نشست علمی و تربیتی پیرامون شخصیت حضرت امّالبنین(سلاماللهعلیها) به همت جامعۀ المصطفی العالمیة هند برگزار شد. این نشست با حضور جمعی از طلاب و اساتید برگزار گردید.
تبیین جایگاه شخصیتی و تربیتی حضرت امّالبنین(سلام الله علیها)
در این مراسم، حجتالاسلام والمسلمین سید کمال حسینی نماینده جامعةالمصطفیالعالمیة در هند در آغاز سخنان خود به شخصیت ممتاز و جایگاه معنوی حضرت امّالبنین(سلام الله علیها) پرداخت و ایشان را نمونهای برجسته از تربیت ولایی و معرفت الهی معرفی کرد و گفت: همانگونه که امام حسین(علیه السلام) در میان آزادگان «سیدالشهداء» شناخته میشوند، در میان یاران ایشان نیز حضرت ابوالفضل العباس(علیه السلام)، فرزند تربیتیافتۀ امّالبنین(سلام الله علیها)، «سیدالاصحاب» به شمار میآید.
تربیت ولایی و شهادت چهار فرزند در کربلا
نماینده جامعه المصطفی العالمیه در ادامه سخنان خود با اشاره به نقش بیبدیل این بانوی بزرگ در تربیت نسل مؤمن و مجاهد افزود: ثمرۀ این تربیت ولایی در کربلا آشکار شد، آنجا که چهار فرزند رشید امّالبنین(سلام الله علیها) در رکاب امام حسین(علیه السلام) به شهادت رسیدند: حضرت عباس(علیه السلام) در ۳۴ سالگی، حضرت عبدالله (ع) در ۲۴ سالگی، حضرت عثمان(ع) در ۲۱ سالگی، حضرت جعفر(ع) در ۱۹ سالگی، این فداکاری کمنظیر را نشانۀ ایمان راسخ و تربیت الهی حضرت امّالبنین(سلام الله علیها) است.
سخن شهید مطهری دربارۀ هنر امّالبنین(سلام الله علیها)
حجتالاسلام کمال حسینی در ادامه، سخنی از علامه شهید مطهری(ره) را نقل کرد و گفت: اگر افتخار مردان خدا شهادت در راه حق است، هنر امّالبنین(سلام الله علیها) آن است که چهار فرزند خود را برای شهادت در مسیر ولایت تربیت کرد.
وی این بیان را بازتابی از درک عمیق شهید مطهری نسبت به مقام والای این بانوی بزرگ ذکر کرد.
نقش خانواده در پرورش شخصیتهای بزرگ
این عالم برجسته دینی با اشاره به جایگاه خانواده در ساختن قهرمانان معنویت و حماسه، خاطرنشان کرد: بسیاری از چهرههای درخشان تاریخ به برکت تربیت والدین صالح به مراتب بلند دست یافتند. حضرت عباس(علیه السلام) نیز به سبب تربیت پدری چون امیرالمؤمنین(علیه السلام) و مادری چون امّالبنین(سلام الله علیها)، به اوج وفا، شجاعت و ایثار رسید و الگویی جاودان برای اهل ایمان شد.
تبیین حدیث پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) و ارتباط آن با مراتب ایمان
وی در ادامه سخنان خود به حدیثی از پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله وسلم) اشاره کرد که خطاب به امیرالمؤمنین(علیه السلام) فرمودند: یا علی! مثال تو در میان امت من همچون سورۀ قل هو الله احد است.
حجتالاسلام کمال حسینی این حدیث، به بیان فضیلت سورۀ توحید و پیوند آن با مراتب ایمان پرداخت و تأکید کرد که همانگونه که توحید محور اعتقادات است، ولایت نیز ستون استوار دین و معیار شناخت حقیقت از باطل به شمار میرود.
تبیین حدیث نبوی دربارۀ مراتب ایمان و محبت به امیرالمؤمنین(علیه السلام)
وی در ادامۀ سخنان خود به حدیثی ارزشمند از پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله وسلم) اشاره کرد و مراتب ایمان را بر اساس میزان محبت و یاری امیرالمؤمنین(علیه السلام) چنین تشریح کرد: کسی که با زبان، محبت علی(علیه السلام) را اظهار کند، یکسوم ایمان خود را کامل کرده است.
کسی که با زبان و دل محبت ورزد، دو سوم ایمان او تکمیل شده است. و کسی که افزون بر محبت زبانی و قلبی، با دست و عمل نیز یاری رساند، حقیقتاً ایمان را به کمال رسانده است.
نماینده جامعه المصطفی العالمیه با توضیح این حدیث شریف تأکید کرد: محبت و ارادت به علی(علیه السلام) محدود به یک مکتب یا یک گروه نیست؛ بلکه این عشق در دل آزادگان عالم، حتی غیرمسلمانان نیز جای دارد. او به عنوان نمونه از «جورج جرداق»، نویسندۀ مسیحی لبنانی و صاحب اثر مشهور الامام علی صوت العدالة الانسانیة یاد کرد که با نگاهی ژرف، عدالت، انسانیت و شجاعت امیرالمؤمنین(علیه السلام) را ستوده است.
مقام مادری و فضایل اخلاقی حضرت امّالبنین(سلام الله علیها)
وی در ادامه، به بیان مراتب اخلاقی و فضایل برجستۀ حضرت امّالبنین سلاماللهعلیها پرداخت و گفت: امّالبنین(سلام الله علیها) برای امام حسن(علیه السلام)، امام حسین(علیه السلام) و حضرت زینب(سلام الله علیها) مادری دلسوز، مهربان و سرشار از شفقت بودند. ایشان همواره فرزندان امیرالمؤمنین(علیه السلام) از حضرت زهرا(سلام الله علیها) را بر فرزندان خود مقدم میداشتند و ابتدا غذا را برای فاطمهزادگان فراهم میکردند.
حجتالاسلام سید کمال حسینی افزود: این بانوی بزرگ چنان پاکدل و بااخلاص بود که حتی در عواطف مادری نیز جانب احتیاط و احترام را رعایت میکرد. در روایات آمده است که به امیرالمؤمنین(علیه السلام) عرض کردند: یا علی! در حضور فرزندان فاطمه(سلام الله علیها) مرا فاطمه صدا نزنید، مبادا آنان به یاد مادر خویش بیفتند.
وی این رفتار را اوج ایثار عاطفی، احترام به ساحت حضرت زهرا(سلام الله علیها) و جلوهای از مادری حقیقی دانست.
بصیرت دینی و انتخاب آگاهانۀ حضرت امّالبنین(سلام الله علیها)
وی با اشاره به روحیۀ ولایی و بصیرت دینی امّالبنین(سلام الله علیها) گفت: این بانوی بزرگ، حق را شناخت و با آگاهی کامل، در حمایت از ولایت قدم برداشت. در کربلا امیرالمؤمنین(علیه السلام) حضور نداشتند، اما امّالبنین(س) چهار فرزند رشید خود را سفارش کردند که هرگز دست از یاری امام حسین(علیه السلام) برندارند و آن حضرت را تنها نگذارند.
استاد حسینی خاطرنشان کرد: اگر امّالبنین(سلام الله علیها) میخواستند، میتوانستند برای دوران پیری یکی از پسران خود را نزد خویش نگه دارند؛ اما ایشان دفاع از دین، امامت و حق را بر آسایش مادری ترجیح دادند. این تصمیم، نشانهای روشن از ایمان استوار و روح بلند ایشان است.
ادب حضرت عباس(ع) و نقش تربیتی مادر
سخنران نشست با اشاره به تربیت کمنظیر حضرت امّالبنین(سلام الله علیها) یادآور شد: یکی از جلوههای این تربیت، ادب کممانند حضرت عباس(علیه السلام) نسبت به امام حسین(علیه السلام) است. نقل شده که حضرت قمر بنیهاشم(علیه السلام) در تمام عمر، امام حسین(علیه السلام) را با نام خطاب نکردند، بلکه همواره فرمودند: مولای من یا آقای من. این اوج احترام و ولایتپذیری، ثمرۀ تربیت مادری چون امّالبنین(سلام الله علیها) بود.
تکریم امّالبنین(سلام الله علیها) از سوی اهلبیت(علیهم السلام)
وی در ادامه افزود: اهلبیت(علیهمالسلام) نیز همواره نهایت احترام را نسبت به امّالبنین(سلام الله علیها) رعایت میکردند. پس از واقعه جانسوز کربلا، نخستین کسی که از کاروان اسارت برای تسلّی و دیدار به خانۀ امّالبنین(سلام الله علیها) رفت، حضرت زینب(سلام الله علیها) بود. این رفتار، جایگاه بلند این بانوی وارسته را در نگاه اهلبیت(علیهمالسلام) بهخوبی نشان میدهد.
حجتالاسلام والمسلمین سید کمال حسینی در ادامۀ سخنان خود به ابعاد تربیتی شخصیت حضرت امّالبنین سلاماللهعلیها اشاره کرد و گفت: این بانوی بزرگ، تمامی فرزندان خود را با محوریت خدمت به دین و یاری امام زمانشان تربیت کردند. تربیت ایشان، تربیتی هدفمند، ولایی و آگاهانه بود.
وی با اشاره به یکی از رویدادهای تاریخی مرتبط با ولادت حضرت عباس(علیه السلام) توضیح داد: روایت شده است که هنگام تولد حضرت عباس(علیه السلام)، امیرالمؤمنین(علیه السلام) بازوان او را بوسیدند و اشک ریختند و فرمودند: این بازوان در یاری حسین(علیه السلام) قطع خواهند شد. امّالبنین(سلام الله علیها) از همان لحظه این کلام امیرالمؤمنین(علیه السلام) را چراغ راه تربیتی خویش قرار دادند و فرزندشان را برای خدمت به ولایت و دفاع از امام زمانش پرورش دادند.
وی افزود: این تربیت ولایی در روز عاشورا به اوج خود رسید. هنگامی که دست راست حضرت عباس(علیه السلام) قطع شد، آن حضرت ندا دادند: قسم به خدا! اگر دست راستم را قطع کنید، با دست چپم از آل رسول(صلی الله علیه وآله وسلم) دفاع میکنم.
سخنران نشست تأکید کرد: این روحیه فداکاری و استواری، نتیجۀ مستقیم تربیت عمیق و الهی حضرت امّالبنین(سلام الله علیها) بود.
بصیرت سیاسی امّالبنین(سلام الله علیها) و نقش ایشان در افشای ظلم پس از عاشورا
حجتالاسلام کمال حسینی در بخش دیگری از سخنان خود، بصیرت سیاسی و نقش اجتماعی حضرت امّالبنین(سلام الله علیها) را مورد توجه قرار داد و گفت: پس از واقعۀ کربلا، امّالبنین(سلام الله علیها) به گورستان بقیع میرفتند و برای فرزندان شهید خود چهار قبر نمادین بنا میکردند؛ اما میفرمودند: من بر فرزندان خود نمیگریم، من بر کسی میگریم که مادر ندارد.
وی توضیح داد: این رفتار فقط سوگ مادری نبود؛ بلکه نوعی اعتراض علنی و حکیمانه نسبت به ظلم حاکمان وقت محسوب میشد. گریۀ آشکار ایشان در بقیع، یادآور مظلومیت امام حسین(علیه السلام) بود و حقیقت را برای مردم روشنتر میکرد. این اقدام را باید نوعی مقاومت سیاسی، افشای ظلم و استمرار پیام عاشورا دانست.
جایگاه معنوی امّالبنین(سلام الله علیها) در نگاه علما و سنت زیارت
نمایندۀ جامعۀ المصطفی در ادامه با اشاره به جایگاه معنوی و مقرب حضرت امّالبنین(سلام الله علیها) گفت: آیتالله سید محمود مرعشی نجفی، از بزرگان علم و معنویت، نقل کرده است که همانگونه که حضرت عباس(علیه السلام) بابالحوائج هستند، مادر بزرگوارشان امّالبنین(سلام الله علیها) نیز بابالعباس به شمار میروند.
وی افزود: آیتالله مرعشی بیان میکرد که هرگاه حاجتی داشت، صد مرتبه صلوات میفرستاد و ثواب آن را به روح امّالبنین(سلام الله علیها) هدیه میکرد و سپس ایشان را واسطۀ درخواست خویش قرار میداد. این سنت معنوی، نشانهای از مقام بلند این بانوی کریمه نزد اولیای الهی است.
این نشست علمی و تربیتی با حضور تمامی کارکنان شعبۀ هند جامعۀ المصطفی العالمیة برگزار شد. و شمار زیادی از طلاب و دانشپژوهان شیعه از مدارس علمیه سراسر هند نیز از طریق فضای مجازی در این برنامه مشارکت کردند و از مباحث علمی و تربیتی حجتالاسلام سید کمال حسینی بهرهمند شدند.
نشست علمی و تربیتی پیرامون شخصیت حضرت امّالبنین(سلاماللهعلیها) به همت جامعۀ المصطفی العالمیة هند برگزار شد. این نشست با حضور جمعی از طلاب و اساتید برگزار گردید.
تبیین جایگاه شخصیتی و تربیتی حضرت امّالبنین(سلام الله علیها)
در این مراسم، حجتالاسلام والمسلمین سید کمال حسینی نماینده جامعةالمصطفیالعالمیة در هند در آغاز سخنان خود به شخصیت ممتاز و جایگاه معنوی حضرت امّالبنین(سلام الله علیها) پرداخت و ایشان را نمونهای برجسته از تربیت ولایی و معرفت الهی معرفی کرد و گفت: همانگونه که امام حسین(علیه السلام) در میان آزادگان «سیدالشهداء» شناخته میشوند، در میان یاران ایشان نیز حضرت ابوالفضل العباس(علیه السلام)، فرزند تربیتیافتۀ امّالبنین(سلام الله علیها)، «سیدالاصحاب» به شمار میآید.
تربیت ولایی و شهادت چهار فرزند در کربلا
نماینده جامعه المصطفی العالمیه در ادامه سخنان خود با اشاره به نقش بیبدیل این بانوی بزرگ در تربیت نسل مؤمن و مجاهد افزود: ثمرۀ این تربیت ولایی در کربلا آشکار شد، آنجا که چهار فرزند رشید امّالبنین(سلام الله علیها) در رکاب امام حسین(علیه السلام) به شهادت رسیدند: حضرت عباس(علیه السلام) در ۳۴ سالگی، حضرت عبدالله (ع) در ۲۴ سالگی، حضرت عثمان(ع) در ۲۱ سالگی، حضرت جعفر(ع) در ۱۹ سالگی، این فداکاری کمنظیر را نشانۀ ایمان راسخ و تربیت الهی حضرت امّالبنین(سلام الله علیها) است.
سخن شهید مطهری دربارۀ هنر امّالبنین(سلام الله علیها)
حجتالاسلام کمال حسینی در ادامه، سخنی از علامه شهید مطهری(ره) را نقل کرد و گفت: اگر افتخار مردان خدا شهادت در راه حق است، هنر امّالبنین(سلام الله علیها) آن است که چهار فرزند خود را برای شهادت در مسیر ولایت تربیت کرد.
وی این بیان را بازتابی از درک عمیق شهید مطهری نسبت به مقام والای این بانوی بزرگ ذکر کرد.
نقش خانواده در پرورش شخصیتهای بزرگ
این عالم برجسته دینی با اشاره به جایگاه خانواده در ساختن قهرمانان معنویت و حماسه، خاطرنشان کرد: بسیاری از چهرههای درخشان تاریخ به برکت تربیت والدین صالح به مراتب بلند دست یافتند. حضرت عباس(علیه السلام) نیز به سبب تربیت پدری چون امیرالمؤمنین(علیه السلام) و مادری چون امّالبنین(سلام الله علیها)، به اوج وفا، شجاعت و ایثار رسید و الگویی جاودان برای اهل ایمان شد.
تبیین حدیث پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) و ارتباط آن با مراتب ایمان
وی در ادامه سخنان خود به حدیثی از پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله وسلم) اشاره کرد که خطاب به امیرالمؤمنین(علیه السلام) فرمودند: یا علی! مثال تو در میان امت من همچون سورۀ قل هو الله احد است.
حجتالاسلام کمال حسینی این حدیث، به بیان فضیلت سورۀ توحید و پیوند آن با مراتب ایمان پرداخت و تأکید کرد که همانگونه که توحید محور اعتقادات است، ولایت نیز ستون استوار دین و معیار شناخت حقیقت از باطل به شمار میرود.
تبیین حدیث نبوی دربارۀ مراتب ایمان و محبت به امیرالمؤمنین(علیه السلام)
وی در ادامۀ سخنان خود به حدیثی ارزشمند از پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله وسلم) اشاره کرد و مراتب ایمان را بر اساس میزان محبت و یاری امیرالمؤمنین(علیه السلام) چنین تشریح کرد: کسی که با زبان، محبت علی(علیه السلام) را اظهار کند، یکسوم ایمان خود را کامل کرده است.
کسی که با زبان و دل محبت ورزد، دو سوم ایمان او تکمیل شده است. و کسی که افزون بر محبت زبانی و قلبی، با دست و عمل نیز یاری رساند، حقیقتاً ایمان را به کمال رسانده است.
نماینده جامعه المصطفی العالمیه با توضیح این حدیث شریف تأکید کرد: محبت و ارادت به علی(علیه السلام) محدود به یک مکتب یا یک گروه نیست؛ بلکه این عشق در دل آزادگان عالم، حتی غیرمسلمانان نیز جای دارد. او به عنوان نمونه از «جورج جرداق»، نویسندۀ مسیحی لبنانی و صاحب اثر مشهور الامام علی صوت العدالة الانسانیة یاد کرد که با نگاهی ژرف، عدالت، انسانیت و شجاعت امیرالمؤمنین(علیه السلام) را ستوده است.
مقام مادری و فضایل اخلاقی حضرت امّالبنین(سلام الله علیها)
وی در ادامه، به بیان مراتب اخلاقی و فضایل برجستۀ حضرت امّالبنین سلاماللهعلیها پرداخت و گفت: امّالبنین(سلام الله علیها) برای امام حسن(علیه السلام)، امام حسین(علیه السلام) و حضرت زینب(سلام الله علیها) مادری دلسوز، مهربان و سرشار از شفقت بودند. ایشان همواره فرزندان امیرالمؤمنین(علیه السلام) از حضرت زهرا(سلام الله علیها) را بر فرزندان خود مقدم میداشتند و ابتدا غذا را برای فاطمهزادگان فراهم میکردند.
حجتالاسلام سید کمال حسینی افزود: این بانوی بزرگ چنان پاکدل و بااخلاص بود که حتی در عواطف مادری نیز جانب احتیاط و احترام را رعایت میکرد. در روایات آمده است که به امیرالمؤمنین(علیه السلام) عرض کردند: یا علی! در حضور فرزندان فاطمه(سلام الله علیها) مرا فاطمه صدا نزنید، مبادا آنان به یاد مادر خویش بیفتند.
وی این رفتار را اوج ایثار عاطفی، احترام به ساحت حضرت زهرا(سلام الله علیها) و جلوهای از مادری حقیقی دانست.
بصیرت دینی و انتخاب آگاهانۀ حضرت امّالبنین(سلام الله علیها)
وی با اشاره به روحیۀ ولایی و بصیرت دینی امّالبنین(سلام الله علیها) گفت: این بانوی بزرگ، حق را شناخت و با آگاهی کامل، در حمایت از ولایت قدم برداشت. در کربلا امیرالمؤمنین(علیه السلام) حضور نداشتند، اما امّالبنین(س) چهار فرزند رشید خود را سفارش کردند که هرگز دست از یاری امام حسین(علیه السلام) برندارند و آن حضرت را تنها نگذارند.
استاد حسینی خاطرنشان کرد: اگر امّالبنین(سلام الله علیها) میخواستند، میتوانستند برای دوران پیری یکی از پسران خود را نزد خویش نگه دارند؛ اما ایشان دفاع از دین، امامت و حق را بر آسایش مادری ترجیح دادند. این تصمیم، نشانهای روشن از ایمان استوار و روح بلند ایشان است.
ادب حضرت عباس(ع) و نقش تربیتی مادر
سخنران نشست با اشاره به تربیت کمنظیر حضرت امّالبنین(سلام الله علیها) یادآور شد: یکی از جلوههای این تربیت، ادب کممانند حضرت عباس(علیه السلام) نسبت به امام حسین(علیه السلام) است. نقل شده که حضرت قمر بنیهاشم(علیه السلام) در تمام عمر، امام حسین(علیه السلام) را با نام خطاب نکردند، بلکه همواره فرمودند: مولای من یا آقای من. این اوج احترام و ولایتپذیری، ثمرۀ تربیت مادری چون امّالبنین(سلام الله علیها) بود.
تکریم امّالبنین(سلام الله علیها) از سوی اهلبیت(علیهم السلام)
وی در ادامه افزود: اهلبیت(علیهمالسلام) نیز همواره نهایت احترام را نسبت به امّالبنین(سلام الله علیها) رعایت میکردند. پس از واقعه جانسوز کربلا، نخستین کسی که از کاروان اسارت برای تسلّی و دیدار به خانۀ امّالبنین(سلام الله علیها) رفت، حضرت زینب(سلام الله علیها) بود. این رفتار، جایگاه بلند این بانوی وارسته را در نگاه اهلبیت(علیهمالسلام) بهخوبی نشان میدهد.
حجتالاسلام والمسلمین سید کمال حسینی در ادامۀ سخنان خود به ابعاد تربیتی شخصیت حضرت امّالبنین سلاماللهعلیها اشاره کرد و گفت: این بانوی بزرگ، تمامی فرزندان خود را با محوریت خدمت به دین و یاری امام زمانشان تربیت کردند. تربیت ایشان، تربیتی هدفمند، ولایی و آگاهانه بود.
وی با اشاره به یکی از رویدادهای تاریخی مرتبط با ولادت حضرت عباس(علیه السلام) توضیح داد: روایت شده است که هنگام تولد حضرت عباس(علیه السلام)، امیرالمؤمنین(علیه السلام) بازوان او را بوسیدند و اشک ریختند و فرمودند: این بازوان در یاری حسین(علیه السلام) قطع خواهند شد. امّالبنین(سلام الله علیها) از همان لحظه این کلام امیرالمؤمنین(علیه السلام) را چراغ راه تربیتی خویش قرار دادند و فرزندشان را برای خدمت به ولایت و دفاع از امام زمانش پرورش دادند.
وی افزود: این تربیت ولایی در روز عاشورا به اوج خود رسید. هنگامی که دست راست حضرت عباس(علیه السلام) قطع شد، آن حضرت ندا دادند: قسم به خدا! اگر دست راستم را قطع کنید، با دست چپم از آل رسول(صلی الله علیه وآله وسلم) دفاع میکنم.
سخنران نشست تأکید کرد: این روحیه فداکاری و استواری، نتیجۀ مستقیم تربیت عمیق و الهی حضرت امّالبنین(سلام الله علیها) بود.
بصیرت سیاسی امّالبنین(سلام الله علیها) و نقش ایشان در افشای ظلم پس از عاشورا
حجتالاسلام کمال حسینی در بخش دیگری از سخنان خود، بصیرت سیاسی و نقش اجتماعی حضرت امّالبنین(سلام الله علیها) را مورد توجه قرار داد و گفت: پس از واقعۀ کربلا، امّالبنین(سلام الله علیها) به گورستان بقیع میرفتند و برای فرزندان شهید خود چهار قبر نمادین بنا میکردند؛ اما میفرمودند: من بر فرزندان خود نمیگریم، من بر کسی میگریم که مادر ندارد.
وی توضیح داد: این رفتار فقط سوگ مادری نبود؛ بلکه نوعی اعتراض علنی و حکیمانه نسبت به ظلم حاکمان وقت محسوب میشد. گریۀ آشکار ایشان در بقیع، یادآور مظلومیت امام حسین(علیه السلام) بود و حقیقت را برای مردم روشنتر میکرد. این اقدام را باید نوعی مقاومت سیاسی، افشای ظلم و استمرار پیام عاشورا دانست.
جایگاه معنوی امّالبنین(سلام الله علیها) در نگاه علما و سنت زیارت
نمایندۀ جامعۀ المصطفی در ادامه با اشاره به جایگاه معنوی و مقرب حضرت امّالبنین(سلام الله علیها) گفت: آیتالله سید محمود مرعشی نجفی، از بزرگان علم و معنویت، نقل کرده است که همانگونه که حضرت عباس(علیه السلام) بابالحوائج هستند، مادر بزرگوارشان امّالبنین(سلام الله علیها) نیز بابالعباس به شمار میروند.
وی افزود: آیتالله مرعشی بیان میکرد که هرگاه حاجتی داشت، صد مرتبه صلوات میفرستاد و ثواب آن را به روح امّالبنین(سلام الله علیها) هدیه میکرد و سپس ایشان را واسطۀ درخواست خویش قرار میداد. این سنت معنوی، نشانهای از مقام بلند این بانوی کریمه نزد اولیای الهی است.
این نشست علمی و تربیتی با حضور تمامی کارکنان شعبۀ هند جامعۀ المصطفی العالمیة برگزار شد. و شمار زیادی از طلاب و دانشپژوهان شیعه از مدارس علمیه سراسر هند نیز از طریق فضای مجازی در این برنامه مشارکت کردند و از مباحث علمی و تربیتی حجتالاسلام سید کمال حسینی بهرهمند شدند.
