اطلاعات نوشت: کشورمان بزودی شاهد افتتاح نخستین مرکز آزمون ایمنی خودرو در خاورمیانه خواهد بود که در صورت اجرای توصیههای کارشناسی این مرکز، از این پس شاهد ارتقای ایمنی خودروهای داخلی خواهیم بود و به گفته مسئولان، کارخانههای داخلی دیگر ارابههای مرگ را روانه بازار خودرو نخواهندکرد
سالهاست که جادههای ایران به صحنههایی تکراری حوادث رانندگی بدل شده است و خودروسازان باوجود دریافت گواهینامههای استاندارد، محصولاتی را روانه بازار میکنند که بارها از سوی روسای پلیس راهور «ارابههای مرگ» نام گرفتهاند و در جادهها به عاملی برای گرفتن جان مسافران بدل شدهاند.
کارشناسان همواره از ایمنی بسیار پایین خودروهای داخلی به عنوان یکی از دلایل اصلی افزایش شمار مجروحان و قربانیان حوادث رانندگی یاد کرده اند ؛ بر همین اساس از چندی قبل راه اندازی چنین مرکزی در دستور کار قرار گرفت که قرار است طی روزهای آتی نخستین مرکز آزمونهای ایمنی و کیفیت خودرو خاورمیانه در تهران به بهرهبرداری برسد.
قرار است در این مرکز ۳ استاندارد حیاتی ایمنی خودروها شامل برخوردهای جانبی، روبرو و عقب که سالها خلاء آنها در استانداردهای ۸۵گانه تولید خودرو احساس میشد، برای نخستین بار در کشور آزمایش شود.
رفع خلا در استانداردهای ایمنی خودرو
مدیر پروژه مرکز آزمونهای ایمنی و کیفیت خودرو ، در گفتگو با خبرنگار «اطلاعات» با اشاره به این که پلیس راهور فراجا، سازمان ملی استاندارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت از حامیان معنوی این پروژه بودهاند، تأکید میکند: اجرای ۳ استاندارد حیاتی برخورد جانبی(آر ۹۵ / ۲۳۰۵۵ملی) برخورد از روبرو(R۹۴/۲۳۰۵۴ ملی) و برخورد از عقب(R۳۴/۱۰۹۴۱ ملی) خودروها، سالها حلقه مفقوده استانداردهای ۸۵گانه خودروسازی کشور بوده است، که نبود آنها باعث میشد در ایران امکان سنجش پایهترین اصول ایمنی خودروها بهطور واقعی با چالشهایی روبرو شود .
نادر طحان توضیح میدهد: پیش از راهاندازی مرکز یاد شده خودروسازان مجبور بودند محصولات خود را برای تست تصادف به کشورهای اروپایی، چین یا گاهی روسیه ارسال کنند؛ فرآیندی که ۶ ماه زمان میبرد و هزینههای سنگین ارزی به تولیدکنندگان تحمیل میکرد.
به گفته وی، اکنون نتیجه تستها در مدت فقط ۳ هفته آماده میشود و مستقیم در اختیار سازمان ملی استاندارد قرار میگیرد تا مبنای صدور گواهی انطباق تولید با نمونه اولیه(cop) باشد.
مدیر پروژه مرکز آزمونهای ایمنی و کیفیت خودرو با اشاره به این که این مرکز با هدف کمک به پایش بهتر خودروهای تولید داخل راه اندازی میشود، میافزاید: برخلاف تصور عمومی، ملاک ایمنی خودروها، سالم ماندن آنها در حوادث رانندگی نیست، بلکه میزان حفاظت از سرنشینان در شدیدترین شرایط ممکن و حوادث، اهمیت دارد و سازمان ملی استاندارد وعده داده است به منظور کمک به اجرای این طرح با حضور بازرسان خود به هنگام انجام تستها فرآیند پایش را دقیق تر بررسی کند.
وی ادامه میدهد: در خودروهای استاندارد، انرژی ضربه باید در قسمتهایی از بدنه جذب شود و نه این که به سرنشینان انتقال یابد و درعینحال اجزایی مانند شاسی، ستونها و مخزن سوخت خودروها به هنگام تصادف باید سالم بمانند و سامانه کیسه هوا (ایربگ) هم بموقع فعال شود.
این استاد دانشگاه تأکید میکند: در تست تصادفات چند نکته بررسی میشود که نخستین موضوع اندازهگیری مقدار نیرویی که به سرنشینان و راننده خودرو وارد میشود، دوم، میزان تغییر شکل در ساختار خودرو و سوم عملکرد ایربگها و کمربند ایمنی و در نهایت مقاومت کابین و محفظه سرنشینان است که پایش و بررسی میشود.
وی با اشاره به این که پلیس راهور خواستار اطلاع رسانی عمومی نتایج آزمایشهای اجرا شده بر روی خودروهاست، میگوید: بر اساس قوانین استاندارد، رعایت اصل محرمانگی جزو الزامات است و نتایج تست فقط به اطلاع سازمان ملی استاندارد خواهد رسید و کارشناسان سازمان نتایج آن را با استانداردهای تعریف شده مطابقت میدهند و در صورت تأیید، مجوز تولید برای خودروساز صادر میشود و چنانچه موارد فرا استانداردی و سختگیرانهNCAP اجرایی شود، نتیجه تست به اطلاع عموم خواهد رسید که در این صورت مردم میتوانند خودروی ایمنتری را بخرند که استانداردهایIRNCAP از سوی کارشناسان مرکز در حال تدوین است، همچنین اگر مانند کشورهای پیشرفته دنیا تستهای تصادف با توجه به الزامات بیمهای (IIHS) هم اجرا شود، شرکتهای بیمه میتوانند بر اساس میزان ایمنی خودروها، تعرفههای متفاوتی برای خدمات بیمهای تعیین کنند .
ضرورت به روز رسانی پلتفرمهای قدیمی
طحان با اشاره به انتقادهایی از تعداد کم کیسههای هوا و پلتفرمهای قدیمی خودروهای داخلی، میگوید: خودروهای تولید داخل اگرچه «حداقل استانداردهای ایمنی» را طی میکنند، اما همچنان با استانداردهای پیشرفته فاصله دارند، افزایش تعداد کیسههای هوا، تقویت شاسی و استفاده از فناوریهای جدید مانند رادار جانبی، هشدار خروج از خط و سامانه اعلام خوابآلودگی راننده، میتوانند ایمنی خودروهای داخلی را به نحو چشمگیری افزایش دهد.
وی درباره فیلمهایی که در شبکههای اجتماعی درباره کیفیت پایین خودروهای داخلی منتشر میشود، تأکید میکند: بسیاری از این ویدئوها واقعی نیست یا بر مبنای برداشتهای غیرتخصصی منتشر میشود، حال آن که ارزیابی واقعی ایمنی خودرو فقط از طریق تصاویر دقیق تست و تحلیل دقیق مهندسی آنها، امکانپذیر است.
مدیر پروژه مرکز آزمونهای ایمنی و کیفیت خودرو بااشاره به این که این مرکز توان اجرای ۶۰۰تست در سال را دارد که میتواند علاوه بر کاهش هزینه برای خودروسازان، به پیشگیری از خروج ارز هم کمک کند، میگوید: این مرکز توانایی انجام تست برای خودروهای تا وزن ۳.۵تن با سرعت حداکثر ۱۱۰کیلومتر بر ساعت را دارد و همه خودروهای تولید داخل و مونتاژی باید این آزمایش را انجام دهند، درباره خودروهای وارداتی هم تصمیم بر عهده سازمان ملی استاندارد، سازمان محیط زیست و پلیس راهور است.
وی ادامه میدهد: اتوبوسها و مینیبوسها باید «تست غَلتِش» را پشت سر بگذارند؛ تستی که در آن این نوع از خودروها روی سطح شیبدار واژگون میشود تا مقاومت کابین و سازه آنها سنجیده شود. با این حال درباره خودروهای وارداتی، چه سواری و چه تجاری بهدلیل نبود الزام تست مجدد، همچنان باید به اطلاعاتی که واردکنندگان ارائه میدهند اعتماد کرد؛ که به گفته کارشناسان میتواند علل خطاهای جدی باشد.
این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه ایمنی خودروهای داخلی قابل ارتقاست اما زمان و نوآوری میخواهد، میگوید: فقط با اصلاح طراحی، ارتقای مواد و فناوری و افزایش نظارت واقعی میتوان امیدوار بود که از شمار قربانیان حوادث جادهای کاسته شود و در غیر این صورت حتی وجود چنین مرکزی هم تضمینی برای کاهش شمار جانباختگان حوادث جادهای نخواهد بود.
وی میگوید: بر اساس پروتکلهای جهانی ایمنی، خودروسازان موظفند استانداردهای اجباری را بگذرانند، اما نفود زیرساختهای استاندارد در جادهها، خطای انسانی و ضعف خودروهای داخلی، همچنان ۳ ضلع اصلی وقوع حوادث مرگبار رانندگی در کشورند.
اطلاعات نوشت: کشورمان بزودی شاهد افتتاح نخستین مرکز آزمون ایمنی خودرو در خاورمیانه خواهد بود که در صورت اجرای توصیههای کارشناسی این مرکز، از این پس شاهد ارتقای ایمنی خودروهای داخلی خواهیم بود و به گفته مسئولان، کارخانههای داخلی دیگر ارابههای مرگ را روانه بازار خودرو نخواهندکرد
سالهاست که جادههای ایران به صحنههایی تکراری حوادث رانندگی بدل شده است و خودروسازان باوجود دریافت گواهینامههای استاندارد، محصولاتی را روانه بازار میکنند که بارها از سوی روسای پلیس راهور «ارابههای مرگ» نام گرفتهاند و در جادهها به عاملی برای گرفتن جان مسافران بدل شدهاند.
کارشناسان همواره از ایمنی بسیار پایین خودروهای داخلی به عنوان یکی از دلایل اصلی افزایش شمار مجروحان و قربانیان حوادث رانندگی یاد کرده اند ؛ بر همین اساس از چندی قبل راه اندازی چنین مرکزی در دستور کار قرار گرفت که قرار است طی روزهای آتی نخستین مرکز آزمونهای ایمنی و کیفیت خودرو خاورمیانه در تهران به بهرهبرداری برسد.
قرار است در این مرکز ۳ استاندارد حیاتی ایمنی خودروها شامل برخوردهای جانبی، روبرو و عقب که سالها خلاء آنها در استانداردهای ۸۵گانه تولید خودرو احساس میشد، برای نخستین بار در کشور آزمایش شود.
رفع خلا در استانداردهای ایمنی خودرو
مدیر پروژه مرکز آزمونهای ایمنی و کیفیت خودرو ، در گفتگو با خبرنگار «اطلاعات» با اشاره به این که پلیس راهور فراجا، سازمان ملی استاندارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت از حامیان معنوی این پروژه بودهاند، تأکید میکند: اجرای ۳ استاندارد حیاتی برخورد جانبی(آر ۹۵ / ۲۳۰۵۵ملی) برخورد از روبرو(R۹۴/۲۳۰۵۴ ملی) و برخورد از عقب(R۳۴/۱۰۹۴۱ ملی) خودروها، سالها حلقه مفقوده استانداردهای ۸۵گانه خودروسازی کشور بوده است، که نبود آنها باعث میشد در ایران امکان سنجش پایهترین اصول ایمنی خودروها بهطور واقعی با چالشهایی روبرو شود .
نادر طحان توضیح میدهد: پیش از راهاندازی مرکز یاد شده خودروسازان مجبور بودند محصولات خود را برای تست تصادف به کشورهای اروپایی، چین یا گاهی روسیه ارسال کنند؛ فرآیندی که ۶ ماه زمان میبرد و هزینههای سنگین ارزی به تولیدکنندگان تحمیل میکرد.
به گفته وی، اکنون نتیجه تستها در مدت فقط ۳ هفته آماده میشود و مستقیم در اختیار سازمان ملی استاندارد قرار میگیرد تا مبنای صدور گواهی انطباق تولید با نمونه اولیه(cop) باشد.
مدیر پروژه مرکز آزمونهای ایمنی و کیفیت خودرو با اشاره به این که این مرکز با هدف کمک به پایش بهتر خودروهای تولید داخل راه اندازی میشود، میافزاید: برخلاف تصور عمومی، ملاک ایمنی خودروها، سالم ماندن آنها در حوادث رانندگی نیست، بلکه میزان حفاظت از سرنشینان در شدیدترین شرایط ممکن و حوادث، اهمیت دارد و سازمان ملی استاندارد وعده داده است به منظور کمک به اجرای این طرح با حضور بازرسان خود به هنگام انجام تستها فرآیند پایش را دقیق تر بررسی کند.
وی ادامه میدهد: در خودروهای استاندارد، انرژی ضربه باید در قسمتهایی از بدنه جذب شود و نه این که به سرنشینان انتقال یابد و درعینحال اجزایی مانند شاسی، ستونها و مخزن سوخت خودروها به هنگام تصادف باید سالم بمانند و سامانه کیسه هوا (ایربگ) هم بموقع فعال شود.
این استاد دانشگاه تأکید میکند: در تست تصادفات چند نکته بررسی میشود که نخستین موضوع اندازهگیری مقدار نیرویی که به سرنشینان و راننده خودرو وارد میشود، دوم، میزان تغییر شکل در ساختار خودرو و سوم عملکرد ایربگها و کمربند ایمنی و در نهایت مقاومت کابین و محفظه سرنشینان است که پایش و بررسی میشود.
وی با اشاره به این که پلیس راهور خواستار اطلاع رسانی عمومی نتایج آزمایشهای اجرا شده بر روی خودروهاست، میگوید: بر اساس قوانین استاندارد، رعایت اصل محرمانگی جزو الزامات است و نتایج تست فقط به اطلاع سازمان ملی استاندارد خواهد رسید و کارشناسان سازمان نتایج آن را با استانداردهای تعریف شده مطابقت میدهند و در صورت تأیید، مجوز تولید برای خودروساز صادر میشود و چنانچه موارد فرا استانداردی و سختگیرانهNCAP اجرایی شود، نتیجه تست به اطلاع عموم خواهد رسید که در این صورت مردم میتوانند خودروی ایمنتری را بخرند که استانداردهایIRNCAP از سوی کارشناسان مرکز در حال تدوین است، همچنین اگر مانند کشورهای پیشرفته دنیا تستهای تصادف با توجه به الزامات بیمهای (IIHS) هم اجرا شود، شرکتهای بیمه میتوانند بر اساس میزان ایمنی خودروها، تعرفههای متفاوتی برای خدمات بیمهای تعیین کنند .
ضرورت به روز رسانی پلتفرمهای قدیمی
طحان با اشاره به انتقادهایی از تعداد کم کیسههای هوا و پلتفرمهای قدیمی خودروهای داخلی، میگوید: خودروهای تولید داخل اگرچه «حداقل استانداردهای ایمنی» را طی میکنند، اما همچنان با استانداردهای پیشرفته فاصله دارند، افزایش تعداد کیسههای هوا، تقویت شاسی و استفاده از فناوریهای جدید مانند رادار جانبی، هشدار خروج از خط و سامانه اعلام خوابآلودگی راننده، میتوانند ایمنی خودروهای داخلی را به نحو چشمگیری افزایش دهد.
وی درباره فیلمهایی که در شبکههای اجتماعی درباره کیفیت پایین خودروهای داخلی منتشر میشود، تأکید میکند: بسیاری از این ویدئوها واقعی نیست یا بر مبنای برداشتهای غیرتخصصی منتشر میشود، حال آن که ارزیابی واقعی ایمنی خودرو فقط از طریق تصاویر دقیق تست و تحلیل دقیق مهندسی آنها، امکانپذیر است.
مدیر پروژه مرکز آزمونهای ایمنی و کیفیت خودرو بااشاره به این که این مرکز توان اجرای ۶۰۰تست در سال را دارد که میتواند علاوه بر کاهش هزینه برای خودروسازان، به پیشگیری از خروج ارز هم کمک کند، میگوید: این مرکز توانایی انجام تست برای خودروهای تا وزن ۳.۵تن با سرعت حداکثر ۱۱۰کیلومتر بر ساعت را دارد و همه خودروهای تولید داخل و مونتاژی باید این آزمایش را انجام دهند، درباره خودروهای وارداتی هم تصمیم بر عهده سازمان ملی استاندارد، سازمان محیط زیست و پلیس راهور است.
وی ادامه میدهد: اتوبوسها و مینیبوسها باید «تست غَلتِش» را پشت سر بگذارند؛ تستی که در آن این نوع از خودروها روی سطح شیبدار واژگون میشود تا مقاومت کابین و سازه آنها سنجیده شود. با این حال درباره خودروهای وارداتی، چه سواری و چه تجاری بهدلیل نبود الزام تست مجدد، همچنان باید به اطلاعاتی که واردکنندگان ارائه میدهند اعتماد کرد؛ که به گفته کارشناسان میتواند علل خطاهای جدی باشد.
این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه ایمنی خودروهای داخلی قابل ارتقاست اما زمان و نوآوری میخواهد، میگوید: فقط با اصلاح طراحی، ارتقای مواد و فناوری و افزایش نظارت واقعی میتوان امیدوار بود که از شمار قربانیان حوادث جادهای کاسته شود و در غیر این صورت حتی وجود چنین مرکزی هم تضمینی برای کاهش شمار جانباختگان حوادث جادهای نخواهد بود.
وی میگوید: بر اساس پروتکلهای جهانی ایمنی، خودروسازان موظفند استانداردهای اجباری را بگذرانند، اما نفود زیرساختهای استاندارد در جادهها، خطای انسانی و ضعف خودروهای داخلی، همچنان ۳ ضلع اصلی وقوع حوادث مرگبار رانندگی در کشورند.