شناسهٔ خبر: 76183754 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

۱۵ خودروی عجیب و غریب تویوتا که نمی‌دانستید وجود دارند

صاحب‌خبر - تویوتا به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز جهان، مدل‌های بسیار متنوعی تولید کرده است. اما آیا از وجود خودروهای عجیب تویوتا با طراحی‌های غیرمنتظره خبر داشتید؟ شرکت خودروسازی تویوتا با سابقه‌ای طولانی در تولید محصولات پرفروش مانند کرولا، پریوس و کمری شناخته می‌شود. با این حال، تاریخچه این برند ژاپنی مملو از مدل‌هایی است که کمتر کسی درباره آن‌ها اطلاعات دارد یا حتی هرگز آن‌ها را از نزدیک ندیده است. برخی از این کمیاب ترین تویوتاها، نمونه‌های خاصی از مدل‌های معروف هستند و برخی دیگر خودروهایی کاملاً منحصر به فرد با فلسفه طراحی متفاوت به شمار می‌روند. این خودروها گواه نوآوری و گاهی اوقات جسارت تویوتا در صنعت خودروسازی هستند. تویوتا لندکروزر FJ45LV: نمونه‌ای بسیار خاص لندکروزر FJ45LV یک نمونه بسیار کمیاب از شاسی‌بلند نمادین تویوتا است. تنها حدود ۵,۰۰۰ دستگاه از این مدل بین سال‌های ۱۹۶۳ تا ۱۹۶۷ تولید شد که توسط یک شرکت بدنه‌سازی خارجی به‌صورت دستی ساخته می‌شد و قطعات اختصاصی بسیاری داشت. بیشتر بخوانید تویوتا با معرفی GR GT3 به سیم آخر زد؛ بازگشت شکوهمند به دنیای سوپراسپرت‌ها تویوتا GR GT با موتور V8 توئین توربو و سیستم هیبریدی پیشرفته رونمایی شد تویوتا کرولا 2026 با موتور ضعیف‌تر برای بازار اروپا معرفی شد تویوتا سنچوری GRMN: لیموزین لوکس با چاشنی اسپرت تویوتا سنچری GRMN، نسخه‌ای عملکردمحور از سدان لوکس سنچری (Century) است که توسط بخش گازو ریسینگ (Gazoo Racing) تویوتا توسعه یافته است. تصاویر سه نمونه سفید و مشکی از این خودرو از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۵ منتشر شده، اما تویوتا هرگز تعداد تولید یا مشخصات فنی دقیق ارتقاءیافته آن را تایید نکرده است. تویوتا وای‌ال VS: هاچ‌بک جوان‌پسند تویوتا وای‌ال VS یک هاچ‌بک با ظاهر اسپرت بود که در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی و در قالب همکاری WiLL (وای‌ال) بین چندین شرکت ژاپنی تولید شد. این خودرو که از پلتفرم کرولا استفاده می‌کرد، با دو موتور ۱.۸ لیتری چهارسیلندر با حداکثر ۱۸۷ اسب‌بخار عرضه شد و تولید آن در سال ۲۰۰۴ متوقف گشت. تویوتا مدل‌یستا VF130: بازطراحی ون فان‌کارگو مدل‌یستا، بازوی تیونینگ داخلی تویوتا در ژاپن، مدل VF130 را بر پایه ون تویوتا فان‌کارگو با الهام از سیتروئن 2CV بازطراحی کرد. این ون کوچک با موتورهای ۱.۳ و ۱.۵ لیتری عرضه شد و برخی گزارش‌ها تعداد تولید آن را حدود ۳۵۰ دستگاه اعلام کرده‌اند. تویوتا تاندراسینی: وانت لیموزین غول‌پیکر تویوتا تاندراسینی، یک کانسپت وانت لیموزین غول‌پیکر با طول بیش از ۸ متر و وزن نزدیک به ۳,۶۰۰ کیلوگرم بود که در سال ۲۰۱۵ در نمایشگاه SEMA (سما) رونمایی شد. این خودرو هشت درب داشت و با همان موتور ۵.۷ لیتری V8 وانت تاندرا تولیدی کار می‌کرد. تویوتا ویندوم: نسخه ژاپنی لکسس ES تویوتا ویندوم، نسخه مخصوص بازار ژاپن (JDM) از لکسس ES بود که تا قبل از سال ۲۰۰۵ و عرضه برند لکسس (Lexus) در ژاپن به فروش می‌رسید. این سدان دیفرانسیل جلو که پلتفرم مشترکی با تویوتا کمری داشت، با موتور ۳ لیتری V6عرضه می‌شد و نسل اول آن در سال ۱۹۹۱ معرفی شد. تویوتا کلاسیک: گرامیداشت اولین سواری تویوتا تویوتا کلاسیک در سال ۱۹۹۶ و به مناسبت شصتمین سالگرد اولین خودروی سواری تویوتا، مدل AA با طراحی رترو معرفی شد. این خودرو که تنها در ۱۰۰ دستگاه تولید گشت، از شاسی و موتور ۲ لیتری چهارسیلندر (با ۹۶ اسب‌بخار) وانت هایلوکس بهره می‌برد. تویوتا برویس: سدان JDM با موتور قدرتمند تویوتا برویس، سدانی برای بازار ژاپن (JDM) بود که از سال ۲۰۰۱ با موتورهای شناخته‌شده ۲JZ-FSE (با ۲۱۷ اسب‌بخار) و ۱JZ-FSE عرضه می‌شد. این مدل که به پروگره (Progrès) نزدیک بود، به‌صورت دیفرانسیل عقب یا چهار چرخ محرک (4WD) قابل سفارش بود و امکانات لوکسی نظیر صندلی‌های چرمی و داشبورد طرح چوب داشت. بیشتر بخوانید آغاز فروش فوری خودروهای ۲۰۲۵ تویوتا توسط ایرتویا؛ تحویل ۱۰ روزه با پلاک ملی شرایط فروش تویوتا bZ4X برساوش با تخفیف ۱۰۰ میلیونی؛ ویژه جاماندگان (آذر ۱۴۰۴) تویوتا کوپن GR اسپرت: یک کی‌کار اسپرت و خاص تویوتا کوپن GR اسپرت، یک خودروی اسپرت از دسته کی‌کارها است که در ژاپن با قیمتی حدود ۱۶,۰۰۰ دلار و موتور ۰.۶۶ لیتری (۶۳ اسب‌بخار) قابل سفارش است. این مدل تنها نسخه کوپن است که از طریق شبکه نمایندگی‌های تویوتا به فروش می‌رسد و امکانات اضافی مانند صندلی‌های ریکارو و فرمان مومو دارد. تولید آن تا سال ۲۰۲۶ ادامه خواهد داشت. تویوتا ووکسی مدل‌یستا: ون شهری با کیت بدنه خاص مدل‌یستا، بازوی تیونینگ تویوتا، برای مینی‌ون ووکسی کیت بدنه‌ای ارائه می‌دهد که شامل حذف لوگو تویوتا، افزودن اسپویلر و رینگ‌های جدید است. این کیت‌ها بدون تأثیر بر گارانتی خودرو هستند و ووکسی یکی از چندین مینی‌ون تویوتا در بازار ژاپن است. تویوتا تانک: مینی‌ون کوچک با نامی غول‌آسا تویوتا تانک، یک مینی‌ون کوچک است که توسط دایهاتسو، زیرمجموعه تویوتا تولید می‌شود و با وجود نامش (Tank به معنی تانک)، طراحی خشنی ندارد. این خودرو با موتور ۱ لیتری توربوشارژ سه سیلندر و قابلیت چهار چرخ محرک (۴WD) انتخابی عرضه می‌شود و فضای داخلی بسیار منعطفی دارد. تویوتا اوریجین: یکی از عجیب‌ترین تویوتاها با طراحی اصیل تویوتا اوریجین (Toyota Origin) در سال ۲۰۰۰ به مناسبت تولید صد میلیونمین خودروی تویوتا در ژاپن، در ۱,۰۰۰ دستگاه محدود عرضه شد. این خودرو بر پایه سدان پروگره (Progrès) ساخته شد اما با الهام از تویوتا کراون نسل اول طراحی خاصی داشت و با درب‌های خودکشی (Suicide Doors) عقب و کابین چرمی دست‌ساز در کارخانه کانتو اتو ورکس تولید می‌شد. بیشتر بخوانید تویوتا سنچوری ۲۰۲۶ معرفی شد؛ لوکس‌تر از لکسوس، گران‌تر از همیشه هندی‌ها تویوتا لندکروزر را به یک لیموزین فوق لوکس تبدیل کردند تویوتا اسپرت ۸۰۰: اولین خودروی اسپرت کمیاب تویوتا تویوتا اسپرت ۸۰۰، اولین خودروی اسپرت تولید انبوه تویوتا بود که بین سال‌های ۱۹۶۵ تا ۱۹۶۹ (تعداد ۳,۱۳۱ دستگاه) عرضه شد و امروزه تنها حدود ۳۰۰ دستگاه از آن باقی مانده است. این خودرو با موتور دو سیلندر خود در مسابقات استقامتی مانند سوزوکا ۵۰۰ کیلومتر موفقیت‌های چشمگیری کسب کرد. تویوتا کاوالیر: شورولت آمریکایی با نشان ژاپنی تویوتا کاوالیر، در واقع یک شورولت کاوالیر (Chevrolet Cavalier) آمریکایی بود که در سال ۱۹۹۶ با نشان تویوتا و به عنوان بخشی از همکاری جنرال موتورز و تویوتا، در ژاپن عرضه شد. این خودرو با فرمان راست و تغییراتی در سیستم تعلیق و ترمز برای بازار ژاپن آماده شد، اما فروش موفقی نداشت و زودتر از موعد (در سال ۲۰۰۰) متوقف گشت. تویوتا بلیزارد: شاسی‌بلند کوچک مشترک با دایهاتسو تویوتا بلیزارد، یک شاسی‌بلند کوچک بود که در نتیجه همکاری تویوتا و دایهاتسو (Daihatsu) تولید شد. نسل اول آن در سال ۱۹۸۰ بر پایه دایهاتسو تافت و نسل دوم در ۱۹۸۴ بر پایه دایهاتسو راگر عرضه شد. این مدل با موتورهای دیزلی، از جمله ۲.۴ لیتری توربودیزل (۹۵ اسب‌بخار) و سیستم چهار چرخ محرک پاره‌وقت در دسترس بود.

برچسب‌ها: