به گزارش خبرگزاری تسنیم از یاسوج، مسعود پزشکیان در نشست فعالان نهضت توسعه عدالت آموزشی استان کهگیلویه و بویراحمد با تأکید بر نقش مردم و نظام آموزشی در تحقق توسعه عادلانه، اظهار کرد:هر جا جلوهای از ساخت مدرسه و حضور مردم را میبینم، قلباً خوشحال میشوم، زندگی با تغییر معنا پیدا میکند، نه با تکرار.
وی با اشاره به تجربههای خود در حوزه آموزش و مدیریت بهداشت افزود:اگر امروز در جامعه مشکلی میبینیم، بخشی از آن نتیجه ضعف در تربیت و آموزش صحیح است، سالها به دانشآموز گفتهایم انشا بنویس، اما روش نوشتن مقدمه، طرح مسئله و جمعبندی را یاد ندادهایم و در واقع باید از مدرسه آموزش تفکر، تحلیل و کار پروژهای را آغاز کنیم.
نخبگان تکبُعدی و ضرورت کار جمعی
رئیسجمهور با انتقاد از تربیت نخبگان تکبعدی گفت:برخی تصور میکنند چون در یک حوزه قوی هستند، دیگران چیزی نمیدانند و در حالی که هر انسان توانمندی خاص خود را دارد؛ یکی حافظه قوی دارد، دیگری مهارت ارتباطی و دیگری قدرت مدیریت و درواقع این توانمندیها وقتی کنار هم قرار بگیرند، میتوانند اثرگذار باشند.
پزشکیان در ادامه به تجربه حضور خود در دانشگاه علوم پزشکی تبریز اشاره کرد و ادامه داد: در دورهای که بودجهای نداشتیم، نیاز به ساخت بیش از هزار خانه بهداشت داشتیم، کارشناسان میگفتند بدون بودجه امکانپذیر نیست و اما با مشارکت مردم کار را شروع کردیم. در شش ماه بیش از 600 خانه بهداشت ساختیم و نام 600 شهید را بر آنها گذاشتیم.
وی بیان کرد: وقتی منتظر دولت بمانیم، بسیاری از کارها انجام نمیشود، اما اگر بپذیریم که عقبماندگی را نباید تحمل کنیم، مردم و مدیران میتوانند با هم شرایط را تغییر دهند.
انتقاد از تداوم مدارس فرسوده
پزشکیان با انتقاد از وجود مدارس نامناسب در برخی مناطق گفت:چطور ممکن است پس از 47 سال از انقلاب هنوز مدرسه سنگی داشته باشیم؟ کافی است غیرت مردم و مسئولان برانگیخته شود. در ایلام، وقتی مردان میگفتند ساخت مدرسه وظیفه دولت است، زنان روستا گفتند: شما غیرت ندارید، ما میسازیم و ساختند.
وی با تأکید بر ارزش سرمایه انسانی در آموزش یادآور شد:هر کودک معدنی از طلاست. اگر درست کاوش و هدایت شوند، انسانهایی ساخته میشوند که تصورش را نمی و در وجود همه انسانها روح الهی و توانایی رشد تا عالیترین درجات وجود دارد.
در پایان رئیسجمهور بر ادامه مسیر توسعه عدالت آموزشی تأکید کرد و گفت:ساخت مدرسه آغاز کار است و باید تجهیز، اصلاح روشها و ایجاد میدان رشد برای کودکان را ادامه دهیم ودر واقع مسیر زندگی، مسیر حرکت و شدن بوده و نه ایستادن است.
انتهای پیام /