همشهری آنلاین - از سال گذشته که تولید انبوه قطار ملی آغاز شد، تاکنون ۳رام قطار تولید شده که یک رام در مراحل نهایی مونتاژ و نصب بوژی قرار دارد و ۲رام آماده از شنبه ۱۵آذر وارد چرخه بهرهبرداری میشود. محسن هرمزی، معاون حملونقل و ترافیک شهردار تهران توضیحات بیشتری میدهد.
اتفاقهای خوش ناوگان مترو
در دوره ششم مدیریت شهری اتفاقهای مهمی در زمینه نوسازی ناوگان مترو افتاده است. در گام نخست قرارداد ۲هزار دستگاه واگن پس از ۷سال بار دیگر زنده شد. از این مسیر سهم تهران ۱۰۷۱واگن بود که خوشبختانه این تعداد به داراییهای متروی تهران در ۳سال آینده اضافه خواهد شد.
واگنها بیشتر میشود
در آینده ۱۱۳واگن ملی از محل قرارداد تولید داخلی سهم تهران خواهد شد تا جمع واگنهای تهران که در این دوره قرارداد آنها بسته شده است، به ۱۱۸۴واگن برسد. این یعنی به میزان ۲۵سال گذشته در این دوره مدیریت شهری واگن قرارداد بسته شده و وارد عملیات اجرایی میشود. از محل ۱۱۳دستگاه واگن ملی، ۲رام آماده شده و ۱۵ آذرماه در یکصد و نود و چهارمین پویش امید و افتخار وارد شبکه متروی تهران میشود.
چرا واگن ملی؟
در پایان دهه۹۰، کشور برای حل مشکل تامین ناوگان مترو که صنعتی وابسته و سهم داخلیسازی آن کمتر از ۳۰درصد بود به فکر چاره افتاد. در عینحال جهاددانشگاهی، مپنا، دولت و شهرداری کارگروهی تشکیل دادند و این آغازگر فرایند تولید قطار ملی مترو شد. قطار ملی مترو فعالیت خود را در سال۱۴۰۰ با رفع نواقص و تلاش برای تأییدیههای لازم آغاز کرد که تا سال پیش ادامه پیدا کرد. البته در پایان سال ۱۴۰۲ توانستیم این قطار را در مسیر تهران-پرند بهصورت آزمایشی تردد دهیم که این سیر همراه با مسافر بود. در این زمینه باید بگویم که نخستین رام قطار ملی با موفقیت تست شد و ۵ هزار کیلومتر تحت راهبری قرار گرفت.
صرفه جویی ۷۰۰هزار یورویی
این تولید ۷۰۰هزار یورو به ازای هر واگن صرفه جویی ارزی دارد که معادل تومانی آن، ۸۰ همت به ازای ۱۱۳واگن محل قرارداد است. همچنین ۱۲هزار نفر اشتغال مستقیم در سال دارد و میزان داخلیسازی را به حدود ۸۵درصد میرساند.