بر اساس گزارش اکونومیست و دادههای نظرسنجی اداره سرشماری ایالات متحده، سهم کارکنانی که در شرکتهای بزرگ از هوش مصنوعی برای «تولید کالا و خدمات» استفاده کردهاند در آخرین نظرسنجی در ماه اكتبر به تنها ۱۱ درصد رسیده است، یعنی کاهشی ۱۲ درصدی نسبت به دو هفته پیش از آن.
افزایش پاسخ «نه» در میان کسب و کارها
نگاهی کلیتر نیز روند نزولی را تأیید میکند: در ماه مارس، ۷۴.۱ درصد از شرکتهای متوسط با ۱۰۰ تا ۲۴۹ کارمند، اعلام کرده بودند که در دو هفته گذشته از AI استفاده نکردهاند؛ این رقم در آخرین نظرسنجی به ۸۱.۴ درصد رسیده است. در شرکتهای بزرگتر (بیش از ۲۵۰ کارمند) نیز نرخ «عدم استفاده» از ۶۲.۴ درصد در فوریه به حدود ۶۸.۶ درصد افزایش یافته است.
همچنین مطالعات دانشگاه استنفورد نیز کاهش ماهانه استفاده از ابزارهای مولد هوش مصنوعی را ثبت کردهاند: نرخ استفاده از حدود ۴۶ درصد در ژوئن به ۳۷ درصد در سپتامبر رسید. برخی برآوردها نشان میدهند اوایل ۲۰۲۵ استفاده تا حدود ۴۰ درصد بالا آمده اما از آن زمان ثابت مانده است.
دلایل کاهش استفاده از هوش مصنوعی
کارشناسان میگویند بخشی از این افت ناشی از «خستگی از هوش مصنوعی»، انتظارات غیرواقعی و نیز کندی در تحقق وعدههای عملکردی مدلهای جدید (برای مثال GPT-5) است.
همچنین برخی نظرسنجیها نیز نشان از آن دارند که نیمی از مدیران ارشد آنها احساس میکنند در رهبری پروژههای AI در سازمانشان موفق نبودهاند.
این روند هشداردهنده است زیرا انتظار میرود صنعت تا سال ۲۰۳۰ سرمایهگذاری چشمگیری در زیرساختهای AI انجام دهد و تحقق بازده اقتصادی این سرمایهگذاریها تا حد زیادی به پذیرش گسترده سازمانی وابسته است.∎