راهحل این مشکلات در فعالسازی کریدور بینالمللی حملونقل «شمال–جنوب»، نوسازی زیرساختهای بندری و راهاندازی خطوط منظم مسافربری نهفته است.
«احمد حیدریان» سرکنسول جدید ایران در آستراخان، در گفتوگو با روزنامه «راسیسکایا گازتا» تأکید کرد که دو کشور آمادهاند بر این موانع غلبه کنند و آستراخان را نه تنها بهعنوان گذرگاه ترانزیتی، بلکه بهعنوان دروازه اصلی اروپا به آسیا ببینند.
متن این مصاحبه به این شرح است:
خبرنگار: نخستین برداشتها همیشه مهماند. شما درباره استان آستراخان چه نظری دارید و در سمت جدید خود قصد دارید کدام جنبههای همکاری را توسعه دهید؟
احمد حیدریان: جنوب روسیه، بهویژه استان آستراخان، موقعیت جغرافیایی منحصر بهفردی دارد و مردمانی مهربان و مهماننواز در آن زندگی میکنند. مطمئنم این منطقه در آینده نیز بهعنوان حلقه اتصال و پلی برای همکاریهای جامع میان ایران و روسیه عمل خواهد کرد. اولویتهای سرکنسولگری ما توسعه روابط تجاری–اقتصادی، سرمایهگذاری مشترک، همکاریهای فرهنگی، تبادلات مردمی و گردشگری است.
در حوزه برنامهها، قصد داریم ظرفیتهای دو طرف را در زمینه فناوری دارویی، تولید دارو، تجهیزات پزشکی، ماشینآلات سنگین و کشاورزی گسترش دهیم. همچنین جذب سرمایهگذاری در بخش کشاورزی، استقرار واحدهای تولیدی ایرانی در خوشه خزری آستراخان و توسعه همکاریهای بندری از اهداف مهم ماست. فعالسازی سریع کریدور «شمال–جنوب» نیز پایه گسترش روابط دوجانبه خواهد بود.
خبرنگار: ایران و روسیه بیش از دو سال است که توافقنامه تبادل گردشگر بدون روادید دارند. آیا این موضوع حملونقل بین ایران و آستراخان را سادهتر خواهد کرد؟
احمد حیدریان: خوشبختانه اخیراً خط هوایی بین رشت و آستراخان برقرار شده است. فعلاً این پروازها بهصورت چارتری انجام میشوند، اما امیدواریم بهزودی منظم شوند و تعدادشان افزایش یابد. این مسیر میتواند روابط فرهنگی را تقویت کرده و رفتوآمد بازرگانان و سرمایهگذاران را تسهیل کند.
همچنین تلاشهایی برای راهاندازی خط کشتیرانی مسافربری بین بنادر ایران و آستراخان در دریای خزر در جریان است که نویدبخش توسعه روابط دو کشور خواهد بود. ایران این استان را دروازه اصلی ورود به روسیه و سایر کشورها میداند و هر دو کشور ظرفیتهای فوقالعادهای برای جذب گردشگر دارند. معماری باستانی، آبوهوای مطبوع، غذاهای محلی و سواحل دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان از جاذبههای ایران برای گردشگران روس خواهند بود.
مصاحبه با سرکنسول ایران در آستاراخان
خبرنگار: شما اخیراً با ایگور بابوشکین، استاندار آستراخان، دیدار داشتید. محورهای این گفتوگو چه بود؟
احمد حیدریان: این دیدار در فضایی دوستانه برگزار شد. روابط تجاری و اقتصادی ما رو به رشد است و ادامه خواهد یافت. در حال حاضر غلات، چوب، دانههای روغنی و حبوبات از طریق بنادر آستراخان و گوشت تولیدی منطقه از طریق جاده به ایران صادر میشود. در مقابل، ایران محصولات کشاورزی، خشکبار، سیمان، مصالح ساختمانی و محصولات پتروشیمی را به آستراخان ارسال میکند. بخشی از صادرات روسیه نیز از مسیر ایران به عراق، افغانستان، پاکستان و کشورهای خلیج فارس ترانزیت میشود. هدف مشترک ما سادهسازی فرآیندهای حملونقل و کاهش زمان جابهجایی بار است.
خبرنگار: بندر «سالیانکا» با سرمایهگذاری ایران در آستراخان فعالیت میکند. آیا برنامهای برای توسعه زیرساختها و ناوگان حملونقل آن وجود دارد؟
احمد حیدریان: اگر کریدور «شمال–جنوب» بهطور کامل عملیاتی شود، زیرساختهای فعلی دریای خزر پاسخگوی حجم عظیم ترانزیت نخواهد بود. بنابراین توسعه بندرها و ناوگان کشتیرانی ضروری است. برنامه خرید و ساخت کشتیهای کانتینری و رو–رو در دستور کار قرار دارد تا ظرفیت حمل بار چندین برابر شود. همچنین بهینهسازی عملیات بارگیری و تخلیه و کاهش زمان توقف کشتیها، از ورودی ولگا تا بندر «سالیانکا»، اهمیت ویژهای دارد.
خبرنگار: همکاری ایران با خوشه خزری آستراخان چگونه پیش میرود؟
احمد حیدریان: ایران برنامههایی برای همکاری بنادر انزلی و امیرآباد با مناطق ویژه اقتصادی آستراخان دارد. این همکاری شامل ایجاد انبارهای نگهداری محصولات صادراتی و استفاده از کشتیهای مجهز به کانتینرهای یخچالدار برای صادرات میوه و مرکبات است. در آینده نزدیک نیز تأسیس شرکتهای تجاری مشترک، همکاری در حوزه حملونقل غلات و سرمایهگذاری در منطقه ویژه اقتصادی «لوتوس» دنبال خواهد شد.
هماکنون بیش از ۷۰ شرکت با سرمایه ایرانی در آستراخان فعالاند و تقریباً تمام محمولههایی که از بنادر این استان عبور میکنند، به مقصد ایران میروند. در این مسیر، کالاهای هند و کشورهای خاورمیانه نیز وارد روسیه میشوند.