به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مجموعه مستند «هم رکاب» به کارگردانی وحید فرجی، روایتی متفاوت از سفر در خط ساحلی خلیج فارس با دوچرخه است. این اثر مستند در بخش مجموعه مستند نهمین جشنواره تلویزیونی مستند حضور دارد و از شبکه مستند سیما پخش شد.
وحید فرجی کارگردان این مجموعه مستند 23 قسمتی درباره ایده ساخت «هم رکاب» گفت: تا پیش از این بخش مهمی از فیلمهای مستند قبلی من، فیلمهای سیاسی، بحران و جنگ بوده است. در این بین احساس کردم بهتر است سراغ موضوعات دیگر نیز بروم. در جستوجوی سوژه، وسیلهای به نام «دوچرخه» برایم مهم شد و به ساخت مدلهای متنوعی از فیلم مستند درباره دوچرخه فکر کردم. خاطرم هست به واسطه ساخت مستندی درباره انرژیهای تجدیدپذیر که سالها پیش کارگردانی کرده بودم، با آقای محمد درویش، فعال محیطزیستی صحبت میکردم؛ از او پرسیدم: پیشنهاد شما برای ساخت مستند در این حوزه چیست؟ او هم پاسخ داد که به موضوع دوچرخهسواری کمک کنید، چرا که شهری که در آن دوچرخهسواران زیادی دارد، مردمش خوشحالتراند و حال بهتری دارند! این سخنان در کنار علاقه شخصی خودم باعث ترغیب بیشتر من شد تا درباره دوچرخه، اثری مستند بسازم.
وی خاطرنشان کرد: در ادامه و برای آشنایی بیشتر خودم با حس و حال دوچرخهسواران، یک دوچرخه تهیه کردم و بسیاری از کارهای درون شهریام به ویژه سرکار رفتن را با همین وسیله انجام میدادم و همواره به این پرسش فکر میکردم که چگونه میتوانم مستندی با محوریت دوچرخه بسازم که اثرگذار باشد و عدهای را به آن علاقهمند کند؟ حدود یکسال گذشت تا اینکه ایده ساخت فیلمی درباره «سفر با دوچرخه» برایم جدی شد. دقت کنید که وقتی با دوچرخه سفر میکنید، مسافرتی آرام و با سرعت پایین را دارید و همین شیوه سفر کردن، تجربه جالبی به شمار میرود. در نهایت با سعید امیدزاده که خودش اهل ورزش است، ساخت مستند «هم رکاب» را کلید زدیم.
او درباره خط اصلی داستان «هم رکاب» گفت: ایده اصلی ما این بود که 2 دوست، علاقهمند میشوند سفر با دوچرخه را تجربه کنند و من به عنوان مستندساز با آنها همراه میشوم. زمانی که تصمیم گرفتم همراه این دو نفر، دوچرخهسواری کنم باید تمرینات ورزشیام را بیشتر میکردم که از آنها عقب نمانم. به همین دلیل، فعالیت بدنیام را جدیتر کردم، کوهنوردی میرفتم و حتی در کلاسهای آموزشی دوچرخهسواری در طبیعت نیز شرکت کردم. تقریبا روزی 10 کیلومتر دوچرخهسواری میکردم.
فرجی درباره دلیل انتخاب خط ساحلی جنوب ایران به عنوان مسیر سفرش با دوچرخه، توضیح داد: یکی از بهترین انتخابها برای سفر با دوچرخه که عموم نیز میتوانند آن را تجربه کنند، مسیرهای کم شیب است. خط ساحلی جنوب و شمال ایران یکی از بهترین انتخابها برای چنین سفری است که جذابیتهای بسیار زیادی نیز دارند، با این حال، خط ساحلی جنوب ایران دارای تنوع زیستی و اجتماعی است و به همین دلیل، این منطقه را برای ساخت مستند انتخاب کردیم.

وی اضافه کرد: سفر ما با دوچرخه از اندیمشک آغاز شد و سپس به شهرهای مختلف رفتیم تا به خط ساحلی در ماهشهر رسیدیم و آن را تا جزیره قشم ادامه دادیم. سفر با دوچرخه تجربههای جالبی برای من داشت؛ برای مثال، وقتی با دوچرخه سفر میکنید، به دلیل سرعت پایینتر، با دقت بیشتری به اطراف خود نگاه میکنید. هر جایی که دوست داشته باشید میتوانید بایستید و تعامل شما با بقیه افراد بسیار بیشتر است. علاوه براین، زمانی که با دوچرخه سفر میکنید، حس اعتماد مردم به شما بسیار بیشتر میشود. به طوری که اگر با ماشین باشید و به یک روستا بروید و درخواست اقامت کنید، شاید بخش زیادی از اهالی روستا مخالفت کنند، در حالی که وقتی با دوچرخه هستید، همه از شما استقبال و در خانههایشان پذیرایی میکنند. در مجموع باید بگویم هنگام سفر با دوچرخه، تجربه و تعاملی خاص با طبیعت را دارید که در هیچ مدل دیگری آن را ندارید.
این فیلمساز مستند با اشاره به اینکه هدف اصلیاش از ساخت هم رکاب، پرداختن به مسئله «دوچرخه» بوده است، گفت: قبل از تولید، از خودم میپرسیدم چگونه باید نسبت به آن، انگیزه و علاقهای در مخاطب ایجاد کنم؟ این گونه بود که به ایده سفر کردن رسیدم. جالب است بدانید بعد از پخش این مجموعه مستند از تلویزیون، بسیاری از مردم وقتی در مکانهای عمومی مرا میدیدند، ازم میپرسیدند که شما همان آقای دوچرخهسوار هستید؟ بنابراین به نظر میرسد که ذات این کار برای مردم جذاب بوده است.
او درباره روند تولید این مستند نیز گفت: ساخت این فیلم از زمانی که ایده شکل گرفت تا زمانی که آن را در قالب یک طرح مدون به شبکه مستند ارائه دادیم، حدود یکسال طول کشید. همچنین، تولید فیلم و تصویربرداری آن نیز 3 ماه طول کشید. ما سه سفر به منطقه داشتیم. یکی از این سفرها برای شناسایی مسیر، بررسی امکانات تولید و شناخت جذابیتهای بصری بود و در ادامه 2 سفر دیگر داشتیم که در آن مسیر خط ساحلی را رکاب زدیم.
انتهای پیام/