شناسهٔ خبر: 76168638 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

مراقب شکاف میان دولت و ملت باشید

امروز که در بسیاری از محلات و شهرها شاهد زنانی هستیم که یا به جبر روزگار یا به دلیل علاقه شخصی خود، موتور را به عنوان وسیله نقلیه انتخاب کرده‌اند، باید در فکر تأمین نیازهای آنان در این زمینه باشیم، وگرنه شاهد ایجاد شکاف و تعارض بیشتر بین دولت و ملت خواهیم بود.

صاحب‌خبر -

ارمغان زمان فشمی - ضمیمه جامعه روزنامه اطلاعات| در هفته گذشته، رهبر فرزانه انقلاب طی دیدار با گروهی از بانوان، به نکات قابل‌تأملی درباره شأن و حقوق زنان در اسلام اشاره کردند و گفتند: «از نظر اسلام زن می‌تواند در اجتماع، در کسب و کار، در سیاست، در بیشتر مناصب حکومتی، در همه‌ عرصه‌های زندگی فعال باشد. در مورد حقوق زن، اولین حقی که باید در نظر گرفت، مسأله‌ عدالت در رفتار اجتماعی و رفتار خانوادگی است. این باید تأمین بشود، این را همه موظفند تأمین کنند، دولت‌ها و حکومت‌ها هم موظفند تأمین کنند، خود آحاد هم همین‌جور.»

یکی از مصداق‌های تأمین عدالت میان زن و مرد در اجتماع، در دسترس بودن یکسان شرایط و ابزارهای پیشرفت برای آن‌هاست. در روزگاری که مشکلات اقتصادی، همه را می‌آزارد، بسیاری از مردم برای گذران زندگی به همه راه‌های پیش روی خود فکر می‌کنند و هر ناآزموده‌ای را می‌آزمایند. چه بسیار کارمندانی که شغل دوم و سوم دارند و چه بسیار جوانانی که برای کم کردن هزینه‌های زندگی، به هر کار شرافتمندانه‌ای روی می‌آورند. 

در این شرایط، در شهرهای شلوغ و پرترافیک، استفاده از موتورسیکلت، گزینه مناسبی برای تردد آسان‌تر، سریع‌تر و ارزان‌تر در سطح شهر است. همین حالا مشاهده می‌کنیم که خیلی از زنان برای صرفه‌جویی در زمان و به‌موقع رسیدن به محل کارشان، با پرداخت کرایه، ترک موتورسیکلت‌هایی می‌نشینند که راننده آن‌ها مرد غریبه و نامحرم است. آیا بهتر نیست که به این گروه از زنان، امکان استفاده از موتورسیکلت شخصی خودشان را بدهیم تا از آسیب‌های اجتماعی احتمالی بعدی پیشگیری کنیم؟ 

البته بخشی از زنان ایرانی هم بدون توجه به نبود حمایت‌های قانونی، خودشان موتورسواری می‌کنند، اما این موضوع نیز در مواردی مانند بروز تصادف و پرداخت بیمه، اشکالات زیادی ایجاد می‌کند. همین دوماه پیش بود که نخستین زن ایرانی، قربانی تصادف موتورش با یک کامیون شد و از دنیا رفت، بدون آن‌که توانسته باشد حتی یک روز زیر چتر حمایت‌های قانونی و با خیال راحت و گواهینامه رسمی در سطح شهر تردد کند.

قانونگذاری باید در راستای درنظر گرفتن خواست‌ها و نیازهای مردم و در تلاش برای برآوردن آن‌ها انجام بگیرد. قانونگذار نباید در این زمینه از مردم عقب بماند، وگرنه نتیجه آن چیزی جز ایجاد گرفتاری‌ها و نارضایتی‌های بیشتر در سطح جامعه نیست.

امروز که در بسیاری از محلات و شهرها شاهد زنانی هستیم که یا به جبر روزگار یا به دلیل علاقه شخصی خود، موتور را به عنوان وسیله نقلیه انتخاب کرده‌اند، باید در فکر تأمین نیازهای آنان در این زمینه باشیم، وگرنه شاهد ایجاد شکاف و تعارض بیشتر بین دولت و ملت خواهیم بود.

ارمغان زمان فشمی - ضمیمه جامعه روزنامه اطلاعات| در هفته گذشته، رهبر فرزانه انقلاب طی دیدار با گروهی از بانوان، به نکات قابل‌تأملی درباره شأن و حقوق زنان در اسلام اشاره کردند و گفتند: «از نظر اسلام زن می‌تواند در اجتماع، در کسب و کار، در سیاست، در بیشتر مناصب حکومتی، در همه‌ عرصه‌های زندگی فعال باشد. در مورد حقوق زن، اولین حقی که باید در نظر گرفت، مسأله‌ عدالت در رفتار اجتماعی و رفتار خانوادگی است. این باید تأمین بشود، این را همه موظفند تأمین کنند، دولت‌ها و حکومت‌ها هم موظفند تأمین کنند، خود آحاد هم همین‌جور.»

یکی از مصداق‌های تأمین عدالت میان زن و مرد در اجتماع، در دسترس بودن یکسان شرایط و ابزارهای پیشرفت برای آن‌هاست. در روزگاری که مشکلات اقتصادی، همه را می‌آزارد، بسیاری از مردم برای گذران زندگی به همه راه‌های پیش روی خود فکر می‌کنند و هر ناآزموده‌ای را می‌آزمایند. چه بسیار کارمندانی که شغل دوم و سوم دارند و چه بسیار جوانانی که برای کم کردن هزینه‌های زندگی، به هر کار شرافتمندانه‌ای روی می‌آورند. 

در این شرایط، در شهرهای شلوغ و پرترافیک، استفاده از موتورسیکلت، گزینه مناسبی برای تردد آسان‌تر، سریع‌تر و ارزان‌تر در سطح شهر است. همین حالا مشاهده می‌کنیم که خیلی از زنان برای صرفه‌جویی در زمان و به‌موقع رسیدن به محل کارشان، با پرداخت کرایه، ترک موتورسیکلت‌هایی می‌نشینند که راننده آن‌ها مرد غریبه و نامحرم است. آیا بهتر نیست که به این گروه از زنان، امکان استفاده از موتورسیکلت شخصی خودشان را بدهیم تا از آسیب‌های اجتماعی احتمالی بعدی پیشگیری کنیم؟ 

البته بخشی از زنان ایرانی هم بدون توجه به نبود حمایت‌های قانونی، خودشان موتورسواری می‌کنند، اما این موضوع نیز در مواردی مانند بروز تصادف و پرداخت بیمه، اشکالات زیادی ایجاد می‌کند. همین دوماه پیش بود که نخستین زن ایرانی، قربانی تصادف موتورش با یک کامیون شد و از دنیا رفت، بدون آن‌که توانسته باشد حتی یک روز زیر چتر حمایت‌های قانونی و با خیال راحت و گواهینامه رسمی در سطح شهر تردد کند.

قانونگذاری باید در راستای درنظر گرفتن خواست‌ها و نیازهای مردم و در تلاش برای برآوردن آن‌ها انجام بگیرد. قانونگذار نباید در این زمینه از مردم عقب بماند، وگرنه نتیجه آن چیزی جز ایجاد گرفتاری‌ها و نارضایتی‌های بیشتر در سطح جامعه نیست.

امروز که در بسیاری از محلات و شهرها شاهد زنانی هستیم که یا به جبر روزگار یا به دلیل علاقه شخصی خود، موتور را به عنوان وسیله نقلیه انتخاب کرده‌اند، باید در فکر تأمین نیازهای آنان در این زمینه باشیم، وگرنه شاهد ایجاد شکاف و تعارض بیشتر بین دولت و ملت خواهیم بود.