منصور بیجار شامگاه پنجشنبه پس از بازدید از بخشهای مختلف پروژه راهآهن چابهار–زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با تکمیل ۱۲۰ کیلومتر ریلگذاری باقیمانده در مسیر ایرانشهر تا چابهار، پروژه ملی راهآهن چابهار–زاهدان تا پایان امسال به مرحله بهرهبرداری میرسد.
وی با اشاره به اهمیت راهبردی این خط ریلی برای توسعه جنوب شرق کشور اضافه کرد: روند اجرای پروژه در ماههای اخیر شتاب گرفته و تکمیل ۵۰ کیلومتر ریلگذاری در مهرماه موجب جهش محسوس در پیشرفت فیزیکی طرح شده است.
استاندار سیستان و بلوچستان افزود: پیشرفت زیرسازی به ۹۵ درصد، روسازی به ۷۵ درصد و ساختمانهای ایستگاهی به ۵۰ درصد رسیده است و عملیات ریلگذاری با جدیت ادامه دارد.
بیجار گفت: محدوده خاش–ایرانشهر در این پروژه بهطور کامل ریلگذاری شده است و بالاستریزی آن نیز یک تا ۲ ماه آینده نهایی میشود، همچنین ایستگاه ایرانشهر و هفت ایستگاه بینراهی دیگر در مراحل پایانی قرار دارند.
بیجار ادامه داد: مسیر ایرانشهر–نیکشهر ۱۸۲ کیلومتر طول دارد که تنها ۱۲۰ کیلومتر آن برای ریلگذاری باقی مانده و گروههای اجرایی از ۲ سمت مسیر در حال فعالیت هستند.
وی درباره وضعیت محور چابهار–نیکشهر نیز گفت: بهجز محدوده کریدور لجستیک، ریلگذاری بخش عمده مسیر انجام شده و تنها ۲۵ کیلومتر بهدلیل ناتمامبودن زیرسازی در حال تکمیل است.

استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: کل ریلگذاری مسیر ایرانشهر تا چابهار تا پایان امسال به پایان میرسد و پروژه وارد مرحله آمادهسازی برای بهرهبرداری میشود.
بیجار، حجم عملیات اجرایی انجامشده را گسترده توصیف و بیان کرد: از ابتدای فعالیت دولت چهاردهم تاکنون ۳.۸ میلیون مترمکعب خاکبرداری، چهار میلیون مترمکعب خاکریزی، ۲.۵ میلیون مترمکعب بتنریزی، ۱۷ کیلومتر تونل و ۱۸ کیلومتر پل خاص اجرا شده است و برای تکمیل مسیر تنها ۱۵ هزار تن ریل نیاز است که خرید آن در برنامه ۲ ماه آینده قرار دارد.
وی به وضعیت ایستگاههای راهآهن اشاره و اضافه کرد: ایستگاههای خاش، ایرانشهر، نیکشهر و چابهار رو به تکمیل هستند و ایستگاه مسافری چابهار در کیلومتر پنج مسیر با طراحی منطبق بر نمادهای بومی احداث میشود.
وی ادامه داد: همزمان اصلاح هندسی بلوار ورودی و آزادسازی بخش قرار گرفته در محوطه خانه بهداشت نیز انجام خواهد شد.
بیجار با اشاره به ضرورت رفع موانع باقیمانده از جمله تأمین مصالح قرضه و واگذاری اراضی مسیر اظهار کرد: کارگاههای پروژه نباید متوقف شوند و وقفه نداشته باشند، دستگاههای مسوول موظف به هماهنگی کامل هستند.
به گزارش ایرنا، راهآهن چابهار - زاهدان بهعنوان یکی از پروژه های کلان زیرساختی کشور و در راستای توسعه منطقهای در حال اجراست؛ این پروژه نه تنها بهعنوان کریدور ترانزیتی بینالمللی برای اتصال ایران به بازارهای جهانی مطرح است بلکه نقش بسزایی در رونق حمل و نقل، تجارت و توسعه اقتصادی سیستان و بلوچستان و کشور ایفا خواهد کرد.
این خط ریلی از دروازه شرقی اسکله شهید بهشتی چابهار آغاز و با عبور از شهرستانهای کنارک، نیکشهر، ایرانشهر و خاش در نهایت به زاهدان متصل میشود؛ ایجاد کریدور ریلی شرق کشور، اتصال بندر تجاری، ترانزیتی، اقتصادی و گردشگری چابهار به شبکه ریلی کشور و کشورهای آسیای میانه، کمک به توسعه سواحل مکران، ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی سیستان و بلوچستان و اتصال کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آبهای آزاد از اهداف اصلی این طرح است.
طول این خط ریلی حدود ۶۰۰ کیلومتر از چابهار تا زاهدان است که با احتساب خطوط فرعی به ۷۳۰ کیلومتر میرسد؛ در این پروژه تلاش شده که از نیروهای بومی استفاده شود و علاوه بر اجرای طرح در مسیری که راه آهن از آنها عبور می کند، بهبود زیرساختها مورد توجه قرار گیرد.
پروژه راه آهن چابهار- زاهدان از سال ۱۳۸۹ کلید خورد ولی بهدلیل تخصیص نیافتن به موقع اعتبارات در سال های ابتدایی از پیشرفت قابل قبولی برخوردار نبود؛ با این وجود در سال های اخیر بهویژه با عزمی که دولت چهاردهم برای تکمیل این طرح داشت، روند اجرایی آن شتاب گرفته است.