به گزارش خبرنگار فرهنگ دفاعپرس، نشست خبری تشریح عملکرد مرکز مستند سوره صبح امروز (سهشنبه) با حضور محمدرضا امامقلی، مدیر مرکز مستند، در محل سازمان سینمایی سوره برگزار شد.

در ابتدای این نشست، رضا منتظری مدیر جریانسازی و ارتباطات مرکز مستند سوره در سخنانی با بیان اینکه طی ۱۴ ماه گذشته در مرکز مستند سوره با همراهی رسانهها همراه هستیم، گفت: به واسطه دو دهه فعالیت رسانهای، از زمان ورود به مرکز مستند معتقد بودیم باید در اتاق شیشهای شفاف و در دسترس باشیم.
در ادامه محمدرضا امامقلی، مدیر مرکز مستند به اتفاقات تحقق پیدا کرده در این مرکز پرداخت و اظهار داشت: سال گذشته درباره فرتهران صحبت کردیم که به این اتفاق پرداختیم و به شهرهای مختلف رفتیم که خروجی آن تقویت برخی از مستندسازان بود که در این راستا مرکز رشد مرکز تصویری را در خوزستان تأسیس کردیم.
وی با بیان اینکه در این مرکز آموزشهای اولیه صورت گرفت و تولیداتی صورت گرفت، تصریح کرد: ما سال گذشته تلاش کردیم در حوزه مخاطب تجاربی را رقم بزنیم که برای سال ۱۴۰۴ پیشو رو راهگشا بود. ما به نظر در حکمرانی تولید فیلم مستند به همافزایی نیاز داریم چراکه با این فرمان که طی میشود، احتمال تحول خیلی بعید است.
مدیر مرکز مستند جنگ ۱۲ روزه را نقطه عطفی تاریخی دانست و تاکید کرد: ما امسال سال خاصی را پشت سرگذاشتیم و البته در ۴۰ سال گذشته اتفاقات مختلف خاصی داشتیم؛ و در دفاع مقدس۸ ساله گروههای مستندسازی تلویزونی خودجوش راهی جبهه میشدند و تولید میکردند اما در جنگ اخیر ۱۲ روزه باید ببینیم آرایش جنگی داشتیم که به اعتقادم چنین نبود چون هیچ جلسهای برگزار نشد که مستندسازان چگونه در کنار نهادهای نظامی قرار گیرند و صحبت شود لذا مستندسازان ساماندهی نشده بودند و حضور فیلمسازان مشکل داشتند.
امامقلی با اشاره به تولیدات این مرکز گفت:،یکی از مستندهای ما توانست عنوان بهترین مستند جشنواره میلان ایتالیا را که از معتبرترین جشنوارههای ورزشی جهان است، کسب کند. در سال گذشته حدود ۲۵ جایزه ملی و بینالمللی برای مستندهایمان بهدست آوردیم که برای ما بسیار ارزشمند است.
رئیس مرکز مستند سوره تصریح کرد: از زمان افتتاح مرکز تاکنون، با همکاری فدراسیون کشتی، یک مستند را بهصورت آنلاین و با ضریب نفوذ بالا منتشر کردیم که میان اقشار مختلف جامعه دیده شد. تلاش ما این بوده که علاوهبر نمایش آنلاین، با برگزاری رویدادهای حضوری این مستندها را در مکانها و شرایط مختلف به مردم معرفی کنیم. در پلتفرم تلوبیون نیز چند مستند را اکران آنلاین داشتیم که تا امروز حدود ۵۰ هزار مخاطب جذب کردهاند؛ عددی که ظرف سه هفته بینظیر است. برای یک مستند یکونیمساعته، چنین مخاطبی واقعاً قابل توجه است.
وی خاطرنشان کرد: توسعه مخاطب یکی از مهمترین مأموریتهای ما در سال ۱۴۰۵ خواهد بود. ما باید قبل از تولید به مخاطب فکر کنیم و کاری کنیم که دسترسی او به مستندها تسهیل شود. یکی از مهمترین مسیرها برای رسیدن مستند به مخاطب، همکاری رسانههاست؛ و به همین دلیل امروز مزاحم شما شدیم تا برای این امر از شما کمک بگیریم.
امامقلی اظهار داشت: یکی از برنامههای جدی ما، شروع اکران مستند در مدارس است؛ چه آنهایی که با محتوای درسی ارتباط دارند و چه مستندهایی که با مسائل روز مرتبطاند. اگر بتوانیم ذائقه نوجوان را با مستند آشنا کنیم و تماشای آن را برای او لذتبخش سازیم، در آینده میتوانیم امیدوار باشیم که سینمای مستند ایران روزهای بهتری را تجربه کند و مخاطب خود را پیدا کند. در این صورت دیگر نگران تکرار سالانه مخاطبان ثابت تلویزیون و جشنوارهها نخواهیم بود.
رئیس مرکز مستند عنوان کرد: امسال در جشنواره «سینما حقیقت» شاهد تنوع موضوعی و تنوع در قشر تولیدکنندگان هستیم. تولیدکنندگان بانوی مستند هم حضور مؤثری دارند. از جمله مستند راهیابی تیم فوتسال بانوان ایران به جام جهانی که اثری جذاب به کارگردانی خانم سارا طالبیان و تهیهکنندگی آقای مهدی شمامحمدی است.
وی افزود: همچنین مستند دیگری با رویکرد اجتماعی، داستان فردی را روایت میکند که در جستوجوی هویت فردی و حقوقی خود است؛ هویتی که قوه قضاییه میتواند پناه مردم باشد. این روایت پیچیده و جذاب مسیر تلاش و جستجوگری او را نشان میدهد.
امامقلی درباره تولیدات این مرکز گفت: مستند «موتورسواران» نیز که سال گذشته در مجامع مختلف اکران شد، امسال حضور بسیار خوبی خواهد داشت. در حوزه دفاع مقدس نیز آرشیوهایی برای نخستین بار از عراق بهدست آمده که درباره قرارگاه سری نصرت است. علاوه بر اینها، ما در سوره هم فیلم سینمایی و هم مستند درباره شهید هاشمی تولید کردهایم. این ترکیب قالبهای مختلف برای ارائه یک مفهوم، در نوع خود در تاریخ سیاسی معاصر کمنظیر است.
وی خاطرنشان کرد: اما مسئله اصلی اینجاست که جامعه مستندسازی ما هنوز زبان نوجوان را پیدا نکرده است. ساخت مستند برای نوجوان با ساخت مستند درباره نوجوان متفاوت است. نوجوان باید بتواند ببیند، تحمل کند و لذت ببرد؛ و این کار سادهای نیست. بسیاری از مستندسازان هنوز به این حوزه علاقهمند نشدهاند. جشنوارهها معمولاً بهدنبال دیدهشدن هستند، اما ما مجبوریم این وضعیت را اصلاح کنیم. اگر مستندی بتواند چند میلیون دانشآموز را جذب کند و تشویق شود، مستندساز نیز انگیزه پیدا میکند برای نوجوان تولید کند. امسال کیفیت آثار نسبت به سال گذشته بسیار بالاتر رفته است و این موضوع ما را خوشحال میکند.
امامقلی درباره تولیدات این گفت: از جمله آثار مهم امسال میتوان به مستند «تا آخرین عمود» به کارگردانی محسن اسلامزاده اشاره کرد که درباره آخرین سفر اربعین شهید دکتر تهرانیمقدم است و از شبکه دو سیما پخش شده. همچنین مستند «شاخهای روی آب» که بیوگرافی دکتر تهرانیمقدم است، امسال در جشنواره حقیقت رونمایی میشود. مجموعه ۱۰ قسمتی «بازداشتگاه» و نیز مستند «دخترِ ارادهِ سنگی» ساخته سجاد دهنوی نیز از دیگر آثار حاضر در جشنوارهاند.
وی تاکید کرد: بارها گفتهام که مهمترین شیوه حمایت ما از مستندسازان، حمایت از طرحها است. چه حمایت مالی، چه در توزیع و نشر. هیچ سقفی برای حمایت وجود ندارد، مگر اینکه محتوای اثر با سیاستهای کلی حوزه هنری همخوانی نداشته باشد. تنها در صورتی محدودیت ایجاد میشود که اثر با آرمانهای ایران عزیز در تضاد باشد؛ در غیر این صورت مشکلی وجود ندارد، حتی اگر مستندساز در ابتدا هیچ اسپانسری نداشته باشد.
امامقلی اظهار داشت: در برخی تولیدها مانند مستندهایی که نزدیک به زندگی چهرههای ورزشی هستند، نهادهای مرتبط باید هماهنگیها را انجام دهند. ما اعلام آمادگی میکنیم که میزبان نخستین جلسه هماهنگی باشیم؛ و از منتقدان و رسانهها نیز میخواهیم بازوی ما برای اطلاعرسانی باشند.
مدیر مرکز مستند سوره عنوان کرد: در برخی پروژهها، همزمان با ساخت سریال، ساخت مستند نیز آغاز شده است. هرچند مستند دیرتر آماده میشود، اما پژوهشهای آن بسیار کمککننده بوده و حتی به کشف فیلمهای آرشیوی ارزشمند منجر شده است.
وی گفت: در پاسخ به این سؤال که چرا فیلمی در جشنواره حضور دارد یا ندارد، باید گفت مستندساز اثر را ارسال میکند و قضاوت با هیئت انتخاب است. کشور ما نیازمند مستندساز است و نباید با نگاه محدودکننده با مستند برخورد کنیم. برخی خبرنگاران نیز وارد حوزه مستندسازی شدهاند و من از این اتفاق استقبال میکنم. خبرنگار، بهویژه در اتفاقات مهم، نخستین فردی است که به صحنه میرسد و میتواند زمینهای برای مستندسازی ایجاد کند.
امامقلی عنوان کرد: در نهایت باید بگویم مشکل اصلی در حکمرانی و سازماندهی هنر است. باید از پیش فکر کنیم که اگر شرایط بحرانی یا جنگی پیش آمد، چه کسانی توانایی حضور در صحنه را دارند، چه کسانی قابلیت فیلمبرداری دارند و کدام نهاد ارزیابی میکند. در لبنان، در جنگ ۳۳ روزه حزبالله برای مستندسازان کارتهای رنگی صادر میکرد تا مشخص باشد چه کسی اجازه فیلمبرداری دارد. ما هم باید چنین نظامی برای ساماندهی مستندسازان داشته باشیم.
انتهای پیام/ 121
∎