شناسهٔ خبر: 76108447 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

حجت‌الاسلام موسوی‌مطلق در گفت‌وگو با آنا:

بانویی که تربیت را از خانه تا جامعه امتداد داد؛ نگاهی به کنش اجتماعی ام‌البنین(س)

یک خطیب تهرانی با بیان اینکه سیره حضرت ام‌البنین(س) نه‌تنها در محدوده خانواده بلکه در گستره جامعه بازخوانی می‌شود، گفت: ام‌البنین(س) تربیت را از خانه آغاز کرد، اما آن را در جامعه ادامه داد؛ از ادب در کلام تا روشنگری پس از عاشورا، هر حرکتش بازتابی از فهم درست ولایت بود.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام سیدعباس موسوی مطلق، استاد اخلاق و کارشناس مذهبی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری آنا با اشاره به ادب کم‌نظیر حضرت‌ام‌البنین (س) نسبت به فرزندان حضرت فاطمه زهرا (ع) است، بیان داشت: مشهورترین نمونه ادب ایشان این بود که هنگام ورود به خانه امیرالمؤمنین (ع) گفت که «مرا فاطمه صدا نزنید» این رفتار دلیل نام‌گذاری ایشان به «مادر ادب» است.

وفاداری قلبی و عملی به اهل‌بیت (ع)

وی درباره وفاداری قلبی و عملی به اهل‌بیت (ع) از سوی حضرت‌ام‌البنین (س) افزود: ایشان خود را نه «همسر امام»، بلکه خدمتگزار فرزندان حضرت زهرا (ع) می‌دانست که این تواضع و وفاداری مادر حضرت ابوالفضل در میان شیعه بسیار برجسته است.

انتقال روحیه ایثار و شجاعت به فرزندان

حجت‌الاسلام موسوی‌مطلق با اشاره به روحیه ایثار و شجاعت‌ام‌البنین (س) ابراز داشت: ایشان از قبیله بنی‌کلاب بود که به شجاعت مشهور بودند. همین روحیه را به چهار فرزندش؛ عباس، عبدالله، جعفر و عثمان علیهم‌السلام منتقل کرد.

تربیت بر محور ولایت و پایه‌گذاری وفاداری حضرت عباس (ع)

وی با بیان اینکه تربیت‌ام‌البنین (س) بر محور «ولایت» بود، ادامه داد: از کودکی به فرزندان خود عملاً آموخت که «مولای شما امام حسن (ع) و امام حسین (ع) هستند و شما باید فدای ایشان شوید.»، به همین خاطر این تربیت اساس وفاداری حضرت عباس (ع) در کربلا بود.

ادب در محضر امام و نتیجه تربیت مادرانه

این استاد اخلاق اظهار داشت: در سیره تربیتی‌ام‌البنین (س) پرورش نهایت ادب نسبت به اهل‌بیت (ع) را می‌بینیم، اینکه حضرت عباس (ع) به جز روز عاشورا تقریباً در جای دیگر سخنی از او نیست اوج ادب در محضر امام زمان خویش است که این ادب حاصل تربیت مادر بود.

آموزش غیرت، شجاعت و دفاع از حق

وی گفت: همچنین آموزش عملی غیرت، شجاعت و دفاع از حق را در سیره ایشان شاهد هستیم به گونه‌ای که فرزندان‌ام‌البنین علیهاالسلام از کودکی با روحیه ایثار و دفاع از مظلوم بزرگ شدند.

گریه‌های‌ام‌البنین (س) و تسلیم در برابر ولایت

حجت‌الاسلام موسوی‌مطلق با تأکید بر اینکه حضرت‌ام‌البنین (س) پس از واقعه عاشورا، خود را «مادر شهدا» نمی‌نامید و بیشتر به حال امام حسین (ع) گریه می‌کرد، درباره چرایی این موضوع خاطرنشان کرد:، زیرا مصیبت امام حسین (ع) را از رنج چهار پسرش بزرگ‌تر می‌دانست. جمله معروفشان در منابع شیعه چنین است که «عن‌ام البنین (علی‌ها السلام): «أخبِرنی عَن أبِی عَبدالله الحُسَین، …أولادی وَمَن تَحتَ الخَضراء کُلُّهُم فداءُ لأبی عَبدِاللهِ الحُسین»؛ از ابا عبدالله الحسین (ع) به من خبر بده! …فرزندانم و تمام کسانی که زیر آسمان کبودند، همه به فدای ابا عبدالله الحسین (ع) باد! در واقع گریه‌های ایشان برای مصیبت سیدالشهداء (ع) عالی‌ترین درجه تسلیم در برابر ولایت است.

ارتباط عاطفی حضرت‌ام‌البنین (س) با حضرت زینب (س)

وی درباره ارتباط عاطفی و معنوی حضرت‌ام‌البنین (س) با حضرت زینب (س) و اهل‌بیت (ع) افزود: حضرت زینب (س ۹) نشان داد‌ام‌البنین (س) را بانویی با ادب، پاکی و مادرانگی می‌دانست. همچنین‌ام‌البنین (س) نیز خود را خادم و دوستدار حقیقی حضرت زینب (س) می‌دید.

خانه‌ام‌البنین (س)، مأمن داغ‌دیدگان کربلا

این کارشناس دینی با بیان اینکه خانه حضرت‌ام‌البنین (س) مأمن داغ‌دیدگان کربلا بود، ابراز داشت: پس از عاشورا، مردم مدینه برای شنیدن اخبار کربلا به خانه ایشان مراجعه می‌کردند. ایشان با اجازه حضرت زینب (س) مجلس‌های سوگواری و روشنگری برگزار می‌کردند.

نقش اجتماعی حضرت‌ام‌البنین (س) در دفاع از ولایت

وی با اشاره به نقش اجتماعی حضرت‌ام‌البنین (س) در دفاع از ولایت ادامه داد: ایشان همراه با افشاگری و روشنگری پس از عاشورا با شعر‌های سوزناک، اما آگاهی‌بخش، ظلم امویان را رسوا می‌کردند. همچنین خانه ایشان در مدینه تبدیل به مرکز عزاداری و افشاگری سیاسی شد. در این میان حمایت آشکار از جایگاه امام سجاد (ع) را مدنظر داشتند و همواره مردم را به اطاعت و احترام نسبت به امام زمان خویش فرا می‌خواندند که این رفتار، نقش اجتماعی مهمی در حفظ خط ولایت داشت.

الگو‌های تربیتی حضرت‌ام‌البنین (س) برای خانواده‌های امروزی

حجت‌الاسلام موسوی‌مطلق درباره اینکه چگونه می‌توان ویژگی‌های تربیتی حضرت‌ام‌البنین (س) را در خانواده‌های امروزی به‌کار بست، اظهار داشت: در این راستا، تربیت بر اساس «محبت و ادب»؛ احترام متقابل، شناخت احساسات فرزندان و رعایت ظرافت‌های روحی آنها، همچنین «آموزش وفاداری به ارزش‌ها» همراه با پرورش فرزندان با محوریت حق‌طلبی، عدالت، شجاعت اخلاقی و مراقبت از خانواده باشد.

تربیت الهی و معنوی، راز ماندگاری سیره‌ام‌البنین (س)

وی سومین ویژگی را «تربیت الهی و معنوی» برشمرد و گفت: آشنا کردن فرزندان با معنویت، پاکدامنی، نماز و اخلاق اسلامی در کنار «تقویت روحیه همدلی در خانواده» مدنظر خانواده‌ها باشد. همان‌گونه که‌ام‌البنین (س) جای مادر را برای کودکان دیگر پر کرد، در خانواده‌های امروز نیز مهربانی، پذیرش و محبت اساس تربیت سالم است.

انتهای پیام/