شناسهٔ خبر: 76222966 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر آموزش و پرورش؛

مشکل کم‌توجهی به نقش آموزش و پرورش باید به صورت ریشه‌ای حل شود

تهران- ایرنا- وزیر آموزش و پرورش گفت: یکی از دلایل اصلی مشکلات در عرصه آموزش و پرورش سیاست‌زدگی، بی‌ثباتی و کم‌توجهی به نقش این نهاد است که باید این مسائل ریشه‌ای حل شوند تا بتوان حرکت جدی و مؤثری در جهت توسعه پایدار داشت.

صاحب‌خبر - به گزارش خبرنگار ایرنا، علیرضا کاظمی در دومین روز گردهمایی معاونان متوسطه سراسر کشور افزود: اگر بتوانیم نگاه کلان و مدیریت هوشمندانه بر آموزش و پرورش داشته باشیم، به یقین شاهد تحولات عمیق و پایدار در این حوزه خواهیم بود. وی تاکید کرد: در شرایطی که وظایف سنگینی بر عهده داریم و دائما تماس‌ها و برنامه‌های مختلفی داریم، باید ارتباط مؤثری برقرار کنیم و از هم‌افزایی بهره‌مند شویم. وزیر آموزش و پرورش ضمن تبریک ولادت حضرت فاطمه (س)، از اهمیت درس‌آموزی از سیره و اخلاق ایشان افزود: ما باید از این سنت الهی، درس بگیریم و در مسیر خدمت به دانش‌آموزان و ارتقاء آموزش کشور گام برداریم. کاظمی بر تلاش‌های تیم مدیریتی و زیرساخت‌های موجود در آموزش و پرورش تأکید کرد و گفت: در کنار این اقدامات، باید به توسعه روابط درون‌سازمانی و برون‌سازمانی توجه کنیم، ارتباط با سازمان فنی‌وحرفه‌ای، سازمان پژوهش، دانشگاه شهید رجایی و مجموعه‌های دیگر نشان‌دهنده بهره‌مندی از ظرفیت‌های متعدد است. وی به کارهای علمی و تحقیقاتی در دانشگاه شهید رجایی اشاره کرد و گفت: دانشجویان و دانش‌آموزان نظرات قابل توجهی درباره آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و بخش‌های مختلف این حوزه مطرح کردند که نشان‌دهنده فعالیت‌های مثبت و پویا است. وزیر آموزش و پرورش به اهمیت وضعیت مطلوب و حرکت در مسیر تحول عمیق اشاره کرد و گفت: هرچند در طول سال‌ها، نظام مسائل و چالش‌های متعدد در آموزش و پرورش بر سر راه قرار گرفته است، اما با توجه و همت می‌توان بر این مشکلات فائق آمد و تحولی پایدار و مستمر ایجاد کرد. بهبود شاخص‌های کلیدی آموزش متوسطه/مشارکت ۸۹ درصدی مدارس در برنامه‌های ملی همچنین سید مصطفی آذرکیش معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش از بهبود شاخص‌های کلیدی آموزش متوسطه خبر داد و گفت: کاهش نرخ ترک تحصیل، افزایش پوشش تحصیلی و رشد ۲.۵ درصدی در سهم آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش در سه پایه تحصیلی، از جمله دستاوردهای مهم در سال جاری است. وی افزود: تمرکز بر توسعه آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای، ثبت‌نام حدود ۱۲۰ هزار هنرجو بیشتر نسبت به سال گذشته و آموزش بیش از ۳۰۷ هزار معلم و مدیر، از جمله اقدامات انجام شده است. وی از رشد استفاده از فناوری‌های نوین، به‌ویژه هوش مصنوعی، خبر داد و گفت: آموزش ۲ میلیون دانش‌آموز و ۱۰۰ هزار معلم در این حوزه محقق شده است. مشارکت ۸۹ درصدی مدارس در برنامه‌های ملی معاون آموزش متوسطه بر توسعه پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی و اجرای برنامه‌های ملی مانند طرح «نماد» تأکید کرد و گفت: مشارکت هدفمند مدارس در برنامه‌های ملی به میانگین مشارکت ۸۹ درصدی رسیده است. وی همچنین اجرای طرح «همنوا» و تأسیس ۸۷ هنرستان جوار را از دیگر رویدادهای مهم این عرصه عنوان و بر ادامه رویکرد همکاری و همدلی در میان نهادهای مختلف تأکید کرد. آذرکیش اعلام کرد: تمامی این اقدامات در راستای اجرای راهبردهای کلان وزارت و سیاست‌های دولت صورت می‌گیرد و منجر به بهبود و توسعه همه‌جانبه نظام آموزش و پرورش کشور خواهد شد.