به گزارش خبرگزاری برنا از قم، در بازدید جمعی از خبرنگاران از محل اجرای پروژه، علیرضا ماندی مدیر طرح احداث فرودگاه قم با تشریح آخرین وضعیت پروژه گفت: از ابتدای سال جاری عملیات عمرانی دوباره فعال شده و برای تکمیل فاز نخست، بین ۸ تا ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار موردنیاز است.
وی با اشاره به نهایی شدن نسخه بهروزشده طرح جامع پروژه افزود: در مجموع، ۲ هزار و ۶۵۰ هکتار برای احداث فرودگاه قم تخصیص یافته که ۸۵۰ هکتار مربوط به بخش ایرساید شامل باند، تاکسیوی و محوطه عملیاتی است و ۱۶۵۰ هکتار نیز به محدوده لندساید شامل ترمینالها، برج مراقبت و مجموعههای خدماتی اختصاص دارد.
ماندی طول باند اصلی را ۴۱۰۰ متر اعلام کرد و افزود: تاکسیویهای اصلی و جانبی، اپرُنها و پهنههای پشتیبانی در طرح جانمایی شدهاند و طراحی استریپ ایمنی به عرض ۱۲۰ متر در دو طرف باند مطابق با استانداردهای سازمان هواپیمایی کشوری اجرا خواهد شد.
وی تأکید کرد: اگر اعتبارات لازم تأمین شود، فاز نخست فرودگاه قم پیش از سال ۱۴۰۷ به بهرهبرداری خواهد رسید و این مجموعه میتواند به یکی از زیرساختهای مهم حملونقل هوایی منطقه تبدیل شود.
تسریع اجرای پروژه فرودگاه؛ تأکید منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان
در ادامه، فرشاد خوشنویسان مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان نیز با اشاره به اهمیت راهاندازی سریع این فرودگاه گفت: رخدادهای جنگ تحمیلی ۱۲ روزه بار دیگر نشان داد که وجود یک زیرساخت پشتیبانی پرقدرت در استان قم ضروری است. بر همین اساس، تصمیمگیران استانی و ملی بر تسریع اجرای پروژه و نقش آن بهعنوان معین فرودگاههای تهران اتفاق نظر دارند.
وی افزود: از ابتدای امسال با حمایت بنیاد مسکن و حضور پیمانکار، فعالیتهای زیرساختی با سرعت بیشتری پیش میرود و شاهد پیشرفت قابل توجه پروژه هستیم.
پروژهای که پس از سالها توقف دوباره جان میگیرد
عملیات احداث فرودگاه بینالمللی قم از بهمن ۱۳۹۰ در ۲۰ کیلومتری قم و محور قم–سلفچگان آغاز شد اما مشکلات حقوقی و کارشناسی سبب توقف طولانی آن شد. اکنون با رفع بسیاری از موانع، امید میرود این طرح مهم پس از سالها انتظار، دوباره احیا شده و به بهرهبرداری برسد.
پس از تکمیل، این فرودگاه علاوه بر تسهیل سفرهای هوایی زائران و مسافران، زیرساختی مهم برای رشد تجارت، گردشگری و خدمات هوایی پشتیبانی در استان قم خواهد بود.
انتهای پیام