به گزارش ایرنا از میراثآریا، سیدرضا صالحیامیری در پیامی به مناسبت ثبتجهانی «هنر آینهکاری در معماری ایرانی» در بیستمین اجلاس کمیته بینالدولی یونسکو، این رخداد را تجلی احیای منطق تمدنی ایران در سپهر گفتوگوی فرهنگی جهان توصیف کرد و گفت: ثبتجهانی آینهکاری تاییدی است بر معرفتی که هنر را بدل به زبان جهانشناختی، معماری را تبدیل به دستگاه معنا و ماده را به صورت بازتابی از حقیقت ارتقا میدهد.
وی با اشاره به بنیانهای معرفتی این هنر افزود: آینهکاری در ژرفترین لایه خود عینیت یک نظام معرفتشناختی است؛ نظامی که نور را نه صرفا پدیدهای فیزیکی بلکه اصل وجودی و مبدا ادراک میداند. تکثیر نور در این معماری، تکثر معرفتی است.
صالحی امیری آینهکاری را «پدیدارشناسی فضایی» دانست و افزود: در این هنر، فضا از کارکرد عبور میکند و به ساحت تجربه بدل میشود. مواجهه انسان با جهان بازتابها، او را در شبکهای از نور، معنا و تفسیر قرار میدهد؛ جایی که معماری بدل به آینهای میان جهان درون و بیرون میشود و از سطح صنعت به مرتبه معرفت ارتقا مییابد.
وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی با اشاره به ظرفیتهای تمدنی ایران گفت: ایران اکنون با ۲۷ میراث ناملموس و ۲۹ میراث ملموس و طبیعی، تصویری روشن از پیوستار تمدنی خود را پیشروی جامعه جهانی نهاده است. این اعداد، نمود سرمایه نمادین ملتی است که میراث را نه یادگار گذشته، بلکه ذخیره آینده میداند.
وی، جامعه حامل آینهکاری را «حاملان دانش زنده» توصیف کرد و توضیح داد: این دانش نه در کتاب بلکه در تجربه، لمس، نگاه، سکوت و همنشینی نسلها انتقال یافته است. در این شیوه انتقال، فرد تنها مهارت نمیآموزد بلکه نسبت خود را با نور، با فضا و با معنا بازتعریف میکند. پیوند معرفت سنتی و معرفت دانشگاهی در این فرآیند، یکی از الگوهای کمنظیر میراث ناملموس ایران است.
صالحی امیری با تاکید بر ابعاد دیپلماسی فرهنگی این هنر گفت: در جهانی که با بحران معنا، نسبیگرایی هویتی و فرسایش انسجام اجتماعی روبهروست، آینهکاری الگویی از تعادل تمدنی ارائه میکند؛ تلفیق سنت و نوآوری، تکنیک و معنا، زیبایی و خرد. بهرهگیری از نور طبیعی، بازیافت قطعات، ایجاد اشتغال پایدار و پیوند با معماری معاصر، این هنر را به بخشی از پاسخ ایران به چالشهای جهانی زیستپذیری، هویت و پایداری بدل کرده است.
وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی با تبریک این موفقیت ملی به جامعه حاملان، پژوهشگران و نهادهای مشارکتکننده، خاطرنشان کرد: این ثبتجهانی نتیجه یک پروژه تمدنی است؛ پروژهای که ریشه در درک عمیق ملت ایران از میراث خود دارد. آینهکاری، آینهای است که گذشته را به آینده پیوند میزند و جهان را در برابر حقیقتی قرار میدهد که ایران همواره حامل آن بوده است: نور، صورت ظهور حقیقت است و هنر، نحوهای از بودن.
به گزارش ایرنا، بیستمین اجلاس کمیته بینالدولی حفظ میراثفرهنگی ناملموس یونسکو از ۸ تا ۱۳ دسامبر ۲۰۲۵ (۱۷ تا ۲۲ آذرماه) در دهلینو هند و در مجموعه تاریخی قلعه سرخ (Red Fort) برگزار میشود. علی دارابی معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنابع دستی، علیرضا ایزدی مدیرکل دفتر ثبت آثار، سیما حدادی رئیس اداره میراث ناملموس، شروین گودرزی کارشناس میراث ناملموس اعضای هیات ایرانی حاضر در این اجلاس هستند.
پرونده «هنر آینهکاری در معماری ایرانی» امروز پنجشنبه (۲۰ آذرماه برابر با ۱۱ دسامبر) در نشست کمیته بیندولتی حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس یونسکو بررسی و ثبت جهانی شد.
این پرونده با هدف حفاظت از هنر سنتی آینهکاری، معرفی ظرفیتهای موجود و نیز تثبیت جایگاه تاریخی آن در معماری ایرانی به یونسکو ارسال شد. ثبت جهانی این هنر میتواند جایگاه آینهکاری را در سطح بینالمللی تقویت کرده و روند آموزش و احیای آن را سرعت بخشد.