شناسهٔ خبر: 76231789 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فقط ۱۲ روز از شانگهای تا گرگان؛ گلستان دروازه طلایی چین به ایران شد

گرگان- ایرنا- معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان با تأکید بر نقش محوری استان در کریدورهای ترانزیتی، از دستیابی به مسیری سریع و کم‌هزینه برای ورود کالا از چین به ایران خبر داد و گفت: با فعال‌سازی کامل خطوط ریلی مرز اینچه‌برون، هم‌اکنون کالاها از بندر شانگهای چین تا شهر گرگان تنها در ۱۲ روز به دست تجار و فعالان اقتصادی می‌رسد؛ در حالی که مسیر سنتی از طریق بنادر جنوبی خلیج فارس و دریای عمان، حدود ۴۵ روز زمان می‌برد.

صاحب‌خبر - عبدالعلی کیانمهر روز چهارشنبه در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: این دستاورد نه تنها هزینه‌های حمل و نقل را به یک سوم کاهش می‌دهد، بلکه استان گلستان را به عنوان دروازه طلایی ورود کالاهای چینی به بازار ایران تثبیت می‌کند. وی به تشریح جزئیات فنی و استراتژیک این کریدور پرداخت و افزود: خط ریلی اینچه‌برون، به عنوان بخشی از کریدور شرقی دریای خزر، با اتصال به شبکه ریلی قزاقستان و ترکمنستان، مسیری مستقیم و ایمن برای ترانزیت کالا از چین فراهم کرده و بر اساس توافق‌نامه‌های اخیر، حجم ترانزیت از این مرز به پنج میلیون تن در سال افزایش یافته و هدف‌گذاری برای رسیدن به یک میلیون تن در سال جاری، با همکاری کشورهای همسایه، محقق شده است. معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان با اشاره به حرکت اخیر قطار کانتینری رفت و برگشت ایران-چین به اینچه‌برون، تأکید کرد: این مسیر نه تنها زمان انتقال را از ۱۵ به ۱۲ روز کاهش داده، بلکه با تکمیل قطعه باقی‌مانده ریلی اینچه‌برون به شاهرود به طول ۱۸۲و کیلومتر، امکان اتصال مستقیم به کریدور شمال-جنوب و بنادر جنوبی مانند چابهار را فراهم می‌کند و زمان کلی ترانزیت را به یک سوم می‌رساند. کیانمهر دیپلماسی فعال استان را یکی از عوامل کلیدی این موفقیت دانست و گفت: در یک سال گذشته، مدیران استان چهار سفر رسمی به کشورهای تاجیکستان، قزاقستان، ازبکستان و ترکمنستان انجام دادند که نتیجه آن، برگزاری اولین نمایشگاه اختصاصی ترکمنستان در گلستان و اولین نمایشگاه گلستان در استان بالکان ترکمنستان بوده است. وی گفت: این رویدادها، حجم صادرات غیرنفتی استان را به بیش از دو برابر رسانده و زمینه جذب سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه‌های لجستیک و فرآوری را فراهم کرده است. کیانمهر با اشاره به دستور رئیس‌جمهور مبنی بر تقویت روابط منطقه‌ای، افزود: مرز اینچه‌برون، به عنوان دروازه ورود به آسیای میانه، امکان واردات کالا از روسیه و چین و صادرات محصولات کشاورزی ایران را تسهیل کرده و در شرایط اخیر تنش‌های منطقه‌ای، اهمیت اتصال ریلی به چین را دوچندان نموده است. وی همچنین از افتتاح پایانه صادراتی گلستان در آینده نزدیک خبر داد و تأکید کرد: این پایانه با معافیت‌های مالیاتی گسترده در منطقه آزاد اینچه‌برون و تخفیف عوارض گمرکی، صادرکنندگان را از چالش‌های سنتی رها می‌کند و تمرکز ویژه بر صادرات محصولات کشاورزی مانند گندم، پنبه و گیاهان دارویی خواهد داشت. معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان به چالش‌های کشاورزی استان پرداخت و گفت: حدود ۷۰ درصد درآمد گلستان از بخش کشاورزی تأمین می‌شود، اما تغییرات اقلیمی و روش‌های سنتی، تولید را تحت تأثیر قرار داده برای مثال، تولید گندم استان از یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن در سال گذشته به ۶۰۰ هزار تن در سال جاری کاهش یافته، هرچند افزایش قیمت خرید تضمینی تا ۲۵ هزار تومان، بخشی از زیان کشاورزان را جبران کرده است. وی افزود: برای مقابله با این روند، به سمت کشت‌های قراردادی و جایگزین از جمله کشت زعفران در اراضی شیب‌دار و گیاهان دارویی مانند اسطوخودوس که از هر هکتار، درآمدی بالغ بر ۴۰۰ میلیون تومان ایجاد می‌کند، حرکت کرده‌ایم. کیانمهر با تأکید بر لزوم صنایع تبدیلی، گفت: خام‌فروشی محصولات کشاورزی به اقتصاد استان آسیب زده و ما در حال بررسی چالش‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این حوزه هستیم واز طرف دیگر معتقدیم، برنامه‌ریزی برای یکپارچه‌سازی اراضی، استفاده از آبیاری قطره‌ای، بذرهای اصلاح‌شده و فناوری‌های نوین، تولید گندم را از هر هکتار به شش تا هفت تن افزایش خواهد داد. وی با اشاره به تغییر رویکرد مدیریتی، گفت: زمان شروع کسب‌وکار در استان از ۱۳۹ روز به ۲۳ روز کاهش یافته و در یک سال گذشته، ۵۵ استعلام سرمایه‌گذاری در هفته اول مجوز دریافت کرده‌اند. معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان ادامه داد: با صدور مجوزهای یکپارچه و حمایت از واحدهای تولیدی، گلستان در «ایران اکسپو ۲۰۲۵» به عنوان دروازه طلایی سرمایه‌گذاری معرفی شده و تمرکز بر صنایع تبدیلی، گردشگری و حمل و نقل ریلی است. کیانمهر با نگاهی به آینده، تأکید کرد: گلستان با موقعیت جغرافیایی منحصربه‌فرد، از بن‌بست اقتصادی خارج شده و به قطب حمل و نقل ریلی و فرآوری کشاورزی کشور تبدیل می‌شود که این تحولات، نتیجه هم‌افزایی دولت، بخش خصوصی و دیپلماسی منطقه‌ای است و استان را به الگویی برای توسعه پایدار تبدیل خواهد کرد.