از سه راه اثبات وجود خدا گفتیم از موجودات و ممکنات به خدا و از خود وجود (خدا) به خدا و از تعریف خدا به خدا امروز یک تقریر ترکیبی که بیشتر شبیه به روش سوم و هستی شناسی هست و قبلا توسط یکی از دوستان (اینجا )تقریر شده رو کاملترش رو بررسی میکنیم
خلاصه برهان :
برهان منطقی محض هست
خلاصه برهان میگه هر چیزی یا وجود دارد یا وجود ندارد ، خیلی بدیهی ، اگر چیزی وجود نداشته باشد یا دلیلش تناقض درونی بوده (معدوم بالذات) که نیست یا هم چیزی بیرون از خودش مانع شده و باعث شده نباشه ( معدوم بالغیر) اما چونکه چیزی قوی تر و کاملتر از کامل مطلق نداریم پس چیزی بیرون اون نمیتونه مانع وجودش بشه و چون تعریفش متناقض نیست چیزی درونی هم نمیتونه مانع وجودش بشه
به عبارتی این موجود نمی شه نباشه و ناممکنه نباشه و چیزی از نبودنش جلوگیری کنه و چون یا هست یا نیست و نمیشه نباشه پس ضرورتا هست
تعریف کامل مطلق
تعریف کامل مطلق و معیار اینکه چی کامل مطلق هست و چی نیست کامل در این پست هست
https://www.tarafdari.com/node/2687346
۱. اصل منطقی🟣
هر چیزی یا هست یا نیست.
اگر نبودنش محال باشد، بودنش ضروری است.
بنابراین برای اثبات وجود کامل مطلق کافی است نشان دهیم:
«عدمش محال است».
۲. عدم یک چیز فقط دو علت دارد🟣
الف) عدم بالذات:️
خودِ ذات متناقض است و امکان تحقق ندارد.
مثل: «مربعِ دایرهوار».
ب) عدم بالغیر:️
ذات ممکن است، ولی مانعی بیرونی مانع وجودش شده است.
راه سومی وجود ندارد.
۳.کامل مطلق معدومبالغیر هم نیست🟣
هر مانعی برای عدمِ یک موجود
باید از آن موجود:
• قویتر• برتر• یا کاملتر
باشد.
اما فرضِ «موجود کاملتر از کامل مطلق» یا چیزی که مانع وجودش شود
تناقض است.
چون «کامل مطلق» یعنی کاملترین حالت ممکن.
و چیزی که وجودش از خودش از و نیازی به علت بیرونی ندارد پس چیزی نمی تواند بر او بچربد
پس:
هیچ مانعی قادر نیست سبب عدم کامل مطلق شود.
نتیجه:
عدم بالغیر کامل مطلق نیز محال است.
۴.کامل مطلق معدومبالذات نیست🟣
یعنی منطقا ممکن است و تناقض درونی ندارد
1. هیچ صفتی خودمتناقض نیست. هیچکدام «دایرهٔ مربع» نیست.
2. هیچ صفتی صفت دیگر را نقض نمیکند. چون همهٔ صفات به صورت «عین ذات» تعریف شدهاند.
3. هیچ صفتی با وجوب وجود، بساطت، یا کمال محض ناسازگار نیست.اینها همگی سازگاری درونیاند.
۴.این مجموعهٔ صفات، یک مدل منطقیِ کامل و خودسازگار از «موجود کامل» است.
پس از نظر منطق مودال، این موجود «ممکن» است
در این پست https://www.tarafdari.com/node/2688230 به صورت کامل به این موضوع پرداخته شده که چرا وجود خدا ممکن هست و آن تناقص نداره تعریفش
۵. نتیجهٔ نهایی🟣
چون:
• عدم بالذات محال است
• عدم بالغیر محال است
پس:
عدم کامل مطلق از هر جهت محال است.
و چون هر چیز یا هست یا نیست،
و نبودنش محال شد،
نتیجه قطعی و ضروری:
کامل مطلق ضرورتاً موجود است.
۶. و چون کامل مطلق = خدا
بنابراین:
خدا ضرورتاً موجود است.