حجتالاسلام سعید روستاآزاد، معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی و رئیس جشنواره نوآوری نوین «جنات»، در نشست خبری با اصحاب رسانه که صبح امروز در سالن جلسات مرکز همایشهای غدیر دفتر تبلیغات اسلامی، در تشریح اهداف و نتایج این رویداد بزرگ فرهنگی، اظهار داشت: این جشنواره با الهام از سخنان رهبر معظم انقلاب در جمع مبلغان در تیرماه ۱۴۰۲ آغاز به کار کرد.
تبلیغ، اولویت اول حوزه
معاون فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به تأکیدات رهبری مبنی بر اینکه «تبلیغ اولویت اول است» و لزوم توجه به کانونهای عظیم تبلیغی، محور اصلی مطالبات ایشان را تربیت مبلغ در دو حوزه تولید محتوا و تولید روشها و قالبهای نوین تبلیغی دانست.
وی افزود: پیرو فرمایشات ایشان و در پی جلسات متعدد در شورای هماهنگی نهادهای حوزوی، دفتر تبلیغات اسلامی پیشنهاد برگزاری جشنوارهای تحت عنوان «نوآوریهای تبلیغ دینی» با نام «جنات» را مطرح کرد که با تصویب در اوایل سال ۱۴۰۳، کار خود را آغاز کرد.
همکاری گسترده نهادهای حوزوی
حجتالاسلام روستاآزاد از همکاری بسیار خوب همه مراکز حوزوی در برگزاری این جشنواره ابراز خرسندی کرد و بیان داشت: مرکز مدیریت برادران، مرکز مدیریت خواهران، جامعه المصطفی، جامعه الزهرا(س)، سازمان تبلیغات، حوزههای علمیه اصفهان و خراسان و سایر مجموعههای متنوع، در این جشنواره نقشآفرین بودند و خوشبختانه جشنواره به خط پایان فعلیاش رسیده است.
زمان و مکان اختتامیه جشنواره
رئیس جشنواره «جنات» اعلام کرد: آیین اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان، روز سهشنبه ۱۸ آذر ماه جاری، ساعت ۹ صبح در سالن همایشهای دفتر تبلیغات اسلامی با سخنرانی آیتالله اعرافی و حجتالاسلام والمسلمین واعظی رئیس دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم برگزار خواهد شد و منتخبین مورد تکریم قرار میگیرند.
اهداف کلیدی جشنواره جنات
معاون فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی در ادامه به تشریح کار ویژه جشنواره در چهار محور پرداخت و با اشاره به لزوم شناسایی توانمندیها و تقدیر از بهترینها، گفت: جشنواره توانمندیهای متعدد و متنوعی را شناسایی کرد و بهترین ایدهها و تجارب مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.
وی دومین کارویژخ جشنواره را تزریق امید و ایده توصیف کرد و ابراز داشت: در فضای فرهنگی کشور که عوامل ناامیدی مشاهده میشود، معرفی خلاقیتها و ابتکارات مبلغان در استانهای مختلف، میتواند همزمان ایده و امید را به مبلغان جوان منتقل کند.
حجت الاسلام روستاآزاد همچنین شناخت خلاها و کاستیها را سومین کارویژه جشنواره دانست و بیان کرد: معرفی قالبهای نوین تبلیغی ارزشمند، کاستیهای موجود در شیوههای سنتی تبلیغ را نمایانتر میسازد و این کارکرد برای دستگاههای فرهنگی بسیار مهم است.
وی با بیان اینکه بهرهمندی آسان همه مبلغان چهارمین کارویژه این جشنواره است، افزود: با همت همکاران، تمامی تجارب شناسایی شده در سایت جشنواره بارگذاری شده و حدود ۸۵۰ مصاحبه مفصل با شرکتکنندگان انجام شده تا همه مبلغان بتوانند از این تجارب بهرهمند شوند.
ویژگیهای متمایز جشنواره جنات
حجتالاسلام روستاآزاد ابراز کرد: ویژگی متمایز این دوره نسبت به جشنوارههای پیشین، محصول هماهنگی همه دستگاههای حوزوی تحت مصوبه شورای عالی نهادهای حوزوی بود. همچنین در طول یک سال و اندی، ۱۴ رویداد استانی در مراکز مختلف از جمله جامعه الزهرا، اصفهان، مشهد و اهواز با همکاری نهادهای مختلف برگزار شد.
وی افزود: سومین ویژگی مهم این بود که جشنواره «جنات» تنها ایدههایی را پذیرش کرد که عملیاتی شده و تجربه شده باشند، در حالی که ۱۲۵۰ ایده تجربه شده به دبیرخانه ارسال شده بود.
آینده جشنواره و حمایت از مبلغان
حجتالاسلام روستاآزاد ابراز امیدواری کرد: این جشنواره، شروعی برای شناخت بهتر مبلغان فعال و خلاق، بستری برای حمایت و تسهیلگری، و ارتباط هرچه بیشتر طلاب جوان با باتجربهها باشد تا دستگاههای فرهنگی بتوانند به عنوان پشتیبان این جریانسازان فرهنگی عمل کنند.
رئیس جشنواره «جنات» در پایان افزود: بنا به نظر ریاست دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم و آیتالله اعرافی مدیر حوزه های علمیه، مقرر شد این جشنواره حداقل هر دو یا سه سال یکبار با افراد نو و جدید ادامه یابد.
