به گزارش قدس آنلاین، این سریال که یکی از پرستاره ترین آثار نمایش خانگی به شمار می رود، اقتباسی از مجموعه «هزار و یک شب» براساس فیلمنامه ای نوشته نغمه ثمینی است. نویسنده ای که با سه گانه تماشایی «شهرزاد» ادای دینی به ادبیات کهن داشت و حالا در این سریال بنا دارد که نگاهی مدرن به افسانهها و اساطیر داشته باشد. مجموعه ای که با جابجایی مرزهای خیال و واقعیت، دو قصه موازی در زمانهای مختلف را با هم پیش می برد، ماجراهایی که با شکست و تداخل زمان به یکدیگر ارتباط پیدا می کنند.
داستانهای اساطیری «هزار ویک شب» اولین بار نیست که منبع اقتباس و الهام آثار نمایشی قرار می گیرد از آثار خارجی همچون «سند باد» که اقتباسی از کتاب «هزار و یک شب» است گرفته تا سریال ترکیه ای «هزار و یک شب» که همان داستان سلطان و شهرزاد را به تصویر میکشید، بسیاری از فیلمسازان سراغ این منبع جذاب و خواندنی رفته اند. «هزار و یک شب» ایرانی هم داستان اساطیری پادشاه و شهرزاد را به تصویر میکشد با این تفاوت که بخشهایی از آن در زمان حال میگذرد؛ در واقع سریال در دو جهان موازی خیال و واقعیت روایت می شود.
داستان با ماجرای ناپدید شدن مشکوک زنان عاشق پیشه ای که در عشق شکست خورده اند در جهانی واقعی آغاز می شود اما در جهانی خیالی به بند پادشاهی درمی آیند و معشوقه هایشان در پی یافتن ردی از آنها هستند. اگرچه در قسمت اول اشاره ای به این ماجرا نمی شود اما آنچه درباره سریال گفته می شود، نشان از سفر زمان قهرمان های قصه دارد.

* سریالی پرستاره
کارگردان و تهیه کننده این سریال بیگ پروداکشن، مصطفی کیایی است. فیلمسازی که کارش را در سینما با «بعدازظهر سگی سگی» شروع کرد، بعد از مدتی به سراغ ژانر اجتماعی رفت و در مورد فاجعه پلاسکو فیلم سینمایی «چهارراه استانبول» را ساخت. کیایی بعد از چند سال با «هم گناه» به عنوان کارگردان و در «بیگناه» در نقش تهیه کننده حضور در شبکه نمایش خانگی را تجربه کرد، حالا با «هزار و یک شب» که ژانری اجتماعی و ماورایی دارد به نمایش خانگی برگشته است.
کیایی که پیش از این سابقه ساختن یک اثر فانتزی و تاریخی را در کارنامه کاری خود نداشته، حالا دست به پروژهای سنگین و پرهزینه زده است؛ سریالی که بنا به گفته خودش در دو فصل ۱۵ و ۱۶ قسمتی پخش خواهد شد و از قسمت ۸ به بعد، سریال وارد جهان دوم یعنی جهانِ افسانهای و کهن میشود.
در این سریال پرهزینه علاوه بر تنوع لوکشین، سوپراستارهای سینمای ایران هم نقش آفرینی می کنند از پرویز پرستویی و بهرام رادان گرفته تا هدیه تهران و سحر دولتشاهی. حتی بازیگری همچون حبیب رضایی که سالها خبری از او نبود نیز در این سریال نقش آفرینی می کند. محسن کیایی، پدرام شریفی، پانتهآ پناهیها، سوگل خلیق، محمد بحرانی، خسرو شهراز، مریم کاظمی، بانیپال شومون و امیررضا دلاوری هم از دیگر بازیگران چهره این مجموعه هستند.

مصطفی کیایی برای اینکه برگ جدیدی را رو کند، یکی از نقش های اصلی و مهم را به بازیگر جوان و نوچهره ای به نام مینو آزرمیگین داده است که در قسمت اول، نقش آفرینی خوب و باورپذیری داشت. هنوز از بازیگران ترک این سریال رونمایی نشده است و در قسمت های آینده شاهد نقش آفرینی آنها هستیم.
* سیر در جهانِ خودساخته اثر
فضای سریال و نوع روایت آن حکایت از اتمسفر قصه گو و ماجراجویانه اثر دارد و فیلمساز به عمد خواسته که ارجاعات سریال در روایتِ اکنون همسو با واقعیت های روز جامعه نباشد یعنی قصه ها کاملا در جهان خودبسنده داستان روایت می شود مثلا فضایی که از دانشگاه ترسیم می کند با واقعیت دانشگاه امروز همخوانی ندارد چه در میزانسن، چه طراحی صحنه و لباس و فیلمساز قصد دارد که قاب هایی تماشایی و چشم نواز را نشان دهد.
استقبال و رضایت مخاطبان از سریالهای قصه گوی نمایش خانگی همچون «آکتور»، «شکارگاه»، «بازنده» و ... که جهانی قصه گو و پرحادثه داشتند، کیایی را به صرافت انداخت تا در اثر جدیدش که کاری مشترک با سینمای ترکیه بود، از جذابیت های سینمایی بهره بیشتری ببرد چه در طراحی صحنه و لباس دوران اساطیری و چه در میزانسن روزگار اکنون.
فضای سرد حاکم در روایت دوران تاریخی که بخش کوتاهی از آن در افتتاحیه سریال نمایش داده شد یادآور سریالهایی همچون «گیم آف ترونز» یا «حریم سلطان» بویژه در طراحی صحنه و لباس بود و احتمالا از ظرفیت های سینمای ترکیه برای تولید بخش تاریخی این پروژه، بهره زیادی برده شده است.
با وجود اینکه موتور قصه تازه استارت خورده است اما با غافلگیری پایان قسمت اول، احتمالا با سریالی قصه گو و سرحال روبرو هستیم که برای تولید آن زحمت زیادی کشیده شده و قرار است در هر قسمت، مخاطبانش را غافلگیر کند، مخاطبانی که با پخش سریال در شبکه های ترکی و عربی، دایره وسیع تری پیدا کرده اند.