فرامرز دهنوی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری از نظر بهره هوشی عادی هستند، گفت: این دانشآموزان از نظر بهره هوشی تفاوتی با همسالان خود ندارند، اما بهدلیل نقص در پردازش اطلاعات عملکرد ذهنی پایینتری دارند.
وی با بیان اینکه اختلال یادگیری میتواند به شکل ناتوانی در خواندن، نوشتن، محاسبه، گوشدادن و استدلال بروز کند، اظهار کرد: با تشخیص و مداخله به هنگام در اختلال یادگیری در سنین پایین، میتوان مشکلات این دسته از دانشآموزان را حل کرد.
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه با بیان اینکه بهترین زمان برای شناسایی و حل مشکل دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری سه سال اول ورود به مدرسه است، گفت: تجربه نشان داده شناسایی و حل مشکل دانشآموزان در پایههای اول، دوم و سوم با بازدهی بالاتری همراه است، هر چند شناسایی و رفع اختلال یادگیری دانشآموزان در پایههای سوم تا ششم هم با نتیجه قابل قبولی همراه خواهد بود.
وی تاکید کرد: درمان اختلالات یادگیری دانشآموزان در مقاطع متوسطه اول و دوم معمولا کار سختی است و به همین دلیل به خانوادهها توصیه میشود اختلال یادگیری در فرزندانشان را جدی گرفته و در پی رفع آن باشند.
دهنوی یادآور شد: بر اساس مطالعات صورت گرفته حدود ۱۰ درصد دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری هستند.
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه با بیان اینکه در استان ۲۷ مرکز اختلال یادگیری فعال است، اظهار کرد: بجز در منطقه گواور در تمامی مناطق آموزش و پرورش استان کرمانشاه مراکز اختلال یادگیری فعال است.
وی با بیان اینکه در سطح شهر کرمانشاه شش مرکز اختلال یادگیری فعال است که با توجه به تعداد دانشآموزان این تعداد باید به ۹ مرکز برسد، افزود: برنامهریزی کردهایم در سال تحصیلی آینده سه مرکز به تعداد مراکز اختلالات یادگیری شهر کرمانشاه اضافه شود.
دهنوی افزود: تعداد مراکز اختلال یادگیری استان کرمانشاه در سال گذشته ۲۳ مرکز بود که امسال چهار مرکز به این تعداد اضافه شده است.
انتهای پیام