شناسهٔ خبر: 76221059 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون وزیر راه و شهرسازی:

۵ درصد وسعت کشور درگیر فرونشست است/ اطلس فرونشست تهیه می‌شود

تهران- ایرنا- معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: پنج درصد وسعت کشور به میزان بیش از ۹۰ هزار کیلومتر مربع درگیر فرونشست است.

صاحب‌خبر - به گزارش خبرنگار ایرنا، غزال راهب روز سه‌شنبه در نشست خبری با اعلام اینکه فرونشست یک مساله جهانی است و کشورهای هم عرض ایران نیز دچار این مساله هستند، افزود: این پدیده بیش از ۲۰۰ شهر ایران را در بر گرفته است. رئیس مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی اظهار داشت: با توجه به توسعه شتابان کشور و استفاده بیش از حد از منابع آب زیرزمینی در ۵۰ سال گذشته، بیش از ۳۵۰ دشت کشور دچار فرونشست شده‌اند؛ دشت‌هایی که ۲۸ درصد از چاه‌های کشور در آنها واقع شده‌اند و بیش از ۱۱۷ هزار چاه برداشت آب در مناطق داریم که برداشت بی‌رویه آنها فرو نشست را تشدید کرده است. وی خاطرنشان کرد: در این راستا تهیه و تدوین اطلس فرونشست با کمک سازمان نقشه برداری و زمین شناسی در دستور کار است و نیاز به همراهی سایر سازمان‌ها داریم تا اطلاعات مربوطه به صورت برخط با امکانات به روز رسانی مداوم در دسترس باشد. معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان‌کرد: اکنون تهیه پیش‌نویس دستورالعمل فرونشست در دستور کار است و دستورالعمل شناسایی فروریزش هم تهیه شده است. در این راستا درحال تعریف پروژه های مختلفی در حوزه بناهای تاریخی و شریان‌های حیاتی مثل مسیرهای ریلی، جاده‌ای، لوله‌ها و ... هستیم. وی با بیان اینکه از حداقل یک سانتی‌متر تا حدود ۴۰ سانتی‌متر در سال (در رفسنجان استان کرمان) به عنوان فرونشست در نظر گرفته می‌شود، اظهار داشت: در تهران به دلیل تنش آبی بالا و برداشت بی‌روی از چاه‌های داخل شهر، نرخ فرونشست از ۱۶ سانتی‌متر در سال به بیش از ۳۱ سانتی‌متر افزایش یافته است که اکثرا به صورت موضعی در کنار چاه‌های برداشت آب اتفاق افتاده است. راهب اضافه کرد: پس از آن مناطقی نظیر نسیم‌شهر، دشت ملارد، شهریار و نقاطی بین کرج و تهران بیشترین فرونشست را دارند. این مقام مسئول یادآور شد: بیشترین نرخ فرونشست در استان‌های تهران، البرز، اصفهان، فارس، کرمان و خراسان به ثبت رسیده است. راهب اظهار داشت: همچنین پیش‌نویس ضوابط ساخت و ساز در عرصه فرونشست آماده شده است. این سند به شورای عالی معماری و شهرسازی ارائه می‌شود که برای تصمیم گیری در ساخت و ساز در عرصه‌های فرونشستی تاثیرگذار خواهد بود، هر چند به‌هر حال مستلزم صرف هزینه‌هایی نظیر مقاوم‌سازی و استحکام بخشی است. وی ادامه داد: علاوه بر آن برنامه‌هایی برای مقاوم‌سازی خطوط ریلی، جاده‌ای و لوله‌های آب و گاز داریم. ساخت و ساز در پهنه‌های گسلی/ ساخت هتل ولنجک متوقف شد رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به دستورالعمل موجود در خصوص ساخت و ساز در پهنه‌های گسلی، گفت: این دستورالعمل بنا به عمق، نوع و فاصله از گسل، حداکثر ارتفاع ساختمان را تعیین می کند و بر اساس آن در ساخت و سازهای جدید، ممنوعیت‌ها از این مرکز استعلام می‌شود. راهب افزود: با این حال در خصوص وضعیت ساختمان‌های موجود، دستور تخریب در پهنه‌های گسلی نداریم و فقط ساخت و سازهای جدید را شامل می‌شود. وی در خصوص آخرین وضعیت هتل ولنجک، اظهار داشت: این هتل که قرار بود ۳۰ طبقه روی زمین ساخته شود، هم اکنون متوقف شده و فقط به اندازه ۱۱ طبقه از روی پی به آن مجوز داده شده است که می‌تواند به ساخت و ساز بپردازد. شناسایی ۱۰ هزار ساختمان نا ایمن در تهران رئیس مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی در ادامه از شناسایی ۱۰ هزار ساختمان نا ایمن در پایتخت با همکاری سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران خبر داد. وی گفت: حدود ۱۷ درصد از این ساختمان‌ها در گرید D به معنای ساختمان‌های نا ایمن با خطر زیاد قرار می‌گیرند. معاون وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: دستورالعمل شناسایی ساختمان‌های نا ایمن در شهرستان‌ها نیز تهیه و تصویب شده است و مقرر شده در برخی استان‌ها تیم‌های ارزیاب را به این مرکز معرفی کنند تا آموزش‌های لازم به آنها ارائه شود و در نهایت تحلیل و ارزیابی در مرکز انجام خواهد شد. ابلاغ ضوابط احداث و به کارگیری پناهگاه‌ها و دستورالعمل ساخت آنها؛ به‌زودی رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در ادامه در پاسخ به ایرنا در خصوص ضوابط تامین پناهگاه و اسکان اضطراری اظهار داشت: از همان روزهای ابتدایی پس از پایان درگیری‌های جنگ ۱۲ روزه تحمیلی، همکاران این مرکز در ساختمان‌های نا ایمن حضور یافته و به ارزیابی آسیب‌ها و مستندسازی پرداختند تا جمع‌بندی آن در بازنگری مقررات ملی مسکن و ساختمان در حوزه پدافند غیرعامل مورد استفاده قرار بگیرد. وی گفت: در موضوع پناهگاه‌ها نیز مرکز تحقیقات پیش‌نویس ضوابط پناهگاهی و فضای امن و دستورالعمل ساخت آنها در محلات را تهیه کرده است. راهب ادامه داد: این پیش‌نویس در شورای عالی معماری و شهرسازی ارائه و به کمیته‌های فنی ذیل این شورا ارجاع شده که ایرادات جزئی به آن وارد شد. به‌زودی نیز ضوابط احداث و به کارگیری پناهگاه‌ها و دستورالعمل ساخت آنها ابلاغ می‌شود. وی خاطرنشان کرد: با شرکت‌ها و تولیدکنندگان سازه‌های بتنی نیز صحبت کرده‌ایم تا بر مبنای این ضوابط، نمونه پناهگاه‌هایشان را طراحی کنند و تاییدیه بگیرند. تصمیم گیری برای پروژه‌های بزرگ ریلی و جاده‌ای از طریق «مهندسی ارزش» معاون وزیر راه و شهرسازی در خاتمه به اقدام نو و تازه‌ای که در این مرکز در حال انجام است اشاره کرد و آن؛ تصمیم سازی در خصوص پروژه‌های بزرگ ریلی و جاده کشور از طریق موضوع «مهندسی ارزش» است. وی بیان داشت: اکنون این مهم در خصوص قطعه سوم آزادراه تهران- شمال نیز در دستور کار بوده و در مراحل نهایی خود است و از این طریق به دنبال اتخاذ راهکار بهینه هستیم، هرچند مسائل و مطالعات زیست محیطی این قطعه هنوز تکمیل نشده است. توسعه دریامحور بدون پشتوانه علمی و تحقیقاتی به نتیجه نمی ‌رسد رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در ادامه با اشاره به مشارکت این مرکز در بخش علمی پنجمین همایش توسعه دریامحور، اظهار داشت: در این رویداد پنل‌های تخصصی با حضور صاحب‌نظران حوزه دریایی، بندری و اقتصادی برگزار می‌شود و امیدواریم خروجی‌های این پنل ها بتواند به تکمیل و غنی‌تر شدن فرآیند تدوین سند توسعه دریامحور کمک کند. راهب با بیان اینکه توجه به توسعه دریامحور به یک ضرورت ملی تبدیل شده است، گفت: پنجمین همایش توسعه دریامحور را با همکاری مرکز تحقیقات راه و مسکن و انجمن کشتیرانی برگزار می‌شود. به گفته رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، این همایش که اواخر بهمن‌ماه برگزار می‌شود، با تمرکز بر موضوعاتی مانند اقتصاد دریا، نیروی انسانی، لجستیک و حمل‌ونقل دریایی طراحی شده و دبیرخانه علمی آن در بخش حمل‌ونقل دریایی مرکز تحقیقات مستقر است. وی در تشریح سابقه سند توسعه دریامحور، افزود: پیش‌نویس اولیه سند چند سال پیش با همکاری سازمان بنادر و مرکز تهیه شد، اما روند تصویب طی نشد. در ادامه، دانشگاه هرمزگان اصلاحاتی را در مورد این سند به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کرد و جلساتی برای بررسی آن برگزار شده است. به نظر می‌رسد کلیات سند اکنون مشخص شده و قابلیت تبدیل شدن به یک سند راهبردی را دارد. به گفته راهب، بخش مهم کار مربوط به عملیاتی‌سازی سند است و این بخشی است که باید در دولت انجام شود اما روشن است که توسعه دریامحور بدون پشتوانه علمی و تحقیقاتی به نتیجه نمی ‌رسد. وی در این‌باره تصریح کرد: تدوین نهایی و اجرای عملی سند، یک تصمیم دولتی است اما از سمت ما تلاش می‌شود با استفاده از تجربه‌های جهانی و رویکردهای نو، نسخه جدید این سند از سطح راهبردی فراتر رفته و قابلیت اجرا پیدا کند. مقام معظم رهبری و رئیس جمهور محترم نیز تأکید جدی بر توسعه دریامحور دارند. معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نقش مرکز تحقیقات در این فرایند، ادامه داد: محور کار در تدوین سند، همکاری بین نهادهاست و مرکز تحقیقات هم مشارکت فعال دارد. ما همراه با سازمان بنادر و سایر مجموعه‌ها تلاش می‌کنیم سند نهایی، کارآمد، مبتنی بر تجربه و قابل اجرا باشد. وی همچنین پنجمین همایش توسعه دریامحور را فرصتی برای تقویت این مباحث خواند و گفت: در این رویداد پنل‌های تخصصی با حضور صاحب‌نظران برگزار می‌شود و امیدواریم خروجی‌های آن بتواند به تکمیل و غنی‌تر شدن فرآیند تدوین سند کمک کند.