستر فرهنگی، اجتماعی و زیستی خاصی تاثیر میپذیرد که این مسئله در ساخت و محتوای اثر اهمیت دارد.
وی سومین و مهمترین فاکتور را «شوناس یا هویت کُردی» دانست و بیان کرد: این هویت باید در عمق اثر جریان داشته باشد، در نگاه، اندیشه و خوانش هنرمند از جهان و مهمترین نقش این هویت کُردی آن است که تئاتر بتواند برای انسان کُرد معنا تولید کند.
این داور جشنواره با بیان اینکه هر متنی از هر جغرافیایی میتواند در تئاتر کُردی اجرا شود، گفت: آنچه اهمیت دارد، گنجاندن این متن در چارچوب هویت و زیست انسان کُرد نه تنها استفاده از زبان یا نشانههای ظاهری است.
عبدالرحیمزاده با تاکید بر تعامل با تئاتر جهان اظهار کرد: نباید دروازه تئاتر کُردی را به روی متنها و هویت جهانی ببندیم؛ جشنواره تئاتر کُردی سقز خود بخشی از میراث جهانی است و باید ارتباطی مثبت و پویا با تئاتر جهان داشته باشد.
وی افزود: ما به نمایشنامهنویسان و تولید مستمر تئاتر کُردی نیاز داریم و این مسیر تنها با قطع ارتباط با جهان طی نمیشود، بلکه باید از هر فرصتی برای ارتقای تئاتر کُردی بهره برد.
این هنرمند تئاتر با اشاره به اسطورهها و افسانههای کُردی گفت: صرف استفاده از عناصر فولکلور و افسانهها دلیل کُردی بودن تئاتر نیست؛ بلکه لازم است واکاوی عمیق و تحلیلی از میراث کُردی صورت گیرد.
عبدالرحیمزاده یادآور شد: هنرمندان تئاتر باید اهل مطالعه، خواندن و حرفهایگری باشند، چراکه تئاتر کُردی برای ماندگاری و رشد، بیش از هر چیز به اندیشه، دانش و نگاه تحلیلی نیاز دارد.
بیستمین جشنواره تئاتر کُردی سقز امسال با حضور هفت گروه داخلی از شهرهای کرمانشاه، ارومیه، بیجار، سنندج، دیواندره و نیز یک اثر مشترک از سقز و مهاباد و پنج گروه خارجی از حلبچه، دهوک، سوریه و ترکیه در شهرستان سقز در حال برگزاری است.
این رویداد با دبیری دکتر قطبالدین صادقی، هنرمند برجسته تئاتر، از ۱۹ تا ۲۳ آذرماه در سالنهای نمایشی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سقز در حال برگزاری است.