به گزارش گروه فرهنگی ایرنا، مراسم سالانه «گیم اواردز» در طول یک دهه گذشته به مهمترین رویداد جوایز صنعت بازی تبدیل شده است؛ مراسمی که به منظور تقدیر از دستاوردهای خلاقانه، پیشرفتهای تکنیکی و تاثیرگذاری فرهنگی بازیهای ویدیویی برگزار میشود و میلیونها مخاطب در سراسر جهان آن را دنبال میکنند.
این رویداد در سال ۲۰۱۴ با ابتکار جف کیلی شکل گرفت؛ این مراسم از همان ابتدا دو هدف اصلی داشت: نخست آنکه دستاوردهای سالانه استودیوها و بازیسازان را بهصورت حرفهای و مستقل ارزیابی کند و دوم به عنوان یک تالار معرفی محصولات آینده و رونماییهای مهم عمل کند.
گیم اواردز در عمل، به ترکیبی میان اهدای جوایز و یک نمایش بزرگ تبلیغاتی تبدیل شده و بخش زیادی از جذابیت آن، به نمایشهای انحصاری و معرفیهای تازه بازمیگردد.
اهمیت این مراسم، بیش از همه در تاثیر مستقیم آن بر روند تولید بازیها نمود پیدا میکند. انتخاب یک اثر بهعنوان «بازی سال» معمولاً با جهش قابل توجه در فروش، افزایش توجه رسانهای و تقویت جایگاه سازندگان همراه است. بسیاری از استودیوها رسیدن به مرحله نهایی را نوعی تایید معتبر میدانند و شرکتهای بزرگ بهطور جدی برنامهریزی میکنند تا بازیهای شاخص خود در زمان مناسبی برای حضور در این رویداد آماده باشند.
گیم اواردز، علاوه بر صنعت سرگرمی، در سطح فرهنگی نیز بازتاب قابل توجهی دارد. رشد بازیهای ویدیویی در دهه اخیر، آن را به یکی از مهمترین بخشهای اقتصاد محتوایی تبدیل کرده است؛ صنعتی که از هالیوود نیز فراتر رفته و به شیوه زندگی بخش بزرگی از نسل جدید پیوند خورده است.
این رویداد، نه تنها دستاوردهای فنی را نمایان میکند، بلکه روایتها، موسیقیها، صداگذاریها و حتی نقشآفرینی بازیگران در کاراکترها را به عنوان بخش مهمی از هویت هنر دیجیتال نشان میدهد.
اهمیت دیگر گیم اواردز، ایجاد یک «لحظه مشترک جهانی» برای گیمرهاست؛ لحظات بزرگی که میلیونها مخاطب در سراسر جهان منتظر میمانند تا ببینند بازی محبوب آنها موفق شده؟ چه عناوینی معرفی میشود؟ و کدام استودیو آینده بازیها را شکل خواهد داد؟ از همین رو، بسیاری آن را نه فقط یک مراسم جوایز، بلکه جشن سالانه صنعت بازی میدانند؛ جشن پایان یک سال بازی و شروع چرخه تازهای از انتظار و هیجان برای پروژههای آینده.
نامزدهای بازی سال ۲۰۲۵

روشنایی و تاریکی: گروه عازمان ۳۳ (Clair Obscur: Expedition ۳۳)
«روشنایی و تاریکی» با ثبت دوازده نامزدی رکورددار اصلی امسال است و از همین رو شانس نخست کسب عنوان بازی سال به شمار میرود. این نقشآفرینیِ روایی-محور که محصول استودیوی مستقل ساندفال/ کپلر (Sandfall/Kepler) است، با تکیه بر روایت قوی، طراحی هنری متمایز و اجراهای بازیگری برجسته توانسته هم دل منتقدان و هم داوران را بهدست آورد.
ساختار گیمپلی ترکیبی از انتخابهای روایی، مبارزات هدفمند و سیستم پیشرفت شخصیتی است که تجربهای سینمایی اما تعاملی پدید میآورد؛ موسیقی و صداگذاری نیز برای عمق دادن به فضا بهخوبی بهکار رفتهاند.

ریسمان مرگ: در ساحل (Death Stranding ۲: On the Beach)
دنباله اثر بحث برانگیز هیدئو کوجیما، بازی است که با ترکیب روایتِ فلسفی، طراحی محیطی گسترده و لحظات تعاملی عجیب، تجربهای متفاوت از بازیهای سطح طراز بالا به AAA ارائه میدهد. نسخه دوم تلاش کرده همان لحنِ تأملی را حفظ کند و در عین حال بازیپذیری را برای جمع گستردهتری قابلاستفاده سازد؛ ازاینرو در بخشهای کارگردانی، روایت و طراحی هنری نامزد است. شهرت خالق و تولید پرخرجِ آن ممکن است هم نقطه قوت و هم بارِ توقعات را بالا ببرد.

دانکی کانگ، بانانزا (Donkey Kong Bananza)
حضور یک اثر خانوادگیمحور از نینتندو در میان شش نامزد نهایی، نشاندهنده توجه مراسم به تنوع ذائقه مخاطبان است.
«دانکی کانگ، بانانزا» با گرافیک رنگارنگ، طراحی مرحلهای خلاق و گیمپلی قابلدسترس برای تمام سنین توانسته هم نفوذ تجاری خوبی داشته باشد و هم نظر منتقدان را جلب کند.

هادس ۲ (Hades II)
ادامه موفقیت نسخه اولِ تحسینشده، «هادس ۲»، عنوانی است که ترکیب اکشن-روگلایک و روایت جذابش را به بلوغی تازه رسانده است. این بازی که پس از خروج از ارلی اکسس نقدهای درخشانی گرفت، بهواسطه طراحی مبارزات دقیق، موسیقی تأثیرگذار و تعادلِ دشواری، بهعنوان یکی از بهترین تجربههای سال شناخته شده است.

هالو نایت: سیلکسانگ (Hollow Knight: Silksong)
پس از انتظاری طولانیمدت سرانجام بازیکنان «سیلکسانگ» را دیدند و این اثر مترویدوانیا با طراحی هنری نقاشیوار، عمق اکتشافی و موسیقی اثرگذار، در میان نامزدهای اصلی قرار گرفته است. ویژگی برجسته «سیلکسانگ» تعادل میان نوستالژی نسخه اول و افزودن مکانیک تازه است؛ اثری که هم برای عاشقان چالش و هم برای دوستداران اکتشاف جذابیت دارد.

دوران پادشاهی: رهایی ۲ (Kingdom Come: Deliverance II)
دنباله نقشآفرینی تاریخی-واقعگرایانه که با تمرکز بر روایت سنگین، انتخابهای اخلاقی پیچیده و بازسازی جهان میانهعمرِ قرونوسطایی، مخاطب خاص خود را دارد. اگرچه بعضی از سوابق سیاسی توسعهدهنده ممکن است برای واکنشهای بیرونی تأثیرگذار باشد اما کیفیت ساخت، احساس تاریخی و جزئیات مکانیکی کافی برای رقابت در بخشهای فنی و داستانی بهچشم میخورد.
جشن مستقلها در گیم اواردز ۲۰۲۵
گیم اواردز ۲۰۲۵ تلفیقی از بازیهای مستقل درخشان و پروژههای بزرگِ استودیویی را در یک صحنه گرد آورده است.
بازی روشنایی و تاریکی بهعنوان نامزد رکوردشکن شانس نخست بهنظر میرسد، اما رقابت فشرده و احتمال سورپرایزهای شبِ مراسم، هر نتیجهای را ممکن میکند.
برای سازندگان مستقل، حضور در این فهرست بهخودیخود پیامی قوی است و برای مخاطبان، روز جمعه فرصتی است تا شاهد تعیینِ جهتِ هنری و تجاری صنعت در ماههای پیش رو باشند.