به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، سید علیرضا حسینی، دانشآموخته کارشناسی علوم سیاسی و معاونت بینالملل مؤسسه بینالمللی جوانان عصر انقلاب اسلامی در نشست «گامی علمی برای ایرانی قوی» با موضوع ظرفیتهای علمی در بیانیه گام دوم انقلاب و با حضور تشکل های مختلف دانشجویی در خبرگزاری رسا برگزار شد، گفت: نگاه به دانشجو نباید محدود به یک روز در تقویم باشد و نشستها، فضای گفتوگو و تبادل نظر باید به صورت مستمر برگزار شود تا گفتمانسازی واقعی شکل بگیرد؛ چرا که تنها از طریق تداوم مشارکت فکری و ارتباط ساختارمند است که ظرفیتهای دانشجویی به سطح تصمیمسازی و ساخت آینده کشور راه پیدا میکند.
وی با اشاره به اندیشه رهبر معظم انقلاب در خصوص نقش دانشجوی تراز انقلاب اسلامی اظهار داشت: قبل از آغاز هر حرکت علمی و اجتماعی، نیاز به یک تحول درونی با محوریت خودسازی و تهذیب نفس وجود دارد و اگر روح و شخصیت انسان ساخته شود، مسیر پیشرفتهای علمی و اجتماعی نیز هموار خواهد شد؛ موضوعی که رهبر انقلاب بارها بر آن تأکید کردهاند و نشاندهنده آن است که ساخت انسان مقدم بر ساخت ساختارهای علمی و اجتماعی است و بدون آن نمیتوان آیندهسازی حقیقی را شکل داد.
حسینی با بیان اینکه علمآموزی در گام دوم انقلاب یک وظیفه جهادی است، افزود: دانشگاه نباید تنها مکانی برای آموزش باشد بلکه باید مرکز تولید علم و حل مسائل کشور باشد و تولید علم است که چرخهای اقتصادی و اجتماعی را به حرکت درمیآورد؛ اگر دانشگاه از مصرفکننده علم به تولیدکننده تبدیل شود، میتواند در گرهگشایی از مشکلات جامعه و تحقق پیشرفتهای راهبردی نقشآفرین باشد.
وی درباره جایگاه نقد در اندیشه رهبر انقلاب تصریح کرد: نقد دانشجویی باید همراه با راهحل باشد و نقدهای بدون ارائه راهکار نه تنها مشکلی را حل نمیکند بلکه میتواند به تخریب و رکود منجر شود؛ لذا دانشجوی آیندهنگر کسی است که نقد را مسیر اصلاح و ارتقا بداند و آن را از اعتراض صرف و بیاثر به گفتوگو و پیشنهاد سازنده تبدیل کند.
معاونت بینالملل مؤسسه بینالمللی جوانان عصر انقلاب اسلامی با اشاره به نگاه جهانی در نقش دانشجو گفت: دانشجو نباید دانشگاه را تنها مسیر دریافت مدرک بداند بلکه باید پیامرسان فکری انقلاب اسلامی در سطح بینالمللی باشد و علم خود را با ظرفیت جهانی عرضه کند؛ چراکه گفتمانسازی دانشجویی زمانی معنا پیدا میکند که اثرگذاری آن از سطح داخلی فراتر رود و بتواند در تعاملات بینالمللی نقش هویتساز و اندیشهساز داشته باشد.
وی با اشاره به یکی از چالشهای جدی دانشگاهها افزود: یکی از برنامههای دشمن ناامیدسازی میان جوانان و دانشجویان است و دانشجو طبق تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی باید امیدآفرین باشد و روحیه امید را در خود و جامعه حفظ کند. امید، انرژی حرکت تمدنی و علمی کشور است و ناامیدی عامل فرسایش سرمایه انسانی است که باید به صورت جدی با آن مقابله شود.
حسینی در پایان خاطرنشان کرد: اگر به این نکات توجه شود دانشگاه میتواند به پایگاه انسانسازی، کارخانه تربیت نیروی تراز انقلاب و پادگان تمدنسازی تبدیل شود و تحقق این آینده نیازمند استمرار نشستهای گفتمانی و توجه بیشتر به ظرفیتهای علمی و فکری دانشجویان در مسیر تحقق بیانیه گام دوم انقلاب است.
به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، سید علیرضا حسینی، دانشآموخته کارشناسی علوم سیاسی و معاونت بینالملل مؤسسه بینالمللی جوانان عصر انقلاب اسلامی در نشست «گامی علمی برای ایرانی قوی» با موضوع ظرفیتهای علمی در بیانیه گام دوم انقلاب و با حضور تشکل های مختلف دانشجویی در خبرگزاری رسا برگزار شد، گفت: نگاه به دانشجو نباید محدود به یک روز در تقویم باشد و نشستها، فضای گفتوگو و تبادل نظر باید به صورت مستمر برگزار شود تا گفتمانسازی واقعی شکل بگیرد؛ چرا که تنها از طریق تداوم مشارکت فکری و ارتباط ساختارمند است که ظرفیتهای دانشجویی به سطح تصمیمسازی و ساخت آینده کشور راه پیدا میکند.
گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رساوی با اشاره به اندیشه رهبر معظم انقلاب در خصوص نقش دانشجوی تراز انقلاب اسلامی اظهار داشت: قبل از آغاز هر حرکت علمی و اجتماعی، نیاز به یک تحول درونی با محوریت خودسازی و تهذیب نفس وجود دارد و اگر روح و شخصیت انسان ساخته شود، مسیر پیشرفتهای علمی و اجتماعی نیز هموار خواهد شد؛ موضوعی که رهبر انقلاب بارها بر آن تأکید کردهاند و نشاندهنده آن است که ساخت انسان مقدم بر ساخت ساختارهای علمی و اجتماعی است و بدون آن نمیتوان آیندهسازی حقیقی را شکل داد.
حسینی با بیان اینکه علمآموزی در گام دوم انقلاب یک وظیفه جهادی است، افزود: دانشگاه نباید تنها مکانی برای آموزش باشد بلکه باید مرکز تولید علم و حل مسائل کشور باشد و تولید علم است که چرخهای اقتصادی و اجتماعی را به حرکت درمیآورد؛ اگر دانشگاه از مصرفکننده علم به تولیدکننده تبدیل شود، میتواند در گرهگشایی از مشکلات جامعه و تحقق پیشرفتهای راهبردی نقشآفرین باشد.
وی درباره جایگاه نقد در اندیشه رهبر انقلاب تصریح کرد: نقد دانشجویی باید همراه با راهحل باشد و نقدهای بدون ارائه راهکار نه تنها مشکلی را حل نمیکند بلکه میتواند به تخریب و رکود منجر شود؛ لذا دانشجوی آیندهنگر کسی است که نقد را مسیر اصلاح و ارتقا بداند و آن را از اعتراض صرف و بیاثر به گفتوگو و پیشنهاد سازنده تبدیل کند.
معاونت بینالملل مؤسسه بینالمللی جوانان عصر انقلاب اسلامی با اشاره به نگاه جهانی در نقش دانشجو گفت: دانشجو نباید دانشگاه را تنها مسیر دریافت مدرک بداند بلکه باید پیامرسان فکری انقلاب اسلامی در سطح بینالمللی باشد و علم خود را با ظرفیت جهانی عرضه کند؛ چراکه گفتمانسازی دانشجویی زمانی معنا پیدا میکند که اثرگذاری آن از سطح داخلی فراتر رود و بتواند در تعاملات بینالمللی نقش هویتساز و اندیشهساز داشته باشد.
وی با اشاره به یکی از چالشهای جدی دانشگاهها افزود: یکی از برنامههای دشمن ناامیدسازی میان جوانان و دانشجویان است و دانشجو طبق تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی باید امیدآفرین باشد و روحیه امید را در خود و جامعه حفظ کند. امید، انرژی حرکت تمدنی و علمی کشور است و ناامیدی عامل فرسایش سرمایه انسانی است که باید به صورت جدی با آن مقابله شود.
حسینی در پایان خاطرنشان کرد: اگر به این نکات توجه شود دانشگاه میتواند به پایگاه انسانسازی، کارخانه تربیت نیروی تراز انقلاب و پادگان تمدنسازی تبدیل شود و تحقق این آینده نیازمند استمرار نشستهای گفتمانی و توجه بیشتر به ظرفیتهای علمی و فکری دانشجویان در مسیر تحقق بیانیه گام دوم انقلاب است.
∎