وزیر آموزش و پرورش:
مدارس نمونه دولتی حذف میشود/میانگین معدل مقطع متوسطه بهبود یافت
تهران -ایرنا- وزیر آموزش و پرورش از حذف مدارس نمونه دولتی و هیات امنایی خبر داد و گفت: مدارس هیئت امنایی یا تمام مدارس نمونه دولتی یکی خواهند شد یا در نهایت، تنوع زیاد و پراکندگی در این حوزه اصلاح میشود.
صاحبخبر - به گزارش خبرنگار ایرنا، علیرضا کاظمی روز سه شنبه در حاشیه گردهمایی معاونان متوسطه ادارات کل سراسر کشور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوال ایرنا در خصوص تعیین تکلیف مدارس نمونه دولتی و هیات امنایی، اظهار کرد: یکی از مهم ترین برنامه های ما در وزارت آموزش و پرورش کاهش تنوع مدارس و تمرکز بر سیاستهای حمایتی و اصولی است. به گفته وی، مهم ترین برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش در زمینه همسانسازی و اصلاح ساختار مدارس بسیار مورد توجه است. وزیر آموزش و پرورش همچنین در خصوص مدارس نمونه دولتی گفت: مطالعات پژوهشی و مقدماتی در خصوص مدارس شاهد و الگوسازی جدید در حال انجام است، همچنین در خصوص مدارس نمونه دولتی با توجه به مدارس سمپاد وجود این مدارس ضروری نخواهد بود. کاظمی افزود: باید به جای تمرکز بر مدارس نمونه و هیات امنایی، تمرکز خود را بر مدارس شبانهروزی و عشایری معطوف کنیم تا عدالت آموزشی بهتر برقرار شود. وی درباره اینکه این اقدام چه زمان نهایی خواهد شد گفت: در حال حاضر مطالعات پژوهشی آن در حال انجام است و تا زمان حضورم در این وزراتخانه با جدیت پیگیر این موضوع هستم. وی افزود: مدیریت آموزش و پرورش کاری پیچیده و سنگین است که نباید با نگاه سادهانگارانه با آن برخورد شود. وی اظهار کرد: اداره یک مدرسه با هزار مسئله روبهروست و سیاستزدگی بزرگترین مانع مسیر رشد آموزشی است. به گفته وی، تحول واقعی در آموزش و پرورش نیازمند تغییر بنیادی ساختار نظام آموزشی است. وزیر آموزش و پرورش با انتقاد از ساختار آموزش و پرورش گفت: ساختار فعلی بسیار قدیمی است و هیچ کشوری چنین الگویی ندارد. در دوره متوسطه نیز باید تمرکز بر مهارتآموزی و رشتههای فنیوحرفهای باشد؛ مطابق استانداردهای جهانی، ۷۰ درصد دانشآموزان باید در شاخههای فنی تحصیل کنند. کاظمی افزود: اشکالات ساختاری سازمان آموزش و پرورش، بهرهوری را کاهش داده است. تشکیل مناطق کوچک با جمع اندک دانشآموزان، سازمان را ناکارآمد کرده و باید حرکت بهسوی چابکسازی و ادغام نهادهای موازی در دستور کار قرار گیرد. کاظمی همچنین خواستار یکپارچهسازی سیاستهای آموزش عمومی و آموزش عالی شد و افزود: در بسیاری از کشورها، برنامهریزی آموزشی دو بخش در امتداد هم انجام میشود و ما نیز باید به همین سمت حرکت کنیم. وزیر آموزش و پرورش خطاب به معاونان آموزش متوسطه گفت: شما سفیران اصلی تحول هستید و باید پیام تحول را به دل مدرسه ببرید. محور فعالیت شما باید اجرای کیفی برنامههای درسی باشد و یکی از شاخصها ارتقای معدل پایه دوازدهم است. وی با انتقاد از ضعف در مدیریت زمان آموزشی افزود: پایه دوازدهم نباید پیش از موعد تعطیل شود. لازم است بخشنامهای صادر شود تا کلاسها تا پایان زمان قانونی ادامه یابد. افزایش آمار ورودی ۱۲۰ هزار دانش آموز در هنرستانها؛ میانگین معدل مقطع متوسطه بهبود یافت معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش نیز در حاشیه این گردهمایی در پاسخ به خبرنگار ایرنا گفت: بر اساس آمارهای موجود، میانگین معدل کل دوره دوم متوسطه و به ویژه در رشتههای نظری و فنیوحرفهای، بیش از ۶ دهم نمره افزایش یافته است. سید مصطفی اذرکیش اظهار کرد: در سال جاری شاهد رشد قابل توجهی در عملکرد تحصیلی دانشآموزان و ارتقای آموزشهای فنیوحرفهای هستیم اما بر اساس آمارهای رسمی، میانگین معدل کل دوره دوم متوسطه، به ویژه در رشتههای نظری و فنیوحرفهای، بیش از ۶ دهم نمره افزایش یافته است. وی بیان کرد: در این راستا و در جهت تقویت بنیه علمی دانشآموزان، برنامههای ملی و طرحهای جهادی از جمله پویش البرز، همراه با همکاری خیرین مدرسهیار در حال اجرا است. معاون امور متوسطه بیان کرد: هدف این طرحها باعث ارتقای سطح آموزشی و کاهش شکافهای آموزشی در مناطق محروم و کمبرخوردار کشور خواهد شد. وی همچنین در خصوص میزان ثبت نام ها در هنرستان ها گفت: تعداد دانشآموزان هنرستانها نسبت به سال قبل بیش از ۱۲۰ هزار نفر افزایش یافت، این افزایش معادل رشد ۲.۵ درصد و نرخ ثبتنام در دورههای فنیوحرفهای و کاردانش به حدود ۴۵.۵ درصد رسیده است. آذرکیش ادامه داد: یکی از سیاستهای اصلی وزارت آموزش و پرورش، توسعه سهم آموزشهای مهارتی در بین دختران است. در حال حاضر، این سهم حدود ۴۳ درصد بوده و طی سالهای اخیر، روند افزایشی داشته است. به گفته وی ۴۰ درصد دانش آموزان دختر در رشته های فنی و حرفه ای و ۶۰ درصد از پسران در این دوره ثبت نام کرده اند. آذرکیش گفت: وزارت آموزش و پرورش در نظر دارد تا با اجرای برنامههای هدفمند و جامع رشد آموزشهای مهارتی را افزایش دهد، از این طریق فرصتهای برابر برای دختران و پسران در حوزه آموزشهای فنیوحرفهایفراهم خواهد شد.∎