نشست خبری سیزدهمین جشنواره و نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایرانساخت و بیستوششمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فنبازار با حضور عبدالحسن بهرامی رئیس مرکز راهبری ستادهای اقتصاد دانشبنیان معاونت علمی و رئیس نمایشگاه ایرانساخت، و مهدی ابطحی سرپرست معاونت پژوهشی وزارت علوم برگزار شد.
آغاز به کار نمایشگاه همزمان با هفته پژوهش
به گزارش برنا، بهرامی با اشاره به زمان برگزاری این رویداد اعلام کرد: سیزدهمین دوره نمایشگاه ایرانساخت از ۲۲ تا ۲۵ آذرماه همزمان با هفته ملی پژوهش و فناوری در سالنهای خلیج فارس و میلاد برگزار میشود. به گفته او همزمانی نمایشگاه با هفته پژوهش یکی از عوامل موفقیت این رویداد در سالهای اخیر بوده است.
حضور ۲۷۰ شرکت دانشبنیان و فروش ۲.۵ همت در دورههای گذشته
رئیس نمایشگاه ایرانساخت با اشاره به آمار مشارکتکنندگان گفت: تاکنون حدود ۲۷۰ شرکت فناور و دانشبنیان برای حضور در این دوره ثبتنام کردهاند. وی افزود: طبق گزارش دوره دوازدهم میزان فروش ثبتشده شرکتها قابل توجه بوده و ۱۳۵ میلیارد تومان یارانه معاونت علمی جهت خرید دانشگاهها و مراکز پژوهشی برای تجهیز شبکه آزمایشگاهی اختصاص یافته است.
او مجموع فروش ۱۲ دوره گذشته را دو و نیم همت (۲۵۰۰ میلیارد تومان) عنوان کرد.
۱۴ گروه تخصصی کالایی در سیزدهمین دوره
به گفته بهرامی محصولات عرضه شده در نمایشگاه امسال در ۱۴ گروه تخصصی دستهبندی شدهاند؛ شامل حوزههای نفت، گاز و پتروشیمی، فیزیک پایه، تجهیزات عمومی آزمایشگاهی، ماشینآلات فناورانه، محیطزیست و کشاورزی، برق و الکترونیک، نرمافزار، شبیهسازها، عمران، مکانیک، شیمی و متالورژی، مهندسی پزشکی، مواد آزمایشگاهی و تجهیزات تست و آزمون پیشرفته.
از توسعه بازار تا فرهنگسازی
بهرامی توسعه بازار شرکتهای دانشبنیان، فرهنگسازی خرید تجهیزات با فناوری بالا و ساخت داخل، تقویت زیرساختهای آزمایشگاهی و توانمندسازی شرکتها را از مهمترین اهداف برگزاری این رویداد دانست.
افزایش یارانه حمایتی در واکنش به شرایط اقتصادی
رئیس نمایشگاه ایرانساخت با اشاره به فشارهای اقتصادی وارد بر شرکتهای فناور گفت: با تایید معاون علمی رئیسجمهور میزان یارانه خرید تجهیزات سطحبندیشده افزایش یافت.
بر این اساس یارانه سطح اول از ۴۰ درصد به ۴۵ درصد و سطح دوم از ۲۵ درصد به ۳۰ درصد رسیده است. برای سطح سوم نیز تغییراتی اعمال شده است.
بهرامی با اشاره به اهمیت این حوزه گفت: بازار تجهیزات آزمایشگاهی ارتباط مستقیم با پیشرفت تکنولوژی و رشد اقتصادی دارد. او اظهار کرد: اندازه بازار جهانی تجهیزات و مواد مصرفی آزمایشگاهی حدود ۸۰ میلیارد دلار است و این بازار طی دهه اخیر همواره روند صعودی داشته است.
تجهیزات آزمایشگاهی؛ محور تحقیق، توسعه و کنترل کیفیت
وی افزود: تجهیزات آزمایشگاهی پایه تحقیقات دانشگاهی، فعالیتهای R&D صنایع و کنترل کیفیت محصولات تولیدی هستند و از این رو توسعه این حوزه اهمیت ویژهای دارد.
به گفته او این تجهیزات در حوزههای پزشکی، نفت، گاز، انرژی و معادن نیز اثرگذاری راهبردی دارند.
شکستن سد تحریمها و جلوگیری از خروج ارز
بهرامی جلوگیری از ارزبری را از مهمترین دستاوردهای نمایشگاه عنوان کرد و گفت: طی ۱۲ دوره گذشته حدود ۲۰۰ میلیون دلار صرفهجویی ارزی مستقیم و حدود ۵۰۰ میلیون دلار جلوگیری غیرمستقیم از خروج ارز محقق شده است.
ایجاد ۷ هزار شغل تخصصی و تجهیز ۷۰۰ مرکز آزمایشگاهی
رئیس مرکز راهبری ستادهای اقتصاد دانشبنیان اعلام کرد: در نتیجه فعالیتهای انجامشده در دورههای گذشته برای بیش از ۷ هزار نیروی متخصص اشتغالزایی شده و ۷۰۰ مرکز آزمایشگاهی در کشور تجهیز شدهاند.
او تجربه موفق سیاست تحریک تقاضا را از دیگر دستاوردهای اصلی نمایشگاه دانست.
از ۱۰۰ شرکت در دوره اول تا ۱۰۰۰ شرکت و ۲۰ هزار مدل محصول
رئیس نمایشگاه ایرانساخت با اشاره به مقایسه آماری ادوار گذشته این رویداد گفت: در دورههای آغازین تنها ۱۰۰ شرکت و حدود ۱۰۰۰ مدل محصول در نمایشگاه حضور داشتند، اما با گذشت ۱۲ دوره، اکنون حدود ۱۰۰۰ شرکت فناور و دانشبنیان در این رویداد شرکت کرده و بیش از ۲۰ هزار مدل محصول عرضه شده است.
او تاکید کرد: اشتغالزایی برای بیش از ۷ هزار متخصص و فروش ۲.۵ همت نیز از دستاوردهای سیاست موفق تحریک تقاضا بوده است.
ساخت محصولات تحریمی و ورود به حوزه تست صنعتی
بهرامی ادامه داد: ساخت تجهیزات تحریمی، توسعه پلتفرمهای راهبردی فناوری و همچنین اضافه شدن حوزه تست و آزمون صنعتی به دامنه فعالیتهای نمایشگاه ایرانساخت، از مهمترین دستاوردهای سالهای اخیر محسوب میشود.
رویکرد جدید: ارتقای کیفیت و تمرکز بر صادرات
رئیس نمایشگاه ایرانساخت با تشریح سیاستهای جدید معاونت علمی بیان کرد: این سیاستها که از دوره دوازدهم آغاز شده، بر افزایش کیفیت، کارایی و توان صادراتی محصولات متمرکز است.
او گفت: با اجرای برنامههایی مانند استانداردسازی، طراحی صنعتی و بهبود کاربرپسندی (User friendliness) تنها محصولاتی میتوانند نشان ایرانساخت را دریافت کنند که قابلیت حضور در بازارهای بینالمللی را داشته باشند.
بهرامی افزود: رئیسجمهوری در بازدید دوره گذشته بر لزوم ایجاد مسیر صادراتی برای ایرانساخت تاکید کرده بود؛ ازاینرو از دوره گذشته، تمرکز نمایشگاه از بازار صرفا داخلی به بازارهای منطقهای و جهانی تغییر یافته است.
جذب مشتریان صنعتی؛ ورود لیزینگ به نمایشگاه
وی اعلام کرد: برای گسترش بازار، برنامه لیزینگ با سود ۲۰ درصد ویژه صنایع، با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی به نمایشگاه افزوده شد. به گفته او، این اقدام باعث شده تا صنایع بهعنوان مشتریان جدید به بازار ایرانساخت وارد شوند. همچنین یک برنامه ساختارمند برای توسعه بازار صادراتی در حال اجراست.
حمایت ویژه از بیش از ۱۰ محصول هایتک در دورههای آینده
بهرامی از برنامه جدی معاونت علمی برای حمایت از بیش از ۱۰ محصول با فناوری پیشرفته خبر داد و گفت: هدف این است که محصولاتی با امکان ارزآوری بالا در دورههای آینده عرضه و تجاریسازی شوند.
وی افزود: توسعه فناوریهای نوین از جمله هوش مصنوعی، کوانتوم، فوتونیک، لیزر، میکروالکترونیک، زیستفناوری و حوزه مواد نیازمند نسل جدیدی از تجهیزات آزمایشگاهی است و این موضوع در اولویت برنامهریزی قرار گرفته است.
دیپلماسی فناوری و فعالسازی ظرفیتهای قانون جهش تولید
رئیس نمایشگاه ایرانساخت با اشاره به اقدامات بینالمللی اظهار کرد: برگزاری جلسات معرفی ظرفیتها، ارتباط با سفارتخانههای کشورهای هدف و ارائه توان شرکتهای دانشبنیان در حوزه صادرات، از برنامههای دیپلماسی فناوری دوره جدید است.
او همچنین از استفاده گسترده از ظرفیتهای قانون جهش تولید دانشبنیان در این دوره خبر داد و گفت: مواد ۱۰ (تولید بار اول) و ۱۱ و ۱۳ (اعتبار مالیاتی) برای افزایش ارزآوری، کاهش ارزبری و حمایت از ساخت محصولات پیشرفته در دستور کار قرار گرفته است.
اعتبار مالیاتی برای خرید تجهیزات تست و آزمون
بهرامی درباره سیاستهای تشویقی جدید اظهار کرد: امسال، تمامی مؤسسات تولیدی و خدماتی دارای پروانه بهرهبرداری میتوانند هزینه خرید تجهیزات تست و آزمون پیشرفته از نمایشگاه ایرانساخت را درصورتیکه در پروژههای تحقیق و توسعه آنها استفاده شود و به تأیید معاونت علمی برسد به میزان استهلاک سالانه دستگاه، مشمول اعتبار مالیاتی موضوع بند (ب) ماده ۱۱ کنند.
وی افزود: همچنین تا ۱۰۰ درصد هزینه قراردادهای ساختِ بار اول تجهیزات تست و آزمون پیشرفته نیز با تأیید دبیرخانه نمایشگاه مشمول اعتبار مالیاتی خواهد شد. او این سیاستها را نقاط عطف دوره سیزدهم توصیف کرد.
اهمیت جشنواره طراحی صنعتی و تولید محصولات کاربرپسند
بهرامی در ادامه با اشاره به جشنواره طراحی صنعتی گفت: از دوره هشتم و نهم رویکرد جدی برای ارتقای طراحی صنعتی و افزایش پتانسیل صادراتی تجهیزات آغاز شد.
او با بیان اینکه در دوره دوازدهم از برگزیدگان دوره یازدهم نیز تقدیر شد تاکید کرد: هدف اصلی این جشنواره تشویق شرکتهای دانشبنیان به تولید محصولاتی کاربرپسند، استاندارد و قابل رقابت با نمونههای خارجی است تا بهطور گسترده در دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی مورد استفاده قرار گیرند.
انتهای پیام/