شناسهٔ خبر: 76115350 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

شهید طهرانی‌مقدم الگویی جامع در علم، دفاع و حکمرانی بود

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در دیدار با خانواده شهید حسن طهرانی‌مقدم، ضمن تجلیل از مقام شامخ آن شهید والامقام، او را الگویی جامع و چندبُعدی در عرصه‌های علم، دفاع و حکمرانی نظامی توصیف کرد. استاد خسروپناه با تاکید بر تاثیرگذاری عمیق و ماندگار اقدامات شهید طهرانی‌مقدم، وی را نه تنها یک دانشمند برجسته، بلکه بنیانگذار الگویی پایدار در خودکفایی دفاعی دانست که الهام‌بخش نسل‌های آینده خواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری آنا، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، با حضور در حسینیه بیت سرداران شهید علی و حسن طهرانی مقدم، با خانواده معظم این شهیدان والامقام دیدار و گفت‌و‌گو کرد. این دیدار که با حضور سردار محمد طهرانی مقدم، برادر شهیدان طهرانی مقدم، علی طهرانی مقدم، بنیانگذار موسسه شهدای غدیر، حسین سیف امیرحسینی، مدیرعامل موسسه شهدای غدیر و دکتر خادم علیزاده، رئیس حوزه ریاست دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و نیز حجت‌الاسلام رحمت بیگدلی برگزار شد، فرصتی برای بازخوانی و تبیین ابعاد شخصیتی و دستاورد‌های شهید حسن طهرانی مقدم، پدر موشکی ایران، فراهم آورد.

در این نشست، گزارشی از اقدامات صورت گرفته در موسسه شهدای غدیر به منظور حفظ، تنظیم و نشر آثار و ارزش‌های پدر موشکی ایران و یاران شهیدش ارائه شد. برگزاری دو دوره کنگره بین‌المللی دانشمند برجسته و اتمام فاز مطالعاتی و تحقیقاتی پروژه بزرگ تولید سینمایی انیمیشن، بازی انیمیشن و سریال انیمیشن با موضوع پدر موشکی ایران از جمله این اقدامات بود. در ادامه، خاطراتی از شهید طهرانی مقدم توسط برادر آن شهید بیان شد و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن تجلیل از خدمات ارزنده شهید حسن طهرانی مقدم، اقدامات راهبردی آن شهید والامقام در دوران دفاع مقدس و پس از آن، به ویژه در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه اخیر را مشهود دانست. در پایان این دیدار، تابلو فرش منقش به تصویر پدر موشکی ایران از سوی دکتر خسروپناه به سردار طهرانی مقدم اهدا شد.

شهید طهرانی‌مقدم؛ الگویی چندبُعدی در حوزه‌های علمی، دفاعی و حکمرانی

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در این دیدار، شهید طهرانی‌مقدم را فراتر از یک دانشمند نخبه، الگویی کامل در زمینه‌های علمی، دفاعی و حکمرانی نظامی توصیف کرد. وی با اشاره به تحصیلات دانشگاهی شهید طهرانی‌مقدم در دانشگاه شهید رجایی و اخذ مدرک کارشناسی، شگفتی خود را از تبدیل شدن فردی با این سطح تحصیلات به شخصیتی نخبه و دانشمندساز ابراز داشت. استاد خسروپناه تاکید کرد که شهید طهرانی‌مقدم نه تنها خود رشد کرد، بلکه توانست نسلی از دانشمندان را تربیت کند و یکی از برجسته‌ترین دستاورد‌های ایشان، تربیت چهره‌هایی، چون شهید حاجی‌زاده بود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه شهید حاجی‌زاده، در پاسخ به پرسش درباره نحوه دستیابی به دستاورد‌های موشکی، پهپادی و پدافندی، از دستیابی به این سطح از قدرت دفاعی با وجود تیمی محدود شگفتی‌مان را برانگیخت، این موفقیت را ریشه در الگوی حکمرانی دفاعی پایه‌ریزی شده توسط شهید طهرانی‌مقدم دانست.

وی خاطرنشان کرد که الگوی ایجاد شده توسط شهید طهرانی‌مقدم، پس از شهادتش نه تنها افول نیافته، بلکه هر روز قوی‌تر و پایدارتر شده است که این نشان‌دهنده هوشمندی و عمق نگاه ایشان در طراحی ساختار‌های دفاعی است.

تاکید بر تربیت نسل جدید دانشمندان و ضرورت بازخوانی پرونده‌های شهدا

استاد خسروپناه بر ضرورت تقویت تعلق جوانان به وطن، باور به اثرگذاری نسل جدید و بازخوانی پرونده‌های شهدای خودکفایی دفاعی کشور تاکید کرد. وی با اشاره به فعالیت مجموعه‌های فرهنگی و علمی، از جمله موسسات مردمی فعال در حوزه نخبگانی، اظهار داشت: اگر بتوانیم جوانان خوش استعداد و باهوش را حمایت کنیم تا احساس تعلق به وطن داشته باشند و باور کنند که می‌توانند تحول‌زا و اثرگذار باشند، بزرگ‌ترین کار قرارگاهی را انجام داده‌ایم.

وی با بیان اینکه در زمانی که حتی سیم‌خاردار نداشتیم، شهید طهرانی‌مقدم به فکر مهندسی معکوس موشک بود و ابتدا امکان شلیک را ایجاد کرد و سپس به بومی‌سازی رسید، این روحیه و باور را پرسید که از کجا در یک جوان شکل می‌گیرد. او با اشاره به نقش محوری فرماندهان و دانشمندان دفاعی در خودکفایی کشور، بر لزوم تربیت شخصیت‌هایی مانند شهید حاجی‌زاده، شهید ستاری، شهید احمد کاظمی و شهید طهرانی‌مقدم تاکید کرد و گفت: این یعنی نیرو بسازیم و دانشمند پرورش دهیم.

جایگاه معنوی شهدا و ضرورت هم‌افزایی نهاد‌های فرهنگی

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود به جایگاه شهدا اشاره و بر ضرورت نقش‌آفرینی نهاد‌های فرهنگی در کنار دانشگاه‌ها تاکید کرد و به تشریح یکی از طرح‌های کلان فرهنگی–راهبردی مربوط به ترویج الگو‌های مقاومت و خودکفایی دفاعی پرداخت.

وی با اشاره به اهمیت هم‌گرایی نهاد‌های فرهنگی با مراکز آموزش عالی، گفت: ما کنار دانشگاه‌ها قرار می‌گیریم تا بازوی مکمل باشیم و کمک کنیم اهدافی که برای تربیت نسل آینده و توسعه علمی کشور پیش‌بینی شده، به نتیجه برسد.

طرح‌های فرهنگی-راهبردی برای تبیین مسیر خودکفایی دفاعی

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی سپس از یکی از طرح‌های کلان فرهنگی سخن گفت: در جلسه‌ای دو سال پیش درباره طرح سه‌گانه‌ای توضیح دادم که شامل فیلم سینمایی، سریال انیمیشن و بازی راهبردی با محوریت شهید طهرانی‌مقدم و شهید حاجی‌زاده است. موضوع این طرح، روایت مسیر خودکفایی موشکی و ابتکارات شهید طهرانی‌مقدم است. وی افزود: این حوزه برای نونهالان، نوجوانان و جوانان جذابیت بی‌نظیری دارد. همان‌طور که اکنون بازی‌هایی درباره شهید سلیمانی تولید شده، حوزه موشکی نیز ظرفیت منحصربه‌فردی دارد که مختص شهید طهرانی‌مقدم است.

استاد خسروپناه با اشاره به جایگاه جهانی صنعت انیمیشن، بیان داشت: در کشور‌هایی مانند ژاپن، انیمیشن در حد یک وزارتخانه اهمیت دارد. این رسانه فقط برای کودکان نیست؛ برای بزرگسالان نیز محمل تولید محتوا و انتقال معناست و می‌تواند اقشار مختلف را درگیر کند.

در پایان، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ابراز امیدواری کرد که با ادامه راه شهدا و برداشتن گام‌های هرچند کوچک در مسیر اهداف آنان، شرمنده آنان نباشیم.

انتهای پیام/