به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، نشست خبری مدیر مرکز سیمرغ صداوسیما پیش از ظهر امروز در محل این مرکز برگزار شد.
هدف از شکل گیری مرکز سیمرغ
در ابتدای این نشست، حامد فاتحی مدیر روابط عمومی معاونت سیما عنوانکرد: مرکز سیمرغ یکی از حوزههای تازه تاسیس صدا و سیما در دوره تحول است که فعالیت آن از مهرماه سال ۱۴۰۱ آغاز شد. خاطرم هست که ریاست محترم سازمان در هنگام تأسیس این مجموعه گفتند که «سیمرغ» فرصتی برای ورود به عرصههای کمتر پرداخته شده در رسانه ملی است. هدف اصلی این مرکز افزایش توان تولیدی رسانه ملی در گونههای مختلف و بخشهای مغفول در حوزههای نمایشی است.
در ادامه نشست، مجید اکبرشاهی مدیر مرکز سیمرغ ضمن خوشامدگویی به خبرنگاران حاضر در نشست گفت: لازم است قبل از پاسخگویی به پرسشهای شما عزیزان، مدیران محترم مرکز سیمرغ را که امروز هم در این نشست در خدمتشان هستیم خدمتتان معرفی کنم تا تصویری کلی از ساختار این مرکز داشته باشیم. ما در اداره تولیدات غیرنمایشی سیمرغ با افتخار در خدمت جناب آقای فضل الله شریعت پناهی هستیم که از مدیران باتجربه و شناخته شده سازمان هستند. این اداره کل دارای سه بخش «تولیدات مستند»، «تولیدات واقع نما و مسابقات» و «برنامههای ترکیبی و گفتگومحور» است. آقای احمدی زر مدیرکل تولیدات نمایشی مرکز هستند که در دو بخش «تولیدات سیتکام» و «تله تئاتر» فعالیت میکند. البته منظور ما از «سیتکام» صرفا تعریف مراسم آن یعنی تولیدات مبتنی بر کمدی موقعیت نیست؛ آنچه مدنظر ماست تولیدات با لوکیشن محدود و هزینه پایین مثل مجموعه «حکایتهای کمال» است.
وی اظهار کرد: پیش از راه اندازی مرکز سیمرغ، مجموعه تولیدات جوان سازمان صداوسیما به شکل رسمی و ساختاری وجود نداشت و با راه اندازی مرکز سیمرغ این بخش هم شکل گرفت که زحمت این بخش با آقای بهمن آبادی است.
تلاش برای احیای تله تئاتر و تولید سریالی با موضوع جنگ ۱۲ روزه
اکبرشاهی گفت: برای احیای دوباره قالب تله تئاتر، ۱۳ نفر از بزرگان هنرهای نمایشی و تله تئاتر را دعوت کردیم. در این حوزه تولید ساختن کارهای اپیزودیک با افراد جوانتر هم یک موضوع دیگر بود که حدود ۲۸ مجموعه پیشنهاد شد و ۱۵ مجموعه انتخاب شد و الان روی ۱۰ مجموعه کار انجام میدهیم که امیدواریم به تولید برسد.
مدیر مرکز سیمرغ افزود: در بحث تولیدات «سیتکام» فصل اول و دوم «چرخ گردون»را داشتیم اما بازخورد متوسطی گرفتیم و به همین دلیل فصل سوم ساخته نشد. ما باید دوباره ریل بچینیم و الان چند مجموعه شروع کردیم که «رویای ریحانه» در بین این آثار خوشبختانه خیلی بازخورد خوبی داشت و امیدواریم از اول دی ماه مجموعه «بهار شیراز» هم مورد استقبال قرار بگیرد که کار مفرحی است. مجموعه جدیدی که دیروز دوربینش روشن شد مجموعه «فک و فامیل» است، این مجموعه قصه همسایههایی است که در جنگ دوازده روزه اتفاقاتی برای آنها رخ میدهد و حسین دارابی کارگردانی آن را بر عهده دارد. مجموعه «کلانتری» هم در کرمان به کارگردانی محمد اسفندیاری و امین شجاعی در ۳۶ قسمت روزهای آخر تولیدش را سپری میکند.
وی عنوان کرد: پرمخاطب ترین تولید ما مجموعه «اقای قاضی» بوده است. موسسه سلوک مجری طرح این مجموعه بوده است. همچنان که در «فک و فامیل» مجری طرح سازمان سینمایی سوره است. توافق هم این است که ما سیاست ها را تعیین می کنیم. در «آقای قاضی»، تمام سرمایهگذاری، نظارت و مدیریت تولید متعلق به سازمان است و مجموعه «سلوک» صرفاً به عنوان مجری طرح و از نظر قانونی طرف قرارداد بوده است.
مدیر مرکز سیمرغ گفت: هزینه تولید فصل دوم مجموعه «حکایتهای کمال» نسبت به برخی آثار دیگر ـ از جمله پروژههایی مانند «ریالیتیشو» ـ حدود ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان کمتر بوده است. برنامه «جامجم» نیز که در جامعه رسانهای بسیار دیده میشود، هزینه تولید آن تقریباً نصف هزینه یک سریال روز در سیمافیلم است. این تفاوت نشان میدهد برنامه با هزینهای بهمراتب کمتر، بازده قابلقبولی داشته است. ضمن اینکه آقای جبلی نیز حمایت جدی از این برنامه داشتهاند.
وی افزود: دو مجموعه «چرخ گردون» و «لمندگان» تولیدات متوسطی شد اما «رویای ریحانه» و «حکایت های کمال» سریال هایی بود که اقبال بیشتری داشت. به هر حال ما در یک مسیر رو به رشد قرار داریم. دو تجربه ما بازخورد متوسط داشت. برای مثال «چرخ گردون» حدود ۱۲/۵ تا ۱۴ درصد مخاطب داشته است. در گونه و مدل تولید خود، عددی قابل قبول محسوب میشد، اما زمانی که فصل جدید آن را تقویت کردیم، باز هم نتیجه مطلوب حاصل نشد. این موضوع در بسیاری از تولیدات طبیعی است.
جام جم محافظه کار نشده است
در بخش دیگر این نشست خبری، اکبرشاهی با اشاره به اینکه مرکز سیمرغ سعی دارد افراد فاصلهگرفته از تلویزیون را به این رسانه برگرداند، درباره محافظهکار شدن برنامه «جام جم» گفت: برنامه «جام جم» محافظهکار نشده، این برنامه اتاق فکر خوبی دارد و برخی مواقع ما برنامهای چالشی در نظر میگیریم اما برنامه روی آنتن میرود و فرد بسیار همراه است و صحبتهای چالشی ندارد. خیلیها هستند که بیرون از تلویزیون خیلی نقد میکنند و در برنامه آن حرفها را نمیزنند. ما در برنامه «جام جم» هیچ محدودیت و ملاحظهای نداریم اما خیلی از افراد بیرون از این مجموعه نقد میکنند و ما از آنها میخواهیم به تلویزیون بیایند و همان نقد را مطرح کنند ولی این افراد نمیآیند. یک زمانی افراد میگفتند با تلویزیون قهر هستیم اما الان نمیگویند، نقطهای میایستند و بیرون از تلویزیون حرف میزنند و نقد میکنند.
انتهای پیام/