ابراهیم جلیلی چهارشنبه ۱۹ آذر در جمع خبرنگاران، افزود: با توجه به اینکه ملایر یک شهر کاملاً تاریخی است، احیای هویت تاریخی آن و افزایش سواد میراثی باید در اولویت قرار بگیرد.
وی با اشاره به اینکه هسته مرکزی و قدیمی ملایر دارای کوچه و معابر سنتی و کاربری قدیمی است و باید برای جذب گردشگر همچنان حفظ شود و مسافران داشتههای تاریخی ما را مشاهده کنند، افزود: برند اصلی ما هویت تاریخی و تمدنی ماست.
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه طی سالهای گذشته حول محور هویت تاریخی و فرهنگی ملایر موفق به کسب برندهای ملی و جهانی شدیم، خاطرنشان کرد: روندی در سطح دنیا شکل گرفته است که مجمع شهرهای تاریخی در کشورهای مختلف میتوانند به مجمع شهرهای تاریخی دنیا بپیوندند و به سازمان یونسکو متصل شوند.

رئیس میراث فرهنگی ملایر با اشاره به اینکه با از بین رفتن بافتهای تاریخی در شهرهایی چون ملایر بهطور قطع ما این امتیاز مهم را از دست خواهیم داد، افزود: باید نهایت تلاش خود را با همکاری ارگانهای مختلف و البته آگاهی مردم داشته باشیم تا هویت تاریخی خود را حفظ کنیم.
جلیلی با بیان اینکه در حال حاضر ملایر از سایر شهرهای دیگری که ادعای تاریخی بودند میکنند، قدمت بیشتری دارد، افزود: آثار باستانی چون تپه های گوراب و انوج، شهر زیرزمینی سامن معبد نوشیرجان و.... جزو آثار منحصر به فرد تاریخی به شمار میروند.
بزرگترین اثر تاریخی شهر ملایر «بازار سنتی» است
این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه ملایر یک شهر تک هستهای است و ما مشاهده میکنیم که در هسته مرکزی شهر جمعیت به صورت روزانه در حال افزایش است، خاطرنشان کرد: افزایش جمعیت در مرکز در هسته مرکزی شهرها سبب ایجاد صدمات زیادی در بحرانها و حوادث طبیعی چون جنگ و زلزله خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه حفظ بافت تاریخی شهرها به لحاظ پدافند غیرعامل رونق کسب و کار جذب گردشگر و رفاه شهروندان به نفع مردم است، ادامه داد: بزرگترین اثر تاریخی شهر ملایر "بازار سنتی" آن محسوب میشود و وظیفه میراث فرهنگی حفظ این بافت تاریخی است.
رئیس میراث فرهنگی ملایر با اشاره به اینکه ۴۱۱ حجره در بازار سنتی ملایر وجود دارد، اظهارکرد: متاسفانه شاهد هستیم که ساخت و سازهای خارج از بافت سنتی در آن در حال انجام است که به بافت تاریخی آن ضربه میزند و این برخلاف ضوابط میراث فرهنگی است.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه بافت تاریخی بازار سنتی ملایر در حال از بین رفتن است، افزود: در شهرهای بزرگی چون مشهد، اصفهان، تهران و همدان شاهد حفظ بافت سنتی و تاریخی آن و ایجاد پیادهراهسازی، برای جذب گردشگر هستیم و انتظار داریم همین موضوع نیز در ملایر رقم بخورد و مردم و سایر مسئولین با ما همکاری لازم را داشته باشند.
جلیلی با اشاره به اینکه بازار سنتی ملایر، سرای کرمانشاهیها و... سرمایه ارزشمند تاریخی این شهر به شمار میروند، بر لزوم افزایش سواد میراثی در بین مردم تاکید کرد.
این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه ما در سطح شهرستان در سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بسیار غنی هستیم و حرف برای گفتن داریم، اظهار کرد: ملایر توانسته است طی سالهای اخیر به خاطر پتانسیل بالایی که دارد در حوزه صنایع دستی موفق به کسب برندهای ملی و جهانی چون مروار، مبل منبت و انگور شود.
وی به کسب مهر اصالت ملی و سازمان یونسکو توسط هنرمندان ملایری و برگزاری جشنوارههای ملی فراوان در این حوزه طی سالهای اخیر اشاره کرد و گفت: همه ارگانها در این زمینه کمک حال ما بودهاند که جای تقدیر دارد.
جلیلی به حضور سفرای کشورهای مختلف و گردشگران خارجی در شهرستان و انجام تبلیغات از شبکههای سراسری به نقش برندهای ملی و جهانی در جذب گردشگر رونق اقتصادی و معرفی پتانسیلهای منطقه اشاره کرد.
افزایش شمار گردشگران در ملایر
وی با بیان اینکه ملایر در مسیر بزرگراهها قرار دارد، گفت: خوشبختانه آمار حضور گردشگر در ملایر به واسطه اقدامات صورت گرفته به رقم یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر رسیده که بینظیر است.
این مقام مسئول، وجود آب و خاک مطلوب، منابع طبیعی، رونق گردشگری کشاورزی، ساخت دو هتل توسط شهرداری و یک هتل توسط بخش خصوصی، احداث خانه مسافرها و بوم گردیها، مناظر طبیعی و آثار باستانی بینظیری چون نوشیجان، شهر دستکند سامن، مجموعه تفریحی توریستی مینی ورلد را از عوامل موثر در جذب گردشگر و رونق این صنعت عنوان کرد.
جلیلی با اشاره به وجود ۳۶۰ جاذبه میراث فرهنگی در این شهرستان، گفت: در حوزه میراث ناملموس ۱۸ اثر به مالکیت معنوی ملایر ثبت شده است، همچنین ما در بحث خرده فرهنگها بسیار غنی هستیم.
انتهای پیام