گروه جامعه دفاعپرس- امیر فتحی کارشناس حوزو فرهنگی و اجتماعی؛ در تشریح طرح فوق به نوعی در حرکت درون محلهای و منطقهای و شهری دنبال روند نقطه زنی و آنالیز ابعاد مختلف در حوزههای فرهنگی و اجتماعی هستیم.
آنچه برای ما به عنوان طریق تدوین احصاء نظام مسائل است باید آن را در ابعاد ۳ گانه ذیل مدنظر قرار داد:
الف) هدف گذاری:
این که در یک موضوع فرهنگی باید هدفی کاملا شفاف داشت.
اینکه کجا بودیم و کجا هستیم و به کجا خواهیم رفت ...
ب) الویت بندی:
باید انجام داد اهم و مهم کرد که کدام مسئله لازمه بررسی نخستین است و چرا که این مسئله وجودش در چرخه حرکتی ایجاد مانع کرده است؟
ج) ارائه راهبرد:
در جهت برون رفت از معضلات اجتماعی و تسهیل در روند رسیدن به اهدف عالیه مقصد است.
آنچه باید بدانیم عدم تجانس بافت فرهنگی در بخشهای شمالی و جنوبی و شرقی و غربی تهران است که نیاز به سیر مطالعاتی متناسب با فرهنگ بومی آن حوزه استحفاظی را دارد.
مهمترین مسائلی که در حرکت هدفمند با نگرش بزه و بزه اجتماعی ایجاد موانع و بازار داغ در طرح بحثهای اجتماعی دارد به صورت مصداق:
۱) کودکان کار
۲) طلاق
۳) اعتیاد
۴) دختران فراری
۵) دزدی
۶) نزول دادن
۷) اعمال منفی عفت (ارتباطات آزاد بدون قید و بند) و مسئله محوری که در اکثر اذهان غیر مذهبی مطرح است فرهنگ پلید منحوس غربی با عنوان ازدواج سفید است.
راهکارها در روند برون رفت:
راهکارهای موجود جهت بهبودی و مسکن معضلات مذکور:
۱) در مورد کودکان کار:
شناساسی و نابودی بستر بهره کشی افراد سودجو جهت بهره برداری خلاف شرافت انسانی از کودکانی که بر حسب علل عدم توانایی مالی در گذران امورات زندگی یا وفات یا از طرفی مدلی از سودجویی و فروش این کودکان از ناحیه پدر و مادر است که زیر سلطه چنین افراد پستی واقع میگردند که نوعی اهرم فشار در دادن غذا و جای خواب منوط به کارکرد کیفی روزانه این کودکان معصوم است و از همه مهمتر نوع تربیت نامطلوب این کودکان است. شناسایی و در اختیار گرفتن این بچهها با بودجه پیش بینی شده خاص این گونه معضلات در جهت بستری با محورهای ۳ گانه زندگی و تحصیل و تربیت مطلوب مورد اشاره است.
۲) در مورد طلاق
نکات کلیدی این مقوله:
فرهنگ سازی از سوی پدر و مادر در نحوه کنش و واکنش و هم زیستی در حول محور استقلال نگری در زندگی دو نفره و درک مناسب از دو فرهنگ غیر و نحوه تعامل مطلوب و برگزاری کلاسهای تربیتی زندگی پروری یاد گرفتن الفبای زندگی و مدیریت چرخه حرکتی زندگی و عنایت به تجربههای میدانی زندگی سایرین و الگو برداری در سیر طریق زندگی شاد توام از وفاداری و ایثار و تلاش برای آرامش مناسب در زندگی و جلوگیری قطعی از هیجانات زندگی و یکی کردن شور و شعور در زندگی مشترک و تلاش مداوم و تمرکز و طلب یاری از بزرگان در طلیعه این مسیر پر فراز و نشیب تا رسیدن به ثبات دائمی در این مسیر ریلی ...
۳) در مورد اعتیاد
اعتیاد بلای خانمان سوز:
ایجاد چند ماده درسی در مدارس:
الف) شناسایی اقسام مواد مخدر
ب) مدل زندگی انگیزه محور
ج) جلوگیری از اعتیاد در ابعاد:
۱) انتخاب دوست مناسب
۲) نحوه آلوده کردن توسط ساقیان مواد
۳) نحوه برخورد و مدیریت بحران نسبت به مشکلات زندگی
گرایش به ورزشهای مورد علاقه
پیشنهادات محله محور:
ایجاد امکانات رفاهی گسترده در محلات جهت نوجوانان و جوانان با ۲ دید محوری:
الف) دسترسی مطلوب
ب) هزینه مطلوب
و دیگر موارد قابل پیگیری خاص معتادین جهت رهایی از این معضل اجتماعی
مهمترین مسئله در اعتیاد است
ایجاد انگیزه و عودت به زندگی و پرهیز از عدم توانایی و واژه نشدن است.
ایجاد مجموعههای منطقه محور ترک اعتیاد البته با امکانات کامل اعم از محل معاینات پزشکی و ورزشی و استراحت و کارگاهی که بلافاصله از مورد ترک وارد عرصه کار و تلاش برای ساختن خرابههای زندگی است.
پیگیری قضایی مستمر در مورد سفید سازی محلات از ساقیهای مواد مخدر اعم از بوستانها و محلهای آلوده است تا بستر رجوع مجدد معتادین ممانعت بعمل آید.
۴) در مورد دختران فراری:
ایجاد کلاسهایی با مادتین ذیل در مکانهایی نظیر سراهای محلات که نقاط مرکزی تجمعات محلهای است:
۱) برگزاری کلاسهای نحوه تعاملات درون خانه خاص پدر و مادر
۲) برگزاری کلاس جایگاه خانواده در نظام اجتماعی
۳) برگزاری کلاسهای عوامل ایجاد فاصله فرزندان از پدر و مادر و تقویت ارتباطات مثلا داشتن گوش شنوا و آماده کردن فضایی برای فرزندان تا راحت لب به سخن داشته باشند و به جای برخوردهای تند با لطافت خاص مشکلات آنها را استماع داشته و راهکار مناسب از زبان پدر ومادر ارائه شود.
مشاورههای خانواده و روان شناسی حتما باید از ملزومات زندگی باشد البته قبل از ورود به چالشها به نوعی:
پیشگیری قبل از درمان
۵) در مورد دزدی:
ایجاد مراکزی جهت آموزش حرفههای گوناگون با توجه به علاقهها و تولید کار با درآمد مناسب جهت ساکنین محلات به نحوی پول را در جیب افراد بگذاریم با ترسیم مدل فوق چرا که فقر و تنگدستی عامل اصلی گرایش به دزدی در جهت تامین معاش خانواده است.
۶) در مورد نزول:
برخورد قانونی محکم با اشخاصی که عامل نزول هستند و جمع بندی گزارشات محلی این افراد و محلهای استقرار آنها مورد شناسایی و رسیدگی مراکز انتظامی و قضایی و مورد برخورد و عقوبت قانون واقع گردند.
۷) در مورد اعمال منافی عفت:
از آنجا که در این قسمت سخن از ازدواج سفید بیان شده و در اذهان عمومی جامعه نهادینه شده باید تجدیدنظری نسبت به این واژه داشت و اصلاح اساسی صورت پذیرد. ازدواج کلمه مقدسی است و زیبنده این اعمال ننگین شدید النقد جامعه کنونی نیست.
این مدل از تفکر زاییده از تدریس اساتید غربی است که آروغ روشنفکری میزنن امروزه باید نگرشی به درسهای دانشگاهها انداخت چرا که مدل غربی امروز در دانشگاهها بیداد میکند. اساتیدی امروز در حوزه درسی دانشگاهها کار میکنن که تفکرات سکولاریستی و گرایشات غربی دارند و این زیبنده مدل تربیت جوانان این مرز و بوم نیست و باید نسبت به آن تصمیمات درخوری اتخاذ گردد چرا که اگر با این فرمان راهبری علم و اندیشه اسلامی را داشته باشیم به ناکجا آباد خواهیم رفت و سقوط تفکر اسلامی و تربیت اسلامی امری بدیهی است.
انتهای پیام/
∎