تغییر رویکرد در حوزه حملونقل و ارتقای کیفیت آسفالت ضروری است
شیراز- ایرنا- مدیرکل راه و شهرسازی فارس، عدم توازن در شیوههای حملونقل و ضعف فناوریهای تولید و اجرای آسفالت را از عوامل اصلی فرسودگی شبکه جادهای دانست و گفت: در همین راستا، استفاده از قیر و آسفالتهای نوین ضروری به نظر می رسد.
صاحبخبر - به گزارش ایرنا، محمدمهدی عبداللهی چهارشنبه در همایش "قیر و آسفالت" در شیراز، با بیان اینکه استان فارس حدود ۱۰ درصد از طول راههای کشور را در اختیار دارد افزود: ۹۵ درصد جابهجایی بار و مسافر در استان فارس به شکل جادهای انجام می شود و تنها پنج درصد سهم سایر حوزه های حمل و نقل از جمله ریلی و هوایی است. وی ادامه داد: این تمرکز جادهای باعث افزایش تلفات و کاهش عمر راهها شده، در حالی که بخش قابل توجهی از این بار را می توان از طریق ریلی جا به جا کرد. مدیرکل راه و شهرسازی فارس، عمر پایین آسفالت در کشور را نشانهای از ضعف فناوری و تجهیزات دانست و اظهار کرد: عمر متوسط آسفالت در ایران حدود سه سال است، در حالیکه در برخی کشورها این عدد به بیش از ۱۲ سال میرسد. عبداللهی افزود: این فاصله نشان میدهد تکنولوژیهای اجرا و دستگاههای تولید آسفالت در کشور نیازمند نوسازی و ارتقا هستند. وی، با اشاره به اهمیت قیرهای نوین در افزایش دوام آسفالت گفت: قیرهای PG، پلیمری و اصلاحشده توان افزایش چسبندگی و پایداری آسفالت و بالا بردن عمر راهها را دارند. او اظهار کرد: سالانه حدود ۵۰ هزار تن قیر در راههای فارس و حدود پنج هزار تن در بافتهای فرسوده مصرف میشود که با وجود نیاز بیشتر، محدودیتهای اعتباری اجازه افزایش مصرف را نمیدهد. مدیرکل راه و شهرسازی فارس ادامه داد: بخشی از این قیر در راهداری و بخشی نیز توسط شهرداریها مورد استفاده قرار میگیرد. عبداللهی، بر لزوم نگهداری بهموقع شبکه راهها نیز تاکید کرد و گفت: اگر در سالهای ابتدایی آسیب، مسیرها بهموقع بهسازی شوند، هزینه آن یکسوم تا یکپنجم هزینه تعمیرات سنگین پس از تخریب کامل است و در کنار آن، استفاده از قیرهای اصلاحشده و پلیمری هم میتواند هزینههای راهداری را بهطور محسوسی کاهش دهد.∎