شناسهٔ خبر: 76131665 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

یادداشت/

شبهه آفرینی و نمک بر زخم دلِ جریحه دارِ شیعه

جریان سخنان اخیر یکی از روحانیون در رابطه با اهلبیت (ع) از شیب کُند به شیب تند رسیده! تا جائیکه مطالبی طرح میکند که خارج از اینکه شبهه آفرینی است ؛ نمک بر زخم دلِ جریحه دارِ شیعه از ظلمِ ظالمانِ در حقِ اهلبیت علیهم السلام و خصوصا حضرت صدیقه شهیده فاطمه زهرا (س) است!

صاحب‌خبر -

جریان سخنان اخیر یکی از روحانیون در رابطه با اهلبیت (ع) از شیب کُند به شیب تند رسیده! تا جائیکه مطالبی طرح میکند که خارج از اینکه شبهه آفرینی است ؛ نمک بر زخم  دلِ جریحه دارِ شیعه از ظلمِ ظالمانِ در حقِ اهلبیت علیهم السلام و خصوصا حضرت صدیقه شهیده فاطمه زهرا (س) است!

ای کاش به حکم وجدان و اخلاق؛ احساسات دینی و علائق مکتبیِ ایران ، این کشورِ اهلبیت (ع) و دیگر شنوندگان و کاربران محبِ ائمه هدی (ع) در نظر گرفته می شد.

ای کاش وی به دلسوزی های دوستانش که مکرر با ایشان ملاقات داشتند ، توجه مینمود و دست از این رویه بر میداشت .

با توجه به درخواست برخی از دوستان ، نکات ذیل ارائه می شود؛

۱ - بر اهل فضل و دانش پوشیده نیست که مطالبی که طرح نمود ، خارج از نقل های مشهور تاریخ بوده و "نقل شاذ" و غیر معتبر است و باید معیارهای علم کلام مردود است.

شهادت حضرت زهرای اطهر (س) براساس تاریخ ؛ مشهور ، و بر اساس روایت صحیحُ السند حضرت امام کاظم (ع) که فرمود : "ان فاطمه صدیقة شهیدة" مورد اطمینان است ، همانطوریکه شهادت حضرت جوادالائمه (علیه السلام) بوسیله دسیسه معتصم عباسی و اجرای آن توسط  اهل خانه آن حضرت (ع) غیرقابل انکار است و هر دو موضوع در آثار شناخته شده تاریخ و حدیث مدون است.

۲ - این موج شدید می خوابد اما "جریان" نظریه پردازیِ عقلانیِ دینی که برخی از به نواندیشیِ دینی نام می برند ، آسیب دید و (در صورت ادامه) بیشتر خواهد دید!  

اما اهل فکر توجه دارند که اظهاراتِ افراطی که در روزها شنیده شد از قاطبه اندیشمندان عقل گرا که در برابر "نصوص دینی" خاضع هستند ، بیگانه است.

۳ - آسیب دیگرِ این سخنان تندِ اولیه و بازخوردهای تند آن اگر با ادبیات فاخر عرضه نشود، می ماند و در آرشیوهای فضای مجازی در آینده مورد سوال و یا حتی تمسخر روحانیت و یا چهره های مذهبی (خدای ناخواسته) قرار می گیرد.

۴ - امروز نباید از پاسخ گویی اهل فضل و دانش از پایگاه فقه ، حدیث و تاریخ ملول شد ، اما توقع این است ؛ منقدین دردآشنایِ حوزه در نقدِ سخنان  سُست وی ، از ادبیات فاخر استفاده کرده که پیامبر رحمت (ص) فرمود : "وَ الّذی نَفسی بِیَدِهِ ما جُمِعَ شَیءٌ إلى شَیءٍ أفضَلُ مِن حِلمٍ إلى عِلمٍ . / سوگند به آن که جانم در دست اوست، چیزى با چیزى جمع نشد که برتر از جمع شدن بردبارى با دانش باشد."  (خصال و امالی شیخ صدوق)

 

اخبار مرتبط

انتهای پیام