رییس پلیس راهور فراجا:
جلوگیری از تصادف باید اولویت طرح زمستانی باشد/ نظارت کامل بر ناوگان بار و مسافر
تهران - ایرنا - رییس پلیس راهور فراجا با تاکیدبر اینکه اولویت تمامی مجموعههای خدماترسانی باید جلوگیری از تصادف باشد، گفت: نظارت دقیق و کامل بر ناوگان بار و مسافر انتظار اصلی ما در این فصل است.
صاحبخبر - به گزارش خبرنگار ایرنا، سردار سیدتیمور حسینی روز دوشنبه در کمیته طرحهای ترافیکی ویژه زمستان ۱۴۰۴ افزود: شرایط آب و هوایی در برخی موارد غیرقابل پیش بینی است که می تواند ارائه خدمات مناسب به مردم را سخت کند. وی با بیان اینکه متاسفانه زمستان سال گذشته بیش از ۳ هزار و ۳۰۰ نفر از هموطنان ما جانشان را در تصادفات از دست دادند، افزود: جلوگیری از تصادف باید اولویت تمام طرحهای ترافیکی ما باشد. رییس پلیس راهور فراجا اضافه کرد: مهمترین انتظار ما کنترل دقیق ناوگان حمل مسافر و بار توسط سازمان راهداری است که لازم است به طور جدی مورد پیگیری قرار گیرد. سردار حسینی تخصیص لاستیکهای جدید به ناوگان حمل ونقل عمومی را یک اولویت دانست و افزود: در صورت وجود سهمیه لاستیک نیاز است به سرعت تمام وسائل حمل و نقل عمومی باری و مسافری تجهیز شوند. وی همچنین به مجموعه پلیس راهور تاکید کرد: حتما مدارک مورد نیاز تردد تمام خودروهای سواری از جمله معاینه فنی کنترل شود و در صورت هرگونه قصور رانندگان در دریافت معاینه فنی از تردد آنها جلوگیری شود. رییس پلیس راهور فراجا درباره تریلرهای غیر استاندارد گفت: باید به طور جدی کارگاههای ساخت و تولید تریلرهای غیر مجاز و کارگاه های کاربری غیر مجاز مورد رسیدگی قرار گیرند و از فعالیت آنها جلوگیری شود. به گفته وی، برخی از تریلرها و کاربری ها به صورت غیر استاندارد ساخته می شوند که حتی با کشندههای استاندارد و به روز هم منجر به بروز حوادث می شوند که رایج ترین آن قیچی کردن تریلر است. وی همچنین ایجاد سامانه پیامکی در استان ها به طور مجزا برای ارسال اطلاعات جوی و وضعیت محور مواصلاتی را تکلیف پلیس راهور تمامی استان ها اعلام کرد و گفت: باید تمامی مسافران به هر استانی که وارد می شوند به صورت خودکار از وضعیت جادهای و جوی مطلع شوند. رئیس پلیس راهور فراجا، همچنین با اشاره به ضرورت آمادگی کامل دستگاههای امدادی و ترافیکی در آستانه اجرای طرح زمستانی، بر نقش هماهنگی میان مجموعههای مختلف و پایبندی به الزامات تردد در شرایط سرد و برفی تأکید کرد. وی، با بیان اینکه استانها باید امکان استعلام و ارسال پیامکهای مرتبط با وضعیت ترافیکی و امدادی را فعال نگه دارند، اظهار کرد: در تابستان بیشتر با خرابی خودروها مواجهیم اما در زمستان، مشکل اصلی کمبود تجهیزات زمستانی است، کافی است یک خودرو بدون زنجیرچرخ نتواند از گردنه عبور کند، همین موضوع مسیر را برای دهها خودروی دیگر مسدود می کند. سردار حسینی از شرکتهای امدادخودرو خواست مجموعهای از تجهیزات ضروری از جمله زنجیرچرخ را همراه داشته باشند تا در مواقع کسری تجهیزات به رانندگان کمک شود. رئیس پلیس راهور فراجا درباره تردد خودروهای مختلف در محورهای کشور نیز گفت: برای هر نوع خودرو اعم از وانت یا کامیونت که لازم است در محوری خاص تردد کنند، از جمله آزادراهها یا محورهایی مانند چالوس، باید تعداد مشخصی از خودروها با شماره و مشخصات به پلیس راه معرفی شوند تا مجوز تردد صادر شود. وی ۲۵ آذر را زمان پیشنهادی پلیس برای آغاز رزمایش طرح زمستانی اعلام کرد و افزود: پایان طرح نیز ۲۰ اسفند خواهد بود، البته اگر شرایط جوی اقتضا کند، امکان تمدید وجود دارد، در این مدت، آموزشهای زمستانی نقش بسیار مهمی در کاهش حوادث خواهد داشت و همه دستگاهها باید از امکانات رسانهای خود برای این منظور استفاده کنند. سردار حسینی با قدردانی از رسانههای کشور گفت: رسانهها همواره پل ارتباطی مؤثری میان پلیس و جامعه بودهاند و امیدواریم این مسیر همچنان با قوت ادامه یابد. رئیس پلیس راهور فراجا همچنین حضور فعال سازمان مدیریت بحران کشور و ضرورت پیوستن سازمان ملی پخش فرآوردههای نفتی به شورای هماهنگی طرح زمستانه را مهم ارزیابی کرد و افزود: استانها باید هماهنگ باشند تا تانکرهای سوخت در مواقع ضروری به نقاط تعیینشده اعزام شوند، موضوعی که از اهمیت بالایی برخوردار است. وی با تأکید بر اهمیت حضور پیشدستانه نیروهای عملیاتی گفت: در زمستان ممکن است در برخی شبها یا روزها لازم باشد چندین مرحله برفروبی و شن و نمکپاشی انجام شود، از ۲۵ آذر همراه داشتن زنجیرچرخ برای همه خودروهای سبک و سنگین در ۳۲ استان مشمول طرح الزامی است، رانندگان نباید ناراحت شوند اگر در نقطهای با آسمان صاف همکاران ما زنجیرچرخ را مطالبه کردند، ممکن است چند کیلومتر جلوتر شرایط کاملاً برفی باشد. وی با اشاره به لزوم استفاده گستردهتر از تابلوهای پیام متغیر سرعت (VMS) افزود: این تابلوها باید در مدیریت سرعت و اطلاعرسانی شرایط جوی و ترافیکی بیش از گذشته فعال شوند. سردار حسینی همچنین از پیشرفت سامانههای هوشمند ثبت تخلف خبر داد و گفت: اکنون ۹۶ درصد ثبت تخلفات بهصورت صحیح انجام میشود و سامانهها بهطور قابل توجهی ارتقا یافتهاند، باید به سمت افزایش کمی این سامانهها نیز حرکت کنیم تا خروجی آنها مؤثر باشد. وی با تأکید بر اینکه دوره «سامانههای تککاربره» به پایان رسیده است، افزود: سامانههای جدید قابلیت ثبت تخلفات متعدد از جمله رعایت نکردن فاصله طولی، سرعت متوسط و همچنین حرکت کامیون و اتوبوس در خط سوم را دارند، یکی از گلایههای جدی مردم همین حرکت غیرمجاز کامیونها و اتوبوسهاست که باید با آن برخورد قاطع صورت گیرد. رئیس پلیس راهور فراجا ابراز امیدواری کرد با همکاری همه نهادها، اجرای دقیق طرح زمستانی و افزایش توان نظارتی سامانههای هوشمند، ایمنی سفرهای زمستانی در جادههای کشور به شکل چشمگیری افزایش یابد.∎