به گزارش دریافتی شنبه ایرنا، مهدی پارسایی در جلسه مشترک راهنمایان گردشگری با مسئولان حرم مطهر شاهچراغ(ع) و مدیران گردشگری استان در شیراز افزود: این حرم مطهر در شیراز همانند نقطه پرگار است که شهر حول آن شکل گرفته و با زندگی، زبان، عواطف و خاطرات مردم فارس و جنوب کشور درآمیخته است؛ ویژگیای که این حرم را از سایر اماکن مذهبی متمایز میکند.
پیوند تاریخی و هنری با مردم
وی با اشاره به جایگاه ویژه شاهچراغ(ع) در ذهن و زبان مردم ادامه داد: این مجموعه حاصل قرنها خردورزی، ارادت و مشارکت مردم و حاکمان فارس است؛ آثار هنری وقفشده در دورههای مختلف، گنجینهای ارزشمند پدید آورده که برای گردشگران جذابیت بالایی دارد و نشاندهنده پیوند قلبی و واقعی مردم با این آستان مقدس است.
میراث هنری و معماری بینظیر
معاون استاندار فارس، نسخ خطی، قرآنهای نفیس، اشعار شاعران و آثار خوشنویسی موجود در جایجای حرم را میراثی کمنظیر دانست و گفت: از منظر معماری نیز مجموعه حرم شاهچراغ(ع) عصارهای از سنتهای معماری فارس و جنوب کشور به شمار میرود که در آن، نوآوریهای جسورانهای متناسب با اقلیم و زلزلهخیز بودن شیراز به کار رفته است.
پارسایی استفاده از تکنیک منحصربهفرد «گنبد غنچهگلی» در حرم شاهچراغ(ع) و دیگر بقاع متبرکه شیراز را یکی از شاخصترین ویژگیهای معماری این مجموعه برشمرد و افزود: این شیوه، ادامه سنت دیرینه گنبدسازی فارس است که ریشه آن به بناهایی چون قلعه دختر و آتشکده فیروزآباد بازمیگردد و همچنان در جغرافیای فرهنگی فارس تداوم یافته است.
جلوههای هنری کمنظیر
وی وجود کاشی «جسمی» و شاهکارهای کاشیکاری، بهویژه کاشی گره در هشتیهای ورودی حرم، منبر یکپارچه سنگ مرمر، آیینهکاریها، چوبکاریهای سقف ایوان ورودی و کتیبههای شعری شاعران برجسته شیراز را از دیگر جلوههای هنری بینظیر این مجموعه عنوان کرد و ادامه داد: این آثار، در کنار نذورات هنری خوشنویسان برجسته فارس در قرون مختلف، حرم شاهچراغ(ع) را به یکی از کمنظیرترین مقاصد گردشگری مذهبی فرهنگی کشور تبدیل کرده است.