به گزارش مفدا، دکتر محمدرضا ظفرقندی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گردهمایی سالیانه دبیران منتخب نهادهای دانشجویی دانشگاههای علوم پزشکی کشور که به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، با مرور ریشههای تاریخی روز ۱۶ آذر، این روز را «ستارهای راهنما» برای بیان دغدغههای ملی دانشجویان دانست و گفت:۱۶ آذر بیش از هفت دهه است که زنده مانده و همچون دماسنجی حال دانشگاهها را نشان میدهد. دانشجو وقتی از مسائل مردم و کشور سخن میگوید، در عالیترین سطح رسالت اجتماعی خود قرار دارد.
وزیر بهداشت با اشاره به نقش تاریخی دانشجویان در تحولات سیاسی و اجتماعی کشور، از شهید چمران تا شهدای ۱۶ آذر، اظهار داشت: دانشجویان همواره در کنار مردم ایستادهاند و آنچه ماندگار میشود، خدمتی است که به نفع جامعه باشد.

تأکید بر کیفیت آموزش و نقد افزایش بیضابطه ظرفیت پزشکی
دکتر ظفرقندی با اشاره به مباحث مطرح شده درباره افزایش ظرفیت آموزش پزشکی تأکید کرد: این موضوع باید با توجه کامل به نیاز کشور، زیرساختها، استاد، خوابگاه و امکانات آموزشی همراه باشد.
وی افزود: قانون شورای عالی انقلاب فرهنگی افزایش سالانه ۲۰ درصد ظرفیت را مشروط به تأمین زیرساختها تعیین کرده، اما این شرط محقق نشده است. افزایش بیبرنامه ظرفیت، هم به بیمار آسیب میزند و هم به دانشجو. امروز با ۱۷۲ هزار پزشک فعال و ۷۵ هزار دانشجوی پزشکی، از نظر عددی به نقطه پیشبینیشده در قانون برنامه هفتم رسیدهایم.
او تأکید کرد: اگر کسی کیفیت آموزش در دانشگاه خارجی را طی نکرده باشد، نمیتوان سلامت مردم را به او سپرد. عدالت آموزشی یعنی حفظ استانداردهای علمی.

نقش گفتمان و مشارکت دانشجویی در سیاستگذاری
وزیر بهداشت با تمجید از برگزاری جلسات آزاداندیشی میان دانشجویان و مسئولان گفت:اختلاف نظر طبیعی است؛ آنچه مهم است استمرار گفتگوست. هیچکس تنها قادر به حل مسائل بزرگ کشور نیست؛ از اقتصاد و سیاست تا محیط زیست و سلامت، همگی نیازمند مشارکت اجتماعی و نقش فعال تشکلهای دانشجویی هستند.
او افزود: سیاست ما حمایت از فعالیتهای فرهنگی، هنری، صنفی و اجتماعی دانشجویان است و دانشگاه زمانی پویا و با نشاط است که این فعالیتها محدود نشود.

آمادگی نظام سلامت در بحرانها
دکتر ظفرقندی ضمن اشاره به تجربههای بحرانهای ملی، از جمله جنگ ۱۲ روزه و همهگیری کرونا، یادآور شد: جامعه پزشکی و پرستاری کشور در همه بحرانها با علم و ایثارگری در خط مقدم بودهاند. امروز نیز با تجهیز بیمارستانها، تدوین پروتکلها و ذخیرهسازی تجهیزات ضروری، آمادگی کامل برای مواجهه با شرایط بحرانی حفظ شده است.

چالش جمعیت؛ مسئلهای ملی و چندبعدی
وزیر بهداشت با تأکید اینکه مسئله جمعیت یک موضوع چندعاملی و فراتر از اقتصاد است گفت: بیش از ۹۰ کشور دنیا با بحران جمعیت روبهرو هستند؛ کشورهایی مانند ژاپن و کره جنوبی مشکل اقتصادی ندارند اما نرخ باروریشان کاهش یافته است. ما نیازمند نگاه علمی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی توأمان هستیم و این موضوع با بخشنامه یکساله حل نمیشود.
وی از تدوین طرحهای حمایتی و فرهنگی در دولت برای کمک به مدیریت چالش جمعیت خبر داد.
به گزارش وبدا، دکتر ظفرقندی در پایان ضمن قدردانی از حضور و همراهی دانشجویان گفت: امیدوارم این گفتوگوها و نقدها زمینه رشد و تعالی دانشگاهها و مسیر خدمت به مردم را بیش از پیش هموار کند.
به گزارش مفدا، دکتر محمدرضا ظفرقندی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گردهمایی سالیانه دبیران منتخب نهادهای دانشجویی دانشگاههای علوم پزشکی کشور که به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، با مرور ریشههای تاریخی روز ۱۶ آذر، این روز را «ستارهای راهنما» برای بیان دغدغههای ملی دانشجویان دانست و گفت:۱۶ آذر بیش از هفت دهه است که زنده مانده و همچون دماسنجی حال دانشگاهها را نشان میدهد. دانشجو وقتی از مسائل مردم و کشور سخن میگوید، در عالیترین سطح رسالت اجتماعی خود قرار دارد.
وزیر بهداشت با اشاره به نقش تاریخی دانشجویان در تحولات سیاسی و اجتماعی کشور، از شهید چمران تا شهدای ۱۶ آذر، اظهار داشت: دانشجویان همواره در کنار مردم ایستادهاند و آنچه ماندگار میشود، خدمتی است که به نفع جامعه باشد.

تأکید بر کیفیت آموزش و نقد افزایش بیضابطه ظرفیت پزشکی
دکتر ظفرقندی با اشاره به مباحث مطرح شده درباره افزایش ظرفیت آموزش پزشکی تأکید کرد: این موضوع باید با توجه کامل به نیاز کشور، زیرساختها، استاد، خوابگاه و امکانات آموزشی همراه باشد.
وی افزود: قانون شورای عالی انقلاب فرهنگی افزایش سالانه ۲۰ درصد ظرفیت را مشروط به تأمین زیرساختها تعیین کرده، اما این شرط محقق نشده است. افزایش بیبرنامه ظرفیت، هم به بیمار آسیب میزند و هم به دانشجو. امروز با ۱۷۲ هزار پزشک فعال و ۷۵ هزار دانشجوی پزشکی، از نظر عددی به نقطه پیشبینیشده در قانون برنامه هفتم رسیدهایم.
او تأکید کرد: اگر کسی کیفیت آموزش در دانشگاه خارجی را طی نکرده باشد، نمیتوان سلامت مردم را به او سپرد. عدالت آموزشی یعنی حفظ استانداردهای علمی.

نقش گفتمان و مشارکت دانشجویی در سیاستگذاری
وزیر بهداشت با تمجید از برگزاری جلسات آزاداندیشی میان دانشجویان و مسئولان گفت:اختلاف نظر طبیعی است؛ آنچه مهم است استمرار گفتگوست. هیچکس تنها قادر به حل مسائل بزرگ کشور نیست؛ از اقتصاد و سیاست تا محیط زیست و سلامت، همگی نیازمند مشارکت اجتماعی و نقش فعال تشکلهای دانشجویی هستند.
او افزود: سیاست ما حمایت از فعالیتهای فرهنگی، هنری، صنفی و اجتماعی دانشجویان است و دانشگاه زمانی پویا و با نشاط است که این فعالیتها محدود نشود.

آمادگی نظام سلامت در بحرانها
دکتر ظفرقندی ضمن اشاره به تجربههای بحرانهای ملی، از جمله جنگ ۱۲ روزه و همهگیری کرونا، یادآور شد: جامعه پزشکی و پرستاری کشور در همه بحرانها با علم و ایثارگری در خط مقدم بودهاند. امروز نیز با تجهیز بیمارستانها، تدوین پروتکلها و ذخیرهسازی تجهیزات ضروری، آمادگی کامل برای مواجهه با شرایط بحرانی حفظ شده است.

چالش جمعیت؛ مسئلهای ملی و چندبعدی
وزیر بهداشت با تأکید اینکه مسئله جمعیت یک موضوع چندعاملی و فراتر از اقتصاد است گفت: بیش از ۹۰ کشور دنیا با بحران جمعیت روبهرو هستند؛ کشورهایی مانند ژاپن و کره جنوبی مشکل اقتصادی ندارند اما نرخ باروریشان کاهش یافته است. ما نیازمند نگاه علمی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی توأمان هستیم و این موضوع با بخشنامه یکساله حل نمیشود.
وی از تدوین طرحهای حمایتی و فرهنگی در دولت برای کمک به مدیریت چالش جمعیت خبر داد.
به گزارش وبدا، دکتر ظفرقندی در پایان ضمن قدردانی از حضور و همراهی دانشجویان گفت: امیدوارم این گفتوگوها و نقدها زمینه رشد و تعالی دانشگاهها و مسیر خدمت به مردم را بیش از پیش هموار کند.