به گزارش روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه جامع علمی کاربردی، دکتر محمد علی اکبری در آیین اختتامیه اجلاس سراسری روسای واحدهای استانی دانشگاه در شهر اهواز با تأکید بر اینکه ما در مجموعه دانشگاه جامع علمی کاربردی به همزبانی و همدلی رسیدهایم، گفت: برگزاری موفق اجلاس روسای واحدهای استانی دانشگاه جامع علمی کاربردی در خوزستان و بیانیه پایانی این رویداد نشاندهنده این مهم است.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور عنوان کرد: در مجموعه دانشگاه جامع علمی کاربردی ما حق نداریم کار ضعیف و متوسط انجام دهیم و همه کارها باید عالی و به بهترین شکل انجام شوند.
دکتر علی اکبری با بیان اینکه آموزش مهارتی، سرآمد آموزشها در کشور است، گفت: آموزش ما باید سرآمد باشد، همه چیز در این زمینه آماده شده و باید با هماندیشی و برنامهریزی به نتیجه برسیم.
رئیس دانشگاه جامع علمیکاربردی کشور تأکید کرد: روسای واحدهای استانی دانشگاه باید رقیب هر روز خودشان باشند. این مدیران باید در زمین بازی خودشان بازی کنند و در زمین هیچکس دیگری بازی نکنند.
وی ادامه داد: میزان حرکت، پیشرفت و تفاوت اقدامات باید از سوی روسای واحدها رصد و پایش شود تا بتوان برای آینده برنامهریزی کرد.
دکتر علی اکبری با اشاره به نقش این مدیران در سیاستگذاری دانشگاه گفت: روسای واحدهای استانی دانشگاه جامع علمیکاربردی، مشاوران عالی رئیس دانشگاه هستند و باید تجارب خود را با مجموعه دانشگاه به اشتراک بگذارند.
وی با بیان اینکه این اجلاس نماد خودباوری بود، اظهار کرد: این اجلاس فرصتی برای یادگیری از هم بود. همچنین فرصتی برای وحدت رویه در عین تنوع. این اجلاس همچنین فرصتی برای تبیین جایگاه واقعی واحدهای استانی بود.
دکتر علی اکبری با بیان اینکه دانشگاه را باید ارزان اداره کرد، گفت: امسال سال تحول واحدهای دانشگاه جامع علمیکاربردی در استانها است و اکنون زمان آن رسیده تا از تجارب به دست آمده در اجلاس اهواز نهایت استفاده را کرد.
در ادامه مراسم، دکتر بهرهی رئیس دانشگاه جامع علمیکاربردی خوزستان گزارشی از روند برگزاری این رویداد سهروزه و تجارب مدیریتی برگزاری نشستها و تأمین منابع مالی ارائه کرد.
گفتنی است در بخش پایانی، بیانیه پایانی اجلاس سراسری روسای واحدهای استانی دانشگاه جامع علمی کاربردی قرائت شد.
بیانیه پایانی اجلاس روسای واحدهای استانی دانشگاه جامع علمیکاربردی بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
بیانیه پایانی اجلاس روسای واحدهای استانی دانشگاه جامع علمی کاربردی
الحمد لله رب العالمین، اجلاس روسای واحدهای استانی دانشگاه جامع علمی کاربردی در تاریخهای ۱۵ و ۱۶ آذرماه ۱۴۰۴، به میزبانی شایسته استان خوزستان، سرزمین شهیدپرور و زرخیز، با هدف همافزایی، تبادل تجارب ارزشمند و بررسی راهکارهای ارتقاء کیفی و توسعه متوازن فعالیتهای آموزشی، پژوهشی و فرهنگی در سطح استانها، برگزار شد. این اجلاس در راستای تأکید بر سه اصل کلیدی آرامش، انسجام و تحولگرایی که مورد تأکید ریاست محترم دانشگاه است، برگزار گردید و فرصت مغتنمی برای تداوم اندیشه و تجدید عهد در مسیر تعالی و توسعه دانشگاه فراهم ساخت.
در شرایطی که نهادینهسازی آموزشهای مهارتی به عنوان یک وظیفه قانونی در قالب سیاست های محوری دهگانه توسعه آموزشهای مهارتی دانشگاه تصریح شده است، این بیانیه نقشه راهی برای هدایت تمامی سطوح مدیریتی در مسیر توسعه پایدار عدالت آموزشی و افزایش اثربخشی اجتماعی خواهد بود.
در این اجلاس، که با حضور ارزشمند اعضای هیأت رئیسه، رؤسای واحدهای استانی، مدیران کل ستادی، مدعوین گرامی، همچنین استاندار محترم خوزستان و رئیس دانشگاه چمران همراه بود، پس از جلسات تخصصی و هماندیشیهای سازنده، بر محورهای زیر تأکید و توافق گردید:
۱. بازآرایی فرآیندهای آموزشی، ارتقاء کیفیت آموزش و صلاحیت حرفهای مدرسان، توسعه آموزشهای نیاز محور و مبتنی بر نیازهای بازار کار و متناسبسازی آموزش ها با آمایش ملی و منطقهای، به منظور توسعه استراتژیک و هدفمند مراکز آموزشی.
۲. حفظ کرامت منابع انسانی، توجه به معیشت همکاران، تقویت انضباط اداری، رعایت صرفهجویی و صلاح، ارتقاء سواد حقوقی مدیران و کارکنان، و اجرای فرآیندهای حقوقی چابک به منظور تحقق حکمرانی مطلوب و مدیریت هوشمندانه منابع.
۳. هدایت ظرفیتهای پژوهشی و فناوری به سمت نیازهای واقعی استانها، حمایت از پروژههای دارای قابلیت تجاریسازی، و توسعه همکاریهای فناورانه برای رفع چالشهای استانی.
۴. نظام نظارت و ارزیابی، با رویکرد هدفمند، نظاممند و توسعهگرا، که بر سه شاخص کلیدی تمرکز دارد:
_ فرهنگ کیفیت: توسعه و ترویج فرهنگ سازمانی مبتنی بر کیفیت، که منجر به تعهد همگانی نسبت به ارتقاء و تعالی کیفیت فعالیتهای دانشگاه گردد.
_ بهبود روشهای ارزیابی: بهینهسازی و نوآوری در فرآیندهای ارزیابی، به منظور دستیابی به نتایج دقیقتر، کارآمدتر و عادلانهتر، و افزایش اثربخشی فرآیندهای ارزیابی.
_ بسط کارکردها: توسعه و گسترش دامنه و عمق کارکردهای نظارتی و ارزیابی، به گونهای که بتوانند نقش مؤثری در راهبردهای توسعه و تعالی دانشگاه ایفا نمایند و زمینههای اصلاح و بهبود مستمر را فراهم آورند.
۵. نقش مؤثر دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در ترویج ارزشهای اسلامی - دینی، هدایت فعالیتهای فرهنگی و تلاش برای تقویت مبانی اخلاقی و هویت دینی در محیطهای دانشگاهی، امری که نقش محوری در ارتقاء ارزشها و تقویت هویت اسلامی - مهارتی دانشجویان دارد.
۶. ضمن گرامیداشت ۱۶ آذر، روز دانشجو، بر ارتقای ارزشهای اسلامی - دینی، مشارکت فعال دانشجویان در برنامههای علمی و فرهنگی، توسعه هویت مهارتمحور، و تقویت نشاط و امید در محیط دانشگاه و مراکز آموزشی تأکید شد.
۷. گسترش تعاملات بینالمللی، اجرای برنامههای مشترک با دانشگاههای معتبر کشورهای همجوار، توسعه دیپلماسی مهارت، و حضور فعال دانشگاهها در عرصههای علمی و آموزشی جهانی به منظور برندسازی و تقویت مزیتهای رقابتی.
۸. ارتقاء امنیت فیزیکی و اطلاعاتی، حفاظت از داراییها و دادهها، توجه به رویکردهای پیشگیرانه، ایجاد محیط کاری امن، و تقویت اعتماد و تعامل مثبت بین کارکنان و حراست.
۹. تقویت نظام رصد اشتغال، توسعه ارتباط با صنعت و بازار کار، استقرار شبکهای پایدار برای همکاری فعال با صنعت، و توسعه فعالیتهای دانشگاه در این حوزه.
در پایان، بر خود لازم میدانیم از حضور ارزشمند استاندار محترم خوزستان و رئیس محترم دانشگاه چمران، همچنین میزبان محترم، هیأت رئیسه، تمامی رؤسای استانی دانشگاه، مدیران کل و مدعوین گرامی که با همکاری و همت خود، این نشست را به جایگاهی ممتاز رساندند، صمیمانه سپاس و قدردانی کنیم. بیتردید، دانشگاه جامع علمی کاربردی با تکیه بر سرمایه انسانی توانمند، مشارکت فعال مدیران، کارکنان، مدرسان و دانشجویان متعهد، در مسیر تحقق آموزشهای اثربخش و مهارتآفرینی پایدار گام برمیدارد و تحقق این اهداف، نیازمند همکاری، همدلی و ایمان جمعی به ماموریت مقدس دانشگاه است.
امید است نتایج این اجلاس، نویدبخش آیندهای روشن و درخشان برای آموزشهای علمی کاربردی کشور باشد و راه تعالی، کیفیسازی و کارآفرینی دانشمحور بیش از پیش هموار گردد.