شناسهٔ خبر: 76064230 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

بازنگری ساختار نهضت سوادآموزی و تقویت بیشتر عدالت آموزشی در دستور کار است

معاون وزیرآموزش وپرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشوربابیان اینکه بازنگری ساختار نهضت سوادآموزی وتقویت بیشترعدالت آموزشی دردستورکار است،گفت:درصورت تصویب اساسنامه جدید نهضت سوادآموزی درمجلس شورای اسلامی مهارت آموزی سوادآموزان دردستور کارقرارمی‌گیرد

صاحب‌خبر -

عبدالرضا فولادوند اظهار کرد: در حوزه سوادآموزی از عرضه‌محوری به تقاضامحوری حرکت کرده‌ایم و در حال پوشش کم‌سوادان به جای بیسوادان مطلق هستیم.

وی گفت: اگر اساسنامه جدید در مجلس تصویب شود مهارت‌آموزی سوادآموزان با آموزش ۱۲ مهارت اساسی زندگی در اولویت و دستور کار قرار می‌گیرد.

فولادوند ضمن تشریح آخرین وضعیت اجرای برنامه‌های سوادآموزی، دستاوردهای این حوزه را مثبت ارزیابی کرد و گفت: آغاز سال تحصیلی جدید با کمترین مشکل، نتیجه همگرایی و همکاری مجموعه آموزش و پرورش استان، مناطق و نهادهای همکار بوده است.

معاون وزیر با اشاره به محدودیت‌های زمانی و چالش‌های گسترده آموزش و پرورش، گفت: گستردگی این دستگاه به‌گونه‌ای است که وجود برخی مشکلات در ابتدای سال تحصیلی امری طبیعی محسوب می‌شود؛ با این حال امسال به دلیل برنامه‌ریزی دقیق در حوزه نیروی انسانی و کاهش تدریجی آمار دانش‌آموزی، سال را با آرامش بیشتری آغاز کرده‌ایم.

وی افزود: حوزه نیروی انسانی روزهای بهتری را تجربه می‌کند و کمبودها به‌تدریج کاهش یافته، بدهی‌های گذشته به فرهنگیان به‌طور کامل پرداخت شده و حق‌التدریس‌ها نیز از آغاز دولت به‌صورت ماهانه تسویه می‌شود که اقدامی مهم در بهبود وضعیت معیشتی فرهنگیان است.

فولادوند افزایش اعتبارات و اولویت دادن به آموزش و پرورش در دولت را اتفاقی بی‌سابقه اعلام کرد و گفت: رئیس‌جمهور تاکنون در حدود ۶۰ جلسه آموزشی و تربیتی حضور داشته که نشان‌دهنده توجه ویژه دولت به عدالت آموزشی، فضا و تجهیزات مدارس و توانمندسازی نیروی انسانی است.

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره ضرورت بازنگری در محتوای آموزشی اظهار کرد: مهارت‌های اساسی از جمله سواد رسانه‌ای، مصرف انرژی، مهارت‌های خودمراقبتی، سواد مالی و مهارت‌های زندگی هنوز در نظام آموزشی به‌صورت جدی آموزش داده نشده و این کمبود امروز در سطح جامعه نمایان شده است.

وی بیان کرد: بازنگری ساختار آموزش و پرورش و اساسنامه سازمان نهضت سوادآموزی در برنامه هفتم تکلیف شده و وزارتخانه نیز در حال انجام مطالعات تخصصی است.

فولادوند با اشاره به سابقه ۴۵ ساله نهضت سوادآموزی و تغییر ساختار آن از سال ۱۳۹۰ اظهار کرد: هنوز کشور با مسئله بی‌سوادی و کم‌سوادی روبه‌روست و تصور اینکه در این حوزه کاری باقی نمانده، غلط است. دلایلی چون بدسرپرستی، طلاق، مهاجرت و آسیب‌های اجتماعی موجب بازماندگی از تحصیل شده و بخشی از این مشکلات خارج از حوزه مدرسه رخ می‌دهد.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور همچنین از اصلاحات جدید در اجرای کلاس‌های سوادآموزی خبر داد و گفت: دستورالعمل‌های جدیدی ابلاغ شده و نظارت‌ها به‌صورت دقیق و الکترونیکی انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تعیین تکلیف نیروهای طرح خرید خدمات، آموزش‌دهندگان نهضت و نیروهای مشمول قانون ۸۸ و ماده ۱۰۶ در حال پیگیری از سوی وزارتخانه، سازمان امور اداری و استخدامی و کمیسیون آموزش مجلس است و مجموعه دولت با هدف ایجاد ثبات شغلی برای نیروهای توانمند، اقدامات لازم را انجام می‌دهد.