شناسهٔ خبر: 76082150 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

حمل‌ونقل عمومی، کلیدی‌ترین راه‌حل مقابله با آلودگی هوا

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه حمل‌ونقل عمومی، کلیدی‌ترین راه‌حل مقابله با آلودگی هوا است،گفت: قانون هوای پاک نیازمند به‌روزرسانی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه جامعه دفاع‌پرس، «مهدی چمران» رئیس شورای شهر تهران در ابتدای جلسه امروز شورای شهر با اشاره به بررسی سه اساسنامه شرکت پیام‌رسان، شرکت معاینه فنی خودرو تهران و نهاد راهبری و پایش طرح‌های توسعه شهری تهران، درباره وضعیت آلودگی هوای پایتخت اظهار داشت: راه‌حل وجود دارد؛ شهر‌های بزرگ‌تر و آلوده‌تر از تهران در دنیا با برنامه‌ریزی درست توانسته‌اند به هوای پاک برسند. ما هم قطعاً می‌توانیم، اما مشکل اینجاست که قوانین فقط نوشته و تصویب می‌شود و اجرا نمی‌شود.

وی با اشاره به جلسات وزارت کشور افزود: بار‌ها پیشنهاد دادم و کتبی هم اعلام خواهم کرد که جلسات بررسی عملکرد دستگاه‌ها برگزار شود. اگر این روند پیگیری نشود ما ناچاریم خودمان اطلاعات را کسب کنیم، دعوت کنیم، سوال کنیم و برای مردم و رسانه‌ها گزارش دهیم که کدام دستگاه وظایفش را انجام نداده است.

چمران با انتقاد از کم‌کاری برخی نهاد‌ها گفت: در همان جلسات وزارت کشور مشخص شد برخی دستگاه‌ها به وظایفشان عمل نکرده‌اند؛ یکی از آنها خود وزارت کشور است که باید نسبت به تأمین اتوبوس برای تهران و سایر شهر‌ها اقدام می‌کرد. حتی قرارداد‌های سال‌های قبل نیز به‌طور کامل عملیاتی نشده است.

رئیس شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه مهم‌ترین راه‌حل آلودگی هوا توسعه حمل‌ونقل عمومی و کاهش تردد خودرو‌های شخصی است گفت: اگر خودرو‌های شخصی هم به سمت سوخت پاک و خودرو‌های هیبریدی بروند تأثیر زیادی خواهد داشت. هرچند تهران از نظر جغرافیایی، وزش باد و کمبود بارش در شرایط مطلوبی قرار ندارد.

وی با اشاره به تأثیر بارش دیشب عنوان کرد: چند قطره باران هوای تهران را به شرایط قابل‌قبول رساند. این نشان می‌دهد شرایط اقلیمی چقدر مؤثر است.

چمران همچنین قانون هوای پاک را ناکافی دانست و گفت: این قانون باید به‌روز شود. دستگاهی که مسئول اجراست باید از قدرت و جایگاه کافی برخوردار باشد تا بتواند هماهنگی لازم را انجام دهد.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به تجربه کشور‌های دیگر افزود: در بسیاری از شهر‌ها ورود خودرو‌های بنزینی یا غیر برقی به محدوده مرکزی ممنوع است و برای خودرو‌ها و اتوبوس‌ها پلاک ویژه صادر می‌شود. این کار‌ها شدنی است، فقط اراده لازم می‌خواهد.

در ادامه جلسه و به مناسبت هفته افراد دارای معلولیت، چمران درباره وضعیت مناسب‌سازی تهران تصریح کرد: اگر با گذشته مقایسه کنیم، پیشرفت داشته‌ایم. مسیر‌های مناسب‌سازی‌شده هر سال افزایش یافته و برنامه‌ریزی‌ها نسبت به سال‌های پیش منظم‌تر شده است.

وی افزود: البته اگر بخواهیم ایده‌آل نگاه کنیم هنوز کمبود داریم. افراد دارای معلولیت از برخی نعمت‌های طبیعی محروم‌اند و جامعه باید به شیوه دیگری این کمبود را جبران کند.

رئیس شورای شهر تهران با ذکر نمونه‌ای از اقدامات انجام‌شده گفت: برای دانش‌آموزان دارای معلولیت، وسایل نقلیه ویژه و رایگان تأمین شده که این خدمات در بسیاری از شهر‌ها کمتر دیده می‌شود.

چمران متذکر شدد: مشکلات حمل‌ونقل فقط مختص افراد دارای معلولیت نیست و حتی افراد غیر معلول هم در تهران با مسئله تردد مواجه‌اند، اما تلاش می‌کنیم شرایط برای همه بهتر شود.

انتهای پیام/ 261