شناسهٔ خبر: 76239339 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معضل سدمعبر در شیراز؛ عابران پیاده در خیابان، کاسبان در پیاده‌رو

شیراز-ایرنا- تصویری وارونه در برخی معابر شیراز هر روز تکرار می‌شود، آنجا که باید خریداران در پیاده‌رو تردد کنند، بساط کاسبی پهن شده و آنجا که باید خودروها حرکت کنند، شهروندان در ترافیک و خطر، پیاده‌روی می‌کنند، این جابه‌جایی دردناک نقش‌ها، در بسیاری نقاط کلانشهر از یک معضل ساده فراتر رفته و ایمنی و حق شهروندی را به بازی گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، یک تبادل ناخواسته و پرخطر در معابر کلانشهر شیراز جریان است که پیاده‌روها، میزبان دکه‌ها، میز و صندلی و کالای فروشگاه‌ها شده‌اند و مردمی که باید در حریمی امن قدم بزنند، ناگزیر مسیر خود را به آسفالت داغ و پرتردد خیابان‌ها کشانده‌اند، این پدیده که امنیت و آسایش شهروندان شیرازی را نشانه رفته، زنگ خطری برای مدیریت شهری است.

پیاده‌رو دیگر جایی برای پیاده‌روی نیست، گاهی از بساط میوه‌فروشان میزبانی می‌کند، گاهی قلمرو انحصاری میز و صندلی کافه‌هاست و گاه انباری گسترده برای فروشگاه‌هایی که حریم عمومی را به حریم خصوصی خود تبدیل کرده‌اند.

اینک، معضل قدیمی سد معبر در برخی نقاط پرتردد شیراز، چهره‌ای خشن‌تر به خود گرفته و به مسدودسازی معبر از سوی برخی کسبه بدل شده است؛ تصرفی آرام که نفس عابران را به شماره می‌اندازد.

معضل سدمعبر در شیراز؛ عابران پیاده در خیابان، کاسبان در پیاده‌رو

گویی برخی کسبه، سنگ‌فرش جلوی مغازه خود را ملک شخصی پنداشته‌اند،این وضعیت در بسیاری معابر شیراز از خیابان نادری گرفته تا بلوار پاسارگاد غربی و دیگر معابر اصلی شیراز به وضوح قابل مشاهده است.

پیاده‌روها که باید شریان‌های حیاتی تردد ایمن شهروندان باشند، این روزها صحنه تقسیم‌بندی و تصرف هستند، جنس درد اما دیگر فقط شلوغی و بی‌نظمی نیست؛ حالا صحبت از بستن کامل مسیر است، آن هم برای تردد عموم مردم ،کسانی که صاحب اصلی این معابرند.

شهروندان با چهره‌هایی درهم، مجبورند برای گذر از جلوی یک ردیف مغازه، میان میز و صندلی‌ها، جعبه‌های کالا و بساط فروشندگان، مسیر خود را به شکل مارپیچ بیابند.

این تصویر روزمره بخش‌هایی از شیراز، به ویژه در منطقه چهار، شده است؛ جایی که پدیده قدیمی سد معبر، امروز به مسدودسازی کامل پیاده‌روها انجامیده و حق طبیعی تردد را از عابران سلب کرده است.

شهروندانی که با فرزندان خود یا کهنسالانی که با واکر یا عصا در حرکت هستند، در این مسیرهای پرپیچ‌وخم با دشواری مضاعف روبه‌رو می‌شوند.

یکی از ساکنان منطقه چهار و بلوار پاسارگاد غربی در گفت‌وگو با ایرنا می‌گوید: پیاده‌روها برای همه است، نه حیاط خلوت مغازه‌ها، هر روز که از این مسیر می‌گذرم، عصبانیت‌ام بیشتر می‌شود.

معضل سدمعبر در شیراز؛ عابران پیاده در خیابان، کاسبان در پیاده‌رو

امین ناصری افزود: بعضی کسبه در این منطقه بطور کامل پیاده رو را مسدود کرده و حتی شب ها بعد تعطیلی فروشگاه دور بساط خود را در پیاده رو گونی کشیده و بطور کامل پیاده رو را مسدود می کنند.

وی ادامه داد: شهروندان به دلیل مسدود سازی پیاده رو توسط برخی کسبه مجبور هستند از سمت سواره‌رو و خیابان تردد کنند که با این کار جان شهروندان به خطر خواهد افتاد که این حس ناامنی و اجبار به ورود به خیابان، به ویژه برای کودکان و سالمندان به یک تهدید تبدیل شده است.

اقدامات شهرداری و چالش‌های پیش‌رو

با این حال، به نظر می‌رسد برخورد با متخلفان ساکن و دارای مغازه، پیچیدگی‌های خاص خود را دارد.

بر اساس گزارش‌ها، کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر شیراز به شهرداری این کلانشهر برای برگزاری مانور مقابله با سد معبر در مناطق مختلف چراغ سبز نشان داده است.

این نشان می‌دهد مسئله به اندازه‌ای جدی است که نیاز به عملیات ویژه دارد.

معضل سدمعبر در شیراز؛ عابران پیاده در خیابان، کاسبان در پیاده‌رو

میوه فروشان، رینگ ترافیکی رحمت را مسدود کرده‌اند

بلوار رحمت یکی از مهمترین رینگ های ترافیکی شیراز است که سدمعبر توسط وانت بارهای میوه فروش در این محدوده موجب شده که وقت شهروندان ساعتها در ترافیک در بعضی نواحی این بلوار هدر رود.

زمان زیادی از وقت شهروندان در ترافیک در شیراز هدر می رود که این وضعیت طی چند سال اخیر شدت یافته و در بعضی موارد برای مردم کلافه کننده شده است که بخش قابل توجهی از ترافیک کیلومتری در بعضی معابر شیراز به دلیل فعالیت چند وانت بار میوه فروش در حاشیه خیابان های شیراز است.

کارشناسان چه می‌گویند؟

کارشناسان حوزه شهری بر این باورند که حل این معضل، تنها با برخورد فیزیکی و روزمره ممکن نیست.

آن‌ها بر آموزش، فرهنگ‌سازی و ارائه راه‌حل‌های جایگزین به کسبه تاکید دارند.

برخی از صاحبان مشاغل، به دلیل کمبود فضای داخل مغازه یا جذب مشتری بیشتر، به سد معبر روی می‌آورند؛ بنابراین، شاید بتوان با بررسی قوانین و مشوق‌ها، راه‌حل‌های میانه‌ای یافت.

نکته دیگر، هماهنگی بین‌دستگاهی است؛ رفع سد معبر به ویژه در معابر اصلی، نیازمند همکاری شهرداری، نیروی انتظامی و اصناف است.

آینده معابر شیراز

مشکل سد و سپس مسدودسازی معبر، تنها یک ناهماهنگی بصری نیست؛ این پدیده، امنیت، سلامت و حق شهروندی مردم برای تردد آسان و ایمن را نقض می‌کند.

پیاده‌روهای باز و قابل عبور، شاخصی از یک شهر زنده و مردم‌محور هستند.

شیراز، شهر شعر و ادب و مهد فرهنگ و تمدن ایران، شایسته است خیابان‌ها و پیاده‌روهایی منظم، زیبا و قابل عبور برای همه شهروندان داشته باشد.

تحقق این امر، تنها با عزم جدی مدیریت شهری، همراهی سایر نهادها و آگاهی‌بخشی به شهروندان و کسبه ممکن خواهد بود.

نبرد برای بازپس‌گیری پیاده‌روها، نبردی برای احیای حق شهروندی و ارتقای کیفیت زندگی در کلانشهر شیراز است.

خدمات شهری در حال خدمت

معاون خدمات شهری منطقه چهار شهرداری شیراز در گفت و گو اختصاصی با خبرنگار ایرنا با اشاره به تشدید اقدامات مقابله با سد معبر در بلوار پاسارگاد، گفت: نیروهای ما به صورت مستمر و تقریبا هر دو روز یکبار عملیات جمع‌آوری سد معبر را در این بلوار انجام می‌دهند.

محمدمهدی رحیمی افزود: به‌طور مثال در هفته گذشته، با دستفروشان و متخلفانی که در ابتدای بلوار پاسارگاد (سمت چپ) اقدام به سد معبر و عرضه مواد غذایی می‌کردند، برخورد و محل توسط نیروهای شهرداری پاکسازی شد.

وی با بیان اینکه این محل به یک نقطه مزاحم ثابت تبدیل شده است، اظهارکرد: حتی شامگاه گذشته نیز نیروهای شهرداری با همراهی کلانتری برای پاکسازی اقدام کردند، ولی به دلیل سابقه طولانی معضل در این نقطه، اصلاح وضعیت به سرعت امکان‌پذیر نیست و نیاز به زمان و اقدامات بازدارنده قوی‌تر دارد.

معاون خدمات شهری منطقه چهار شیراز از اخطار مکتوب به همه مغازه‌داران متخلف این محدوده خبر داد و گفت: به تمامی واحدهای صنفی اخطار داده‌ایم که در صورت تکرار سد معبر، با جمع‌آوری اموال و جریمه‌های سنگین مواجه خواهند شد؛ مشکل اصلی اینجاست که سال‌ها این نقطه بدون ناظر جدی رها شده و فرهنگ سد معبر در آن ریشه دوانده است.

رحیمی با تاکید بر لزوم بازدارندگی جرائم سد معبر، تصریح کرد: جریمه‌ها باید به گونه‌ای باشد که مانع تکرار شود؛ از سوی دیگر، ما با کمبود نیروی مستقر مواجهیم و نمی‌توانیم به صورت دائم در تمام نقاط بحرانی حاضر باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مشکل ترافیک در برخی معابر منطقه نیز اشاره کرد و گفت: به‌طور مثال، کوچه‌ای طویل و باریک شماره ۶ پاسارگاد غربی که از سمت شاغل بیگی به بلوار پاسارگاد متصل می‌شود، به دلیل داشتن مراکز تجاری، مسکونی ، نانوایی، باشگاه و... بسیار شلوغ است و گاهی ترافیک آن تا ۲۰ دقیقه طول می‌کشد و به درگیری هم در بعضی موارد کشیده می شود.

رحیمی خاطرنشان کرد: برای حل این مشکل، پیشنهاد داده‌ایم که این کوچه حداقل به صورت یکطرفه یا با محدودیت پارک مواجه شود که این موضوع باید در شورای ترافیک استان بررسی و مصوب شود.

معاون خدمات شهری منطقه چهار شیراز ابراز امیدواری کرد که با پیگیری‌های جدی و تعامل با نهادهای مربوطه، شاهد بهبود تدریجی وضعیت سد معبر و ترافیک در این منطقه در هفته‌ها و ماه‌های آینده باشیم.