شناسهٔ خبر: 76097441 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

استاندار تهران خبر داد؛ ۵۹ درصد آلودگی هوای تهران از آلاینده‌های متحرک است/ اختصاص بسته تشویقی برای برقی‌سازی ۲۰ هزار موتورسیکلت

صاحب‌خبر -

شفقنا- استاندار تهران گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها قرار است ۲۰ هزار موتورسیکلت برقی‌سازی شود که برای اجرای این طرح بسته‌های تشویقی ویژه‌ای در نظر گرفته شده است.

به گزارش شفقنا محمدصادق معتمدیان، استاندار تهران، در حاشیه جلسه امروز هیئت با اشاره به مسئولیت حمل‌ونقل عمومی گفت: مدیریت این حوزه به‌طور اصلی بر عهده دولت و شهرداری‌هاست و این دو نهاد تکالیف قانونی مشخصی دارند.

وی با ارائه آماری از وضعیت خودروها در پایتخت افزود: سال گذشته ۲۲۰ هزار خودروی جدید وارد چرخه تردد تهران شد، در حالی که تنها ۳۷ هزار دستگاه از رده خارج گردید. این اختلاف قابل توجه نشان‌دهنده فاصله جدی میان ورود و خروج خودروها است و دولت مصمم است تا تعادل لازم ایجاد شود و روند اسقاط خودروها افزایش یابد.

استاندار در ادامه به الزامات کیفیت تولید خودرو اشاره کرد و گفت: بر اساس تأکیدات رئیس‌جمهور، صنعت خودروسازی موظف است محصولات خود را مطابق استانداردهای جدید تولید کند؛ به‌طوری که ضمن کاهش مصرف سوخت، میزان آلایندگی نیز در حد ضوابط باشد. به گفته معتمدیان، اجرای این سیاست‌ها می‌تواند نقش مؤثری در کاهش آلودگی هوا و مدیریت تردد در تهران ایفا کند.

وی همچنین به ترک‌فعل برخی دستگاه‌ها اشاره کرد و توضیح داد: گزارش مجلس نشان می‌دهد که تعدادی دستگاه اجرایی برخی وظایف قانونی خود را انجام نداده‌اند. استانداری این موضوع را از مسیرهای قضایی پیگیری می‌کند تا مشخص شود ترک‌فعل‌ها در کجا رخ داده و هر دستگاه چه اقداماتی باید انجام دهد. مجموعاً ۱۷۶ تکلیف برای 21 دستگاه  تعیین شده که بخشی از آن‌ها در سطح ملی هستند.

معتمدیان افزود: در استان تهران، مسئولیت اصلی بر عهده کمیته اضطرار است و تصمیمات این کمیته باید شرایط کوتاه‌مدت را مدیریت کند و از بروز پیامدهای آلایندگی برای مردم جلوگیری کند. در کارگروهی به ریاست معاون اجرایی نیز اقدامات قابل توجهی در حال انجام است و با ورود جدی‌تر به موضوع، نظارت‌ها افزایش خواهد یافت. تحقق ۱۷۶ تکلیف مستلزم همکاری همه دستگاه‌ها با عزم جدی است تا مردم اثرات آن را مشاهده کنند.

استاندار در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع آموزش اشاره کرد و گفت: کلاس‌ها تعطیل نشده و آموزش به‌صورت غیرحضوری و از طریق فضای مجازی ادامه دارد. اگرچه کیفیت آموزش مجازی پایین‌تر از آموزش حضوری است، اما در شرایط اضطرار، ادامه آموزش از راه دور به‌عنوان تنها گزینه ممکن انتخاب شده است.

معتمدیان به تشریح برنامه‌های دولت برای بهبود آموزش و کاهش آلودگی هوای پایتخت پرداخت و گفت: پیشنهادی به ریاست سازمان صدا و سیما ارائه شده و جلساتی با مدیران استانی و مدیر شبکه تهران برگزار گردیده تا امکان ارائه آموزش تلویزیونی فراهم شود. آموزش تلویزیونی، اگرچه در دوران کرونا با محدودیت‌هایی همراه بود، اما مزایای قابل توجهی دارد؛ از جمله اینکه برای خانواده‌ها هزینه‌ای ندارد، در تمام نقاط کشور قابل دسترس است و محدودیت‌های اینترنت یا هزینه اتصال را حذف می‌کند.

استاندار ادامه داد: این امکان برای خانواده‌هایی که گوشی هوشمند یا تبلت ندارند نیز فراهم شده است تا با استفاده همزمان از آموزش مجازی و تلویزیونی، کمترین آسیب به دانش‌آموزان وارد شود و جریان آموزش حتی در شرایط اضطرار نیز پایدار بماند.

معتمدیان با اشاره به آلودگی شدید هوای تهران گفت: کمیته اضطرار در کوتاه‌مدت تصمیماتی برای کاهش مخاطرات و حفظ سلامت مردم اتخاذ می‌کند، اما مهمتر تمرکز بر اقدامات مؤثر و پایدار برای کنترل و کاهش آلایندگی‌هاست.

وی به عملکرد دولت در حوزه اسقاط خودروها اشاره کرد و افزود: از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۳، مجموعاً ۲۷۰ هزار دستگاه خودرو اسقاط شده است؛ در حالی که تنها در یک سال گذشته، بیش از ۳۵۰ هزار خودرو اسقاط گردیده، یعنی عملکرد یک سال دولت چهاردهم بیش از مجموع هفت سال قبل بوده و نشان‌دهنده عزم جدی دولت در این حوزه است. طبق تکلیف برنامه هفتم توسعه، هدف‌گذاری سالانه اسقاط ۵۰۰ هزار خودرو است و امیدواریم به این هدف برسیم.

استاندار تهران درباره موتورسیکلت‌ها گفت: در حوزه موتورسیکلت‌ها نیز طرح اسقاط و ساماندهی در حال اجراست. آمار موجود مربوط به سال ۱۳۹۶ است و انتظار می‌رود شهرداری آمارهای جدید را منتشر کند تا سیاست‌گذاری بر اساس داده‌های به‌روز انجام شود. بیشترین سهم آلایندگی تهران مربوط به وسایل نقلیه متحرک شامل تاکسی‌ها، خودروهای شخصی، مینی‌بوس‌ها، اتوبوس‌ها و کامیونت‌هاست. سهم عوامل ثابت مانند نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها، صنایع و بخش خانگی و تجاری تنها ۴۱ درصد است.

معتمدیان همچنین اعلام کرد: طرح مشترکی با همکاری وزارت نفت برای موتورسیکلت‌ها نهایی شده و به زودی در تهران اجرا خواهد شد. در مرحله اول، ۲۰ هزار موتورسیکلت اسقاط و با موتورسیکلت‌های برقی جایگزین می‌شوند و بسته تشویقی ویژه‌ای نیز پیش‌بینی شده است. برای هر موتورسیکلت اسقاطی، حمایت مالی معادل یک‌هزار دلار در نظر گرفته شده است که شامل ۷۰۰ دلار تسهیلات کم‌بهره و ۳۰۰ دلار بابت خود اسقاط است.