قیمت خودرو در معاملات بازار آزاد تهران طی هفته جاری افزایش یافت. قیمت خودرو از ابتدای آخرین ماه پاییز افزایش چشمگیری را تجربه کرده است. قیمت خودور در بازار آزاد تهران طی روهای اخیر، تحت تاثیر افزایش قیمت دلار افزایش یافت.
بازار خودرو در حالی سومین هفته آذرماه را پشت سر گذاشت که همزمان با نوسانات نرخ ارز و انتشار آمارهای مربوط به عرضه، روندی صعودی را تجربه کرد. اما با توجه به این شرایط، کارشناسان آینده بازار خودرو را چگونه ارزیابی میکنند؟
بازار خودرو در میانه آذرماه تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز، کاهش تیراژ تولید داخلی، افت واردات خودرو و تغییرات عرضه در بخش خودروهای مونتاژی و وارداتی، تغییرات قابلتوجهی را تجربه کرده است. اما در چنین شرایطی، کارشناسان ادامه روند بازار را چگونه تحلیل میکنند؟
مسیح فرزانه، کارشناس صنعت خودروسازی، گفت: در هفته پیشرو، شرایط بازار خودرو تحت تاثیر دو عامل کلیدی یعنی نوسانات ارزی و همچنین تغییراتی که در عرضه خودرو رخ داده است، همچنان روند افزایش آرام قیمت را در سه حوزه خودروهای داخلی، چینی و وارداتی تجربه خواهد کرد.
او ادامه داد: همانگونه که در هفته گذشته نیز به این موضوع اشاره شده بود، ممکن است برای برخی از مخاطبان هنگام رصد قیمتها این پرسش مطرح شود که چرا برخی خودروها افزایش قیمت نداشتهاند و در مقابل، برخی دیگر با جهش قیمتی ناگهانی مواجه شدهاند؟
این فعال بازار خودرو تشریح کرد: در پاسخ به این موضوع باید گفت که همواره در بازار خودرو دلایل متعددی برای نوسانات قیمتی وجود دارد. برخی خودروها به دلیل عرضه محدود و قطرهچکانی، افزایش قیمت کمتری نسبت به پرش نرخ ارز تجربه میکنند. عامل مهم دیگر، میزان اقبال و تقاضای بازار نسبت به یک خودرو است، بهگونهای که هرچه یک خودرو پرتقاضاتر باشد، افزایش قیمت آن نیز با شدت بیشتری رخ میدهد.
فرزانه تصریح کرد: نکته مهم دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد، منبع بررسی قیمتها است. بسیاری از مخاطبان، قیمت خودرو را بر اساس آگهیهای درجشده در برخی سایتها و پلتفرمهای مجازی ارزیابی میکنند، در حالی که بازار واقعی خودرو الزاماً در مسیر این قیمتهای اعلامی حرکت نمیکند.
او افزود: بخش قابل توجهی از این آگهیها توسط مالکان خودرو ثبت میشود که به دلیل نداشتن شناخت دقیق از سازوکار بازار، تحت تاثیر نوسانات ارزی، قیمتگذاریهای غیرواقعی و بعضاً عجیبوغریب انجام میدهند. در حالی که بازار خودرو بر اساس واقعیتهای اقتصادی، نرخ تورم، میزان نیاز و تقاضای مشتری و سطح عرضه شکل میگیرد و قیمتها در نهایت با همین مولفهها همراستا میشود.
فرزانه اظهار کرد: در حوزه واردات نیز باید به آمار منتشر شده درباره خودروهای برقی و هیبریدی اشاره کرد که نشاندهنده کاهش واردات نسبت به سال ۱۴۰۳ است. به طور کلی، واردات خودرو با روندی کاهشی همراه بوده و این وضعیت در خودروهای مونتاژی و تولید داخل نیز بهصورت تجمیعی مشاهده میشود.
او ادامه داد: هرچند ممکن است در برخی مقاطع یک خودروساز داخلی بهطور محدود افزایش عرضه یا تیراژ داشته باشد، اما در مجموع، آمارها حاکی از کاهش عرضه خودرو در بازار است. با توجه به مشکلات ارزی خودروسازان، بهویژه در حوزه واردات، بروز چنین شرایطی چندان دور از انتظار نیست.
فرزانه اظهار کرد: در حال حاضر، تنها بخشی که همچنان واردات محدود و عرضه قطرهچکانی آن ادامه دارد، واردات خودروهای مربوط به جانبازان است. این موضوع به دلیل برخی تسهیلات در تخصیص ارز و تایید کدهای ساتا برای این خودروها رخ میدهد. با این حال، انتظار میرفت که سیاستگذاران در این زمینه شفافتر اطلاعرسانی میکردند.
او افزود: واقعیت آن است که بسیاری از جانبازان معزز، به دلیل شرایط مالی، امکان واردات مستقیم خودرو را نداشتهاند و بخشی از آنان نیز از طریق سازوکارهای مشارکتی اقدام کردهاند. بخش قابل توجهی از این مجوزها در نهایت در بازار به فروش رسیده و در اختیار شرکتها و فعالان بازار قرار گرفته است و خود جانبازان عملاً بهره اقتصادی قابل توجهی از این فرآیند نبردهاند.
این کارشناس صنعت خودروسازی در پایان گرفت: این سود در مقایسه با سالها زحمت، ایثار و آسیبهایی که متحمل شدهاند، رقم قابل ملاحظهای محسوب نمیشود. از این رو، نباید این تصور به وجود آید که جامعه جانبازان ذینفعان اصلی واردات خودرو هستند. واقعیت آن است که بخش عمده واردات خودروهای جانبازی توسط اشخاص، شرکتها و فعالان بازار انجام میشود. همان تعداد اندک خودروهایی هم که از این محل وارد بازار میشود، صرفاً تا حد بسیار محدودی میتوانند از شدت افزایش قیمتها بکاهند.