صاحبخبر - حجتالاسلام و المسلمین احمدی اراکی، پژوهشگر حوزه علمیه، در گفتگو با خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب پیرامون نقش محوری فاطمه زهرا(س) در قوام رسالت نبوی و به مناسبت فرارسیدن ایام با شکوه ولادت بانوی دو عالم، حضرت فاطمه زهرا (سلاماللهعلیها)به تبیین جایگاه بینظیر آن حضرت پرداخت و اظهار داشت: در عصری که ظهور یک دختر در شبهجزیره عربستان، نه تنها مایه مباهات که گاه موجب ننگ پنداشته میشد، تولد حضرت زهرا (س) تجلی رویکردی نوین و نورانی بود، این واقعه فراتر از یک تولد ساده، نقطه اتصال آسمانی نبوت و امامت و ظهور انسان کاملی بود که کردار و گفتارش ترجمان عدل و حکمت الهی شد؛ در واقع پیام این تولد مقدس محدود به یک مناسبت مذهبی نیست.
حجت الاسلام احمدی اراکی افزود: این روز، نماد شکوفایی الگویی الهی برای هویت بخشی و عزتآفرینی برای زنان در گستره جهان اسلام و بلکه همه بشریت است، سخن گفتن از حضرت زهرا (سلاماللهعلیها) در حقیقت سخن از گوهری است که از عمق جوهره رسالت نبوی سربرآورد و روح، اندیشه و سلوک آن پیام آسمانی را در خویشتن متجلی ساخت، از همین جهت است که پیامبر گرامی (صلیاللهعلیهوآله) با بیان نورانی خویش فرمودند: «او پارهتن من است و او دل و روح من است که در میان دو پهلویم جای دارد»
وی ادامه داد: جایگاه بیبدیل آن حضرت به عنوان «امابیها» (مادر پدرش) اسوه کامل زن مسلمان و حلقه وصل واصل میان رسالت نبی مکرم اسلام و امامت ائمه هدی (علیهمالسلام) و نقش بیمانند ایشان در صیانت، تداوم و تبیین میراث اصیل اسلامی قابل تامل و تاکید است؛ ولادت حضرت فاطمه زهرا (سلاماللهعلیها) سرآغازی نورانی بود که نهال پربرکت ولایت و امامت را در زمین اسلام نشاند و نور هدایت اهلبیت (علیهمالسلام) را تا ابدیت فروزان ساخت.
این پژوهشگر حوزه اسلام، تصریح کرد: تولد حضرت فاطمه زهرا (سلاماللهعلیها) طلوع خورشید بود، عصمت و هدایت ولادت حضرت فاطمه زهرا (سلاماللهعلیها) در خانهای رخ داد که خود مدرسهای جاویدان برای همه نسلها است، گفتار و رفتار ساکنان این خانه، چراغ هدایت و الگویی بیبدیل برای حرکت به سوی حق و عدالت در همه اعصار بوده است، پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآله) همواره نگاهی ویژه، احترامآمیز و سرشار از تحسین به حضرت صدیقه کبری (سلاماللهعلیها) داشتند؛ این توجه فراتر از عاطفه پدری، دارای هدفی حکیمانه بود.
وی با اشاره به عنوان آموزش مسیر حق و تثبیت راه هدایت برای امت، پس از دوران رسالت، بیان کرد: حضرت زهرا (سلاماللهعلیها) نقطه پیوند نبوت و امامت و مظهر کامل عصمت در گفتار و کردار بودند؛ نقش ایشان هرگز به بیان منفعلانه مظلومیت محدود نمیشد؛ بلکه موضعی آگاهانه، اعتراضی و فریادگر در برابر انحرافات و ستمها بود؛ آغاز این جایگاه رفیع برای خاندان اهلبیت (علیهمالسلام) با نزول سوره مبارکه «کوثر» از سوی خداوند متعال رقم خورد: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ ﴿١﴾ إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ ﴿٢﴾ فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ ﴿٣﴾ إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ ﴿٤﴾» این آیات که به ولادت با سعادت حضرت زهرا(سلاماللهعلیها) اشاره دارد، هسته مقدس اهلبیت (علیهمالسلام) را تشکیل میدهد، لذا این میلاد پربرکت دارای دو ویژگی منحصربهفرد یعنی نطفه پاکی که از طعام بهشتی شکل گرفت و دوم حضور و یاری فرشتگان در هنگام تولد، برای حضرت خدیجه کبری (سلاماللهعلیها) بود.
احمدی اراکی عنوان کرد: حضرت فاطمه زهرا (سلاماللهعلیها) اسوه اعلای کمال انسانی دین اسلام با امتیازات بینظیری شناخته میشود از جمله، قرآن کریم که برترین کتاب آسمانی و مهیمن بر دیگر صحیفههای الهی است، حضرت فاطمه زهرا (سلاماللهعلیها)که خداوند سوره «کوثر» را در شأن ایشان نازل فرمود به راستی میتوان گفت یکی از اهداف آفرینش حضرت فاطمه زهرا (سلاماللهعلیها) ارائه الگویی کامل به جامعه بشری بود؛ او الگویی است که نشان میدهد یک زن میتواند به اوج قلههای کمال انسانی و معنوی صعود کند و والاترین مقامات را در نزد پروردگار به دست آورد، ایشان مجسمهای زنده از فضیلت، علم، عصمت، جهاد و استواری در راه حق هستند و اسوهای جاودان برای همه انسانها، به ویژه بانوان، در مسیر تقرب به خدا و تکامل روحی به شمار میروند.
وی اضافه کرد: عصمت حضرت فاطمه زهرا (سلاماللهعلیها) تجلی طهارت مطلق و الگوی بیبدیل بشریت است؛ عصمت حضرت زهرا (سلاماللهعلیها) فراتر از پرهیز از گناه است، این مقام، نشاندهنده طهارت وجودی و مصونیت از هرگونه خطا و سهو در تمامی عرصههای فکری، اخلاقی و رفتاری است؛ این عصمت ریشه در علم لدنی قرب ویژه به ذات الهی و اراده خداوند دارد که ایشان را به عنوان اسوهای مطلق برای همه انسانها قرار داده است، جایگاه بینظیر حضرت نزد پروردگار، به حدی از فضیلت و قداست است که به طور متواتر در اسناد تاریخی و روایی اسلام ثبت شده و علمای فرق اسلامی با استناد به منابع معتبر، آن را نقل و تبیین کردهاند، مستندات عصمت حضرت زهرا (سلاماللهعلیها): الف) آیه تطهیر: ﴿إِنَّمَا يُرِيدُاللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا﴾ (سوره احزاب، آیه ۳۳) اتفاق نظر اندیشمندان مسلمان بر این است که حضرت فاطمه زهرا(سلاماللهعلیها) از مصادیق اصلی این آیه شریفه است.
وی اذعان داشت: نگاه مفسران اهل سنت، بسیاری از بزرگان تفسیر همچون طبری، سیوطی و ابنکثیر، شأن نزول آیه را منحصر به پنج تن آل عبا (پیامبر، علی، فاطمه، حسن و حسین علیهمالسلام) دانستهاند، نگاه تفسیری شیعه با تکیه بر روایات فراوان، عصمت اهلبیت (علیهمالسلام) را به وضوح اثبات میکند؛ واژه «إِنَّمَا» که بر حصر دلالت دارد، نشان میدهد این اراده پاکسازی، ویژه این خاندان استف نکته کلیدی قرار گرفتن نام حضرت زهرا (سلاماللهعلیها) در کنار پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآله) و ائمه معصومین (علیهمالسلام)، خود گواه آشکار بر برابری مقام عصمت ایشان است.
وی با اشاره به حدیث ثقلین، خاطر نشان کرد: پیامبر گرامی اسلام(صلیاللهعلیهوآله) فرمودند: «إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ مَا إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا: کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی» (من در میان شما دو گوهر گرانقدر میگذارم که اگر به آنان تمسک جویید،هرگز گمراه نخواهید شد: کتاب خدا و عترتم، اهلبیتم، احادیث متواتر دیگر از جمله حدیث مشهور«فَاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنِّی، فَمَنْ أَغْضَبَهَا أَغْضَبَنِی» (فاطمه پارهتن من است؛ هر که او را بیازارد، مرا آزرده است) که در منابع معتبر اهل سنت مانند صحیح بخاری (جلد ۴، ص۲۱۰) و همچنین منابع شیعه نقل شده است. این حدیث را علمای مختلف اسلامی روایت کردهاند؛ لذا این سخن رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) از سر هوی و هوس نبوده، چرا که ﴿وَمَا يَنْطِقُعَنِ الْهَوَىٰ ﴿٣﴾ إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَىٰ ﴿٤﴾﴾ (سوره نجم، آیات ۳ و ۴) در قرآن کریم تایید این مطلب است.
وی در پایان تاکید کرد: حضرت فاطمه زهرا(سلاماللهعلیها) تنها یک چهره تاریخی نیست؛ ایشان یک نماد زنده و یک گفتمان همیشه جاری هستند؛ برای امت اسلامی ایشان تجسم کامل ایمان، دانش، ایثار، عدالتطلبی و عصمت به شمار میروند، در عصر حاضر که گفتمانهای گوناگونی درباره جایگاه زن مطرح میشود، حضرت زهرا (سلاماللهعلیها) برای مسلمانان، الگویی اصیل و الهی ارائه میدهد که در آن، کرامت زن نه در تقابل با مرد، بلکه در پرتو تقوا، آگاهی و مسئولیتپذیری او در قبال خانواده و جامعه تعریف میشود، ایشان نشان میدهند که یک زن میتواند هم کانون مهر و تربیت در خانه باشد و هم پیشگام در جهاد علمی، اجتماعی و سیاسی برای استقرار حق و عدالت؛ گفتمان فاطمی، پاسخی آسمانی به نیازهای زمانه ماست، حضرت فاطمه زهرا (سلاماللهعلیها) جلوهگاه پیوند نبوت و امامت هستند. عصمت ایشان، کلید فهم جایگاه بیهمتایشان در اسلام و نظام آفرینش است. ایشان اسوهای هستند که از تاریخ فراتر رفته و به زمان حال و آینده ما متصل میشوند. گفتمان فاطمی، گفتمان تعادل، عدالت، معرفت و پایداری است و پاسخ الهی به جستجوی همیشگی بشر برای یافتن الگویی کامل است. بزرگداشت ایشان تنها یک آیین مذهبی نیست، بلکه بازشناسی یک نظام ارزشی است که میتواند جامعه انسانی را از انحرافات اخلاقی، اجتماعی و فکری رهایی بخشد.
انتهای پیام/∎