به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، دکتر حسین سیمایی در این آیین اظهار داشت: نمیشود صحبت از پیشرفت کنیم، برنامه پیشرفت و توسعه بنویسیم اما هیچ پیشرفتی در حوزه انرژی نداشته باشیم. هنگامی که انرژی به اندازه کافی نباشد و گاز و برق کافی تأمین نشود، صنعت تعطیل میشود.
وی افزود: هر روز تعطیلی ناشی از آلودگی هوا میلیاردهای دلار ضرر اقتصادی و آموزشی برای کشور به وجود میآورد. از سوی دیگر باید توجه کنیم تعطیلی مدرسه و دانشگاه نیز یک ضرر غیرقابلجبران است که ممکن است ما را در آینده با یک نسل کمسواد مواجه کند.
وزیر علوم تصریح کرد: خوشبختانه در دولت چهاردهم که با انواع ناترازیها مواجه بود، یک عزم جدی از سوی آقای رئیسجمهور مشاهده کردیم که بیوقفه پیگیر رفع مشکل ناترازی انرژی و توسعه نیروگاههای خورشیدی بودند.
وی گفت: با پیگیری رئیس جمهور ۱۲۰۰ مگاوات انرژی خورشیدی که در طول دههها به بهرهبرداری رسیده بود، در عرض یک سال به رشد ۱۵۷ درصدی رسید و امروز فعلا به ۳ هزار و ۱۶۵ مگاوات رسیده است و طبق برنامه توسعه همچنان ادامه دارد.
دکتر سیمایی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: توسعه نیروگاههای خورشیدی علاوه بر ظرفیت تولید برق باعث کاهش مصرف آب و کاهش آلایندگی ناشی از سوختهای فسیلی میشود. همچنین خواص فراوان دیگری هم دارد؛ از جمله حذف یکی از منابع آلایندگی کشور.
خوشبختانه کشور ما ظرفیت زیادی برای نیروگاه خورشیدی دارد؛ به طوری که گفته میشود ۳۰۰ روز آفتابی و حدود ۳ هزار ساعت ظرفیت تولید برق خورشیدی در سال داریم که یک منبع بسیار سرشاری از انرژی است.
وی افزود: در وزارت علوم اعلام آمادگی کردیم که در معرفی اراضی و ساختمانها به میزان هزار مگاوات برق را داریم و بارها اعلام آمادگی کردهایم که حتی ۲۰ درصد از هزینههای مالی آن را خودمان تأمین میکنیم و ۸۰ درصد را دولت تامین کند. همچنین نقاط جغرافیایی میزبان را در سراسر کشور مشخص، معرفی و نقطهگذاری کردهایم که آمادگی داریم میزبان پنلهای خورشیدی باشد، در حال حاضر هم معاونت اداری و مالی این وزارتخانه و دانشگاهها آماده نصب و راهاندازی هستند.
وزیر علوم در پایان خاطرنشان کرد: دانشگاه وظیفه فرهنگسازی در مصرف و مدیریت انرژی را نیز باید برعهده داشته باشد. حتی اگر به منابع نامحدود الهی دسترسی داشته باشیم دلیل نمیشود بیمحابا مصرف کنیم. دانشگاه باید شیوه مصرف انرژی را آموزش دهد و حتی به سمت تولید تکنولوژی حرکت کند تا کشور از واردات مستقل شود و برای خرید تجهیزات مجبور به مصرف ارز نباشد. دانشگاههای ما ظرفیت و پتانسیل حرکت بر لبه دانش را دارند و میتوانند تجهیزات کافی برای تولید برق خورشیدی را تولید کنند.