به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس، روحالله حسینی شامگاه _سهشنبه یازدهم آذر_ در آئین اختتامیه چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر، اظهار کرد: میتوان از آمار و ارقام سخن گفت تا عظمت این رویداد روشن شود و به مدیران، استاندار فارس و شهردار شیراز آفرین گفت؛ اما خانمها و آقایان، هنرمندان، مقامات عالی و سفرا، ترجیح میدهم به جای عدد و رقم، از احساسی بگویم که این جشنواره در من برانگیخته است.
وی با اشاره به ماهیت هنر افزود: هنر با حس سر و کار دارد. چه بسیار فیلمسازان و شاعرانی که دهها فیلم ساخته یا صدها شعر سرودهاند، اما آثارشان در یادها نمانده است؛ و چه بسیار هنرمندانی که تنها با چند اثر محدود، ماندگار شدند. آنچه اهمیت دارد، همان احساسی است که پس از پایان یک فیلم، خواندن یک شعر یا پایان یک رویداد در دل ما باقی میماند.
دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر با بیان تجربه شخصی خود از این دوره جشنواره گفت: من احساس خوبی دارم. هرچند زمان اندک بود، اما همراهانی داشتم که خالصانه و صمیمانه کنارم ایستادند.
حسینی درباره ویژگی فیلمهای حاضر در جشنواره اظهار کرد: فیلمهای ما پرزرقوبرق نبودند، اما در آنها احساس زنده بودن جریان داشت و جان میگرفت.
وی افزود: اجازه دهید از گزارشهای رسمی و اعداد فاصله بگیرم و تنها از احساسی بگویم که در این چند روز و همین لحظه از جشنواره دارم. مگر نه اینکه هنر با حس پیوند دارد؟ بسیاری آثار فراوان آفریدند، اما ماندگار نشدند، و برخی تنها با چند اثر، جاودانه شدند. پس عدد مهم نیست؛ مهم همان احساسی است که اکنون با من است، احساسی سرشار از رضایت و امید.
دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر با اشاره به فضای جشنواره گفت: فیلمها ساده بودند، اما زندگی در آنها جریان داشت؛ داوران با لبخند همراه بودند و مهمانان با آغوشی گشوده به استقبال یکدیگر رفتند. شهری داشتم که سخاوتمندانه ما را پذیرفت؛ مردمانی گرم و زنده، تاریخی که از هزارهها میگذرد و در برگهای پاییزیاش میتپد. چه خوبند شیرازیها، چه خوبند ایرانیها و چه نیکوست هنر.
حسینی در پایان با اشاره به تأثیر این رویداد اظهار کرد: تا دقایقی دیگر با خیالی آسوده به پایتخت بازمیگردم و با خود میاندیشم که اگر هنر نبود، اگر سینما نبود، چگونه میشد تنها در سه ماه چنین گردهم آمد، چنین خندید و چنین تجربهای مشترک آفرید.
رائد فریدزاده رئیس سازمان سینمایی در این مراسم با استناد به دیدگاههای عباس کیارستمی و سعدی، بر نقش سینما در ایجاد فهم مشترک میان ملتها تأکید کرد.
وی ضمن قدردانی از میزبانی شهر شیراز و تلاشهای دبیرخانه جشنواره، همچنین با تشکر از حضور مهمانان خارجی، افزود: سینما، به تعبیر کیارستمی، راهی ساده برای شناخت و درک یکدیگر است.
رئیس سازمان سینمایی با اشاره به علاقه کیارستمی به سعدی گفت: بیدلیل نبود که کیارستمی به سعدی عشق میورزید؛ سینما تصویری میآفریند که با چشم دیده میشود و شعر تصویری خلق میکند که با دل قابل درک است.
سید رضا میرکریمی دبیر اسبق جشنواره جهانی فیلم فجر، با ابراز قدردانی از تقدیر صورتگرفته، اظهار کرد: خوشحالم که جشنواره جهانی فجر امروز بهصورت مستقل برگزار میشود و نیز خوشحالم که این رویداد خارج از پایتخت و در مکانی شایسته همچون شیراز برپا شده است.
وی با اشاره به سابقه حضور خود در این جشنواره افزود: بخشی از عمرم را برای این جشنواره صرف کردهام و نمیتوانم نسبت به آن بیتفاوت باشم. امیدوارم هر سال این جشنواره باشکوهتر برگزار شود. این رویداد حلقه پیوند ما با جهان است؛ حلقهای فرهنگی و غیرسیاسی که بر پایه سینما بنا شده است.
دبیر اسبق جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: سینما مهمترین دستاورد هنری ما پس از انقلاب است؛ شناسنامه فرهنگی ایران محسوب میشود و در عرصه جهانی نیز حرفهای بسیاری برای گفتن دارد.
در بخش پایانی مراسم اختتامیه چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر که شامگاه سهشنبه برگزار شد، از آلفرد یعقوبزاده، عکاس برجسته، به پاس سالها حضور صادقانه و ثبت روایات بصری مقاومت، تقدیر به عمل آمد.
برگزیدگان بخش عکس و فیلمهای ۶۰ ثانیهای با محور صلح که در بخش نمایشگاه چهل و سومین جشنواره جهانی فیلم فجر نمایش داده شده بود تقدیر و سیمرغ بلورین دریافت کردند.
برگزیدگان این بخش با حضور آلفرد یعقوبزاده، بهروز شعیبی و مجید سعیدی بدین شرح معرفی شدند:
دیپلم افتخار بهترین اثر بخش فیلمهای ۶۰ ثانیهای به علی توسلی اهدا شد.
سیمرغ بهترین عکس به سبحان فرجوند اهدا شد.
در ادامه فیلم برگزیده ۶۰ ثانیهای بخش عکس و ویدئو برای مخاطبان به نمایش درآمد.
دیپلم افتخار این بخش به فیلم «از زمین صفر» به تهیهکنندگی رشید مشهراوی محصول فلسطین، قطر، سوئیس و دانمارک اهدا شد.
سیمرغ بهترین فیلم به «آنچه از تو مانده است» به کارگردانی شیرین دعیبس، تولید مشترک آلمان، قبرس، فلسطین، اردن، یونان، قطر و عربستان سعودی. مانده است اهدا شد.
بخش چشمانداز
سیمرغ در این بخش به دو فیلم به طور مشترک اهدا شد. سیمرغ اول به «راند ۱۳» از تونس، به کارگردانی محمد علی نهدی و تهیهکنندگی ملیک کوچباتی اهدا شد. سیمرغ دیگر به «دو روی پاییز» از ایران، استرالیا و کانادا، به کارگردانی روناک طاهر و تهیهکنندگی امیر پروین حسینی رسید.
سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیأت داوران به فیلم «ریورستون» از سریلانکا، به کارگردانی الیت راتنایک اهدا شد.
جلوهگاه شرق
سیمرغ بلورین مشارکت و بهترین دستاورد هنری به بهنوش صادقی، کارگردان فیلم «مرد آرام» از ایران، برای موفقیت در هدایت و هماهنگسازی خلاقانه عناصر مختلف فیلم، از بازیگری تا فیلمبرداری و طراحی صحنه و لباس اختصاص پیدا کرد.
سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیأت داوران به فیلم «توافق» از مصر، قطر، آلمان، فرانسه و عربستان سعودی، به کارگردانی محمد رشاد اهدا شد.
همچنین سیمرغ بلورین بهترین فیلم به «جایی که درناهای سفید میرقصند» از روسیه، به کارگردانی مایکل لوکاچفسکی و تهیهکنندگی مایکل لوکاچفسکی، سمیون آماناتوف، والریا موتورویوا، داوید گورتسکایا اهدا شد.
بخش بین الملل
سیمرغ بلورین بهترین فیلم به درس آموختهها به کارگردانی بالین شیملر و تهیه کنندگی گاوو روسوات از مجارستان تعلق گرفت.
سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به مارتین پاوول رپکا برای فیلم مارس تا مه از جمهوری چک اهدا شد.
سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه به النا کیسلوا و آن دری کونچالوفسکی برای فیلم به من نگاه کن از روسیه رسید.
سیمرغ بلورین بهترین مشارکت هنری به احمد مالک بازیگر فیلم بوی پدرم به کارگردانی محمد سیام رسید.
سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیأت داوران به بازگشت رودخانه به کارگردانی ماساکازو کانکو به ژاپن رسید.
این آئین با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندار و مدیران فرهنگی فارس، ۲۳ هیأت خارجی و چهرههای سینمایی و عوامل فیلمهای حاضر در جشنواره و با مجری گری فرزاد حسنی به پایان رسید.
این جشنواره با حضور حدود ۲۰۰ مهمان خارجی و ۱۵ فیلم خارجی و هشت فیلم ایرانی از پنجم آذرماه با محوریت سینمای شاعرانه برگزار شد و دارای چهار بخش اصلی مسابقه بینالملل، جلوه گاه شرق، چشمانداز و زیتون شکسته بود.