
به گزارش خبرنگار دانش و فناوری خبرگزاری دانشجو، بیژن عبدالهی، رئیس دانشگاه خوارزمی، در گفتوگو با خبرنگار دانش و فناوری خبرگزاری دانشجو به مناسبت روز دانشجو، این روز را «بسیار میمون» برای جامعه دانشجویی کشور و به ویژه دانشجویان دانشگاه خوارزمی دانست و تأکید کرد که دانشجویان این دانشگاه «عضوی از خانواده خوارزمی» هستند.
او با اشاره به اهمیت فضایی که پس از ۱۶ آذر ۱۳۳۲ برای دانشجویان فراهم شده، گفت: «نکته مهم این است که دانشجویان بتوانند بدون هیچ لکنت زبان و دغدغهای، با اطمینان و امنیت حرفهایشان را بیان کنند.» عبدالهی با یادآوری حضور فعال دانشجویان در جشن روز دانشجو، اضافه کرد: «دانشمندان و دانشجویان به راحتی میتوانند حتی سوالات تند و تیز از مسئولان بپرسند. ما از زمانی که آمدیم، اندازه میدان را باز کردیم تا بچهها بتوانند حرفشان را بزنند.»
رئیس دانشگاه خوارزمی بر جایگاه محوری دانشجو در دانشگاه تأکید کرد: «در نگاه ما، دانشجو تنها مشتری دانشگاه نیست، بلکه جزو اعضای اصلی و کارگزاران اصلی دانشگاه است. از همان ابتدای حضور ما، دانشجو به عنوان بازوی فکری، اجرایی و مدیریتی دانشگاه به حساب آمده و برای آنها برنامهریزی کردهایم.»
عبدالهی با اشاره به مدیریت فعالیتها توسط خود دانشجویان گفت: «همه تشکلها، انجمنها، کانونها و شورای صنفی در این فضا پای کار هستند و خوشبختانه هم صدای دانشجو شنیده شده و هم دانشجویان خود را در متن دانشگاه میبینند.»
او در ادامه درباره اهمیت مطالبهگری دانشجویان اظهار داشت: «مطالبهگری بخش اصلی ۱۶ آذر است و سه قطره خون ریخته شده در آن روز نماد همین مطالبهگری بوده است. امروز هم ما شرایطی فراهم کردهایم که دانشجو مطالبهگر باشد.»
رئیس دانشگاه به آموزش نحوه نقد و ارائه پیشنهاد در کنار مطالبهگری اشاره کرد و گفت: «باید به دانشجویان یاد بدهیم چگونه نقد کنند، انصاف را رعایت کنند و در کنار نقد، راهحل یا پیشنهاد برای برطرف کردن مشکل ارائه دهند. این موضوع به ویژه با توجه به سنین پایین دانشجویان اهمیت دارد.»
عبدالهی همچنین به اهمیت تفکر انتقادی در دانشگاه اشاره کرد: «متأسفانه سیستم آموزشی رسمی به اندازه کافی تفکر انتقادی را آموزش نمیدهد. ما در کنار برنامههای رسمی، از فعالیتهای انجمنها و کانونها استفاده میکنیم تا پنجرههای خالی کلاسهای درس را پر کنیم و دانشجویان مهارتهای لازم برای حل مسائل دانشگاه و کشور را بیاموزند.»
او در پایان تأکید کرد که دانشگاه از برگزاری دورههای مهارتی توسط تشکلها استقبال میکند و آنها را فرصتی برای تقویت تفکر انتقادی و مشارکت فعال دانشجویان میداند: «برنامههای چیده شده توسط انجمنها و شوراها کاملاً مورد استقبال ماست تا بتوانیم آن پنجرههای خالی در کلاسهای درس را پوشش دهیم و دانشجو را برای حضور فعال در جامعه آماده کنیم.»