شناسهٔ خبر: 76255641 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

گفت‌وگو|

گزارش رئیس پلیس فتا درباره تخلفات سایبری «بلک فرایدی»؛ اطلاع‌رسانی‌ها موثر بوده است

رئیس پلیس فتا فراجا ضمن اشاره به اینکه در رابطه با انجام تخلفات سایبری در روز «بلک فرایدی» اخبار قابل تاملی گزارش نشده است، ادامه داد: این امر نشان می‌دهد که اطلاع رسانی‌هایی که برای کاربران و هموطنان صورت گرفته موثر بوده است.

صاحب‌خبر -
خبرگزاری میزان -

«بلک فرایدی» آخرین جمعه ماه نوامبر است و هر سال در این روز در کشور‌های غربی با توجه به نزدیک شدن به سال نو میلادی تخفیف‌هایی برای خرید از فروشگاه‌ها در نظر گرفته می‌شود. این مناسبت چند سالی است که در ایران نیز در حال رواج است و این در حالیست که در این روز احتمال انواع کلاهبرداری‌های از جمله‌های کلاهبرداری‌های اینترنتی وجود دارد، حال با گذشت حدود از ۲ هفته از این روز این سوال مطرح می‌شود چه مقدار کلاهبرداری اینترنتی به بهانه تخفیف‌های «بلک فرایدی» در کشور اتفاق افتاده است.

در همین رابطه سردار وحید مجید، رئیس پلیس فتا فراجا در گفت‌و‌گو با میزان ضمن اشاره به اینکه در رابطه با «بلک فرایدی» در همه دنیا تبلیغاتی انجام می‌شود و در کشور ما نیز در این رابطه بسیار تبلغ شد که اجناس در این روز ارزان‌تر و با کیفیت‌تر است، گفت: با توجه به تجربیاتی که داشتیم اقدام‌های آموزشی را برای ارتقای دانش کاربران افزایش دادیم و مولفه‌هایی که در این روز می‌توانست مورد توجه بزهکاران قرار گیرد از جمله در رابطه با کلاهبرداری از طریق محصولاتی که به صورت بر خط به فروش می‌رسیدند و امکان ورود لینک‌های آلوده به چرخه خرید و بین فروشنده و خریدار وجود داشت، اطلاع رسانی کردیم و در رابطه با کلاهبرداری‌هایی که در بازارهای برخط برای این روز متصور بود نیزاطلاع رسانی‌های لازم صورت گرفت.

وی با بیان اینکه بر اساس گزارش‌ها و آخرین آماری که در اختیار داریم در رابطه با انجام تخلفات در این روز اخبار قابل تاملی گزارش نشده است، ادامه داد: این امر نشان می‌دهد که اطلاع رسانی‌هایی که برای کاربران و هموطنان صورت گرفته موثر بوده است. خوشبختانه هرسال شاهد این امر هستیم که کاربران هوشیارانه‌تر و خردمندانه‌تر در ارتباط با ورودشان به حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در فضای سایبری فعالیت می‌کنند و با دانش بهتری وارد می‌شودند.

رئیس پلیس فتا فراجا افزود: کاربران در رابطه با پدیده‌هایی که ایجاد می‌شود، با خردمندی می‌دانند کدام اخبار درست و کدام خبرها غلط است و اگر وارد این حوزه‌های جهانی که تبلیغات بسیاری در رابطه با آن‌ها صورت می‌گیرد، شوند، می‌دانند که چگونه ورود پیدا کنند که کمترین ضرر و زیان را متحمل شوند. 

انتهای پیام/